۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
صدور انقلاب؛ آنچه هست و آنچه نیست

یکی از موضوعاتی که پس از نشست خبری رئیس‌جمهور با واکنش‌های زیادی همراه شد، موضوع «صدور انقلاب» در اظهارات وی بود، به‌ویژه آنکه استعمال واژه «کشورگشایی» در کنار «صدور انقلاب» از سوی رئیس‌جمهور ممکن است به اشتباه، این را به ذهن متبادر کند که این دو واژه معادل هم هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز دوشنبه نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد و بخش‌های مختلفی از آن مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت. یکی از موضوعاتی که روز گذشته بحث‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفت صحبت پزشکیان درباره «صدور انقلاب اسلامی» بود. او در بخشی از اظهارات خود درباره اینکه پیامتان به دولتمردان آمریکا چیست گفت: «پیام صریح ما برای دولتمردان آمریکا این است که به حقوق مردم ما احترام بگذارند و برای کشور ما توطئه نچینند. ما در فکر کشورگشایی و در فکر صدور انقلابمان به جایی نیستیم و اگر آن‌ها اجازه دهند که در کشور خودمان زندگی کنیم، رفتار و زندگی و برخورد ما می‌تواند الگو باشد.»

این صحبت رئیس‌جمهور از این روی مورد انتقاد قرار گرفت که گفتمان صدور انقلاب همواره از موضوعات پر تکرار در بیان امامین انقلاب بوده است و طرح چنین صحبتی حتی از روی سادگی و بدون غرض، می‌تواند در تضاد با رویکرد امامین انقلاب تلقی شود، به‌ویژه آنکه استعمال واژه «کشورگشایی» در کنار «صدور انقلاب» ممکن است این را به ذهن متبادر کند که این دو واژه معادل هم هستند، در حالی که در نگاه امام خمینی و رهبر انقلاب، چنین چیزی بارها رد شده است.

ثابتی: اینکه می‌گویید به‌دنبال صدور انقلاب نیستیم خلاف قانون اساسی است

در همین راستا، امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در صحن مجلس خطاب به پزشکیان گفت: حرف دیروزتان درباره اینکه دنبال صدور انقلاب نیستیم، خلاف قانون اساسی است (اصول ۱۵۲ و ۱۵۴) و شما به‌عنوان رئیس‌جمهور باید مجری قانون اساسی باشید. به اسم وفاق می‌خواهید قانون اساسی را اجرا کنید یا آن را تغییر دهید؟

وی افزود: ثانیاً چرا میگویید با آمریکا برادریم؟ آن‌ها در عمل نشان داده‌اند می‌خواهند دشمن ما باشند نه برادر! این عشق شما یک‌طرفه است و از تجربه‌های گذشته درس بگیرید.

لازم به ذکر است که اصل ۱۵۲ و ۱۵۴ قانون اساسی، ذیل فصل دهم این قانون و در حیطه سیاست خارجی است و در آن‌ها بر نفی هر گونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری‏، حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و تعهد‬ نداشتن در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز و تقابل با دُوَل غیرمحارب تاکید شده است.

گودرزی: صدور انقلاب را در پیاده‌روی اربعین ببینید

عباس گودرزی، نماینده مردم لرستان در مجلس اسلامی، خطابه به رئیس‌جمهور گفت: «اگر می‌خواهید صدور انقلاب اسلامی را ببینید به پیاده‌روی نجف تا کربلا بروید، خواهش من این است که در اظهاراتتان رعایت بفرمائید، شما رئیس‌جمهور اسلامی ایران با عظمت و مقتدر هستید.»

این حواشی و واکنش نمایندگان مجلس، ضرورت بازخوانی رویکرد امامین انقلاب درباره صدور انقلاب را یادآوری کرد و بر همین اساس در ادامه به بررسی سخنان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب می‌پردازیم.

ما نمی‌خواهیم کشورگشایی کنیم

در دیدگاه حضرت امام (ره) ضمن آنکه صدور انقلاب یک وظیفه حتمی و انقلابی به شمار می‌آید، اما چنین روندی در صورتی موفق خواهد شد که بتواند در داخل نیز یک الگوی موفق تدارک دیده و به‌عنوان امت شاهد و نمونه تلقی شود از این رو صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینی به مفهوم تأکید بر تحقق ارزش‌ها در داخل و اهتمام جدی به ارائه و اشاعه ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب در خارج است.

ایشان در این باره می‌فرمایند: «ما که می‌گوئیم «انقلابمان را می‌خواهیم صادر کنیم»، می‌خواهیم این را صادر کنیم، می‌خواهیم این مطلب را، همین معنایی که پیدا شده، همین معنویتی که پیدا شده است در ایران، همین مسائلی که در ایران پیدا شده، ما می‌خواهیم این را صادر کنیم. ما نمی‌خواهیم شمشیر بکشیم، تفنگ بکشیم و حمله کنیم. عراق با ما الان مدت‌هاست دارد حمله می‌کند و ما هیچ حمله‌ای به آنها نمی‌کنیم. آن‌ها حمله می‌کنند ما دفاع می‌کنیم. دفاع لازم است. ما می‌خواهیم که این انقلابمان را، انقلاب فرهنگی‌مان را، انقلاب اسلامی‌مان را به همه ممالک اسلامی صادر کنیم و اگر این انقلاب صادر شد، هر جا صادر بشود این انقلاب، مشکل حل می‌شود. شما کوشش کنید که اینگونه که ایران انقلاب کرد و اینگونه که ایران الان هم حاضر برای همه چیز است، ملت‌های خودتان را بیدار کنید. آن‌هایی که برای اسلام دلشان می‌سوزد، آن‌هایی که برای کشورشان دلشان می‌سوزد، ملت‌های خودشان را بیدار کنند تا این تحول الهی، که در ایران پیدا شد، در آنجاها پیدا بشود. هر جا پیدا بشود، مسئله حل است. دیگر آن وقت نترسید که چهار تا فاسد بیایند مسجد الاقصیٰ را بگیرند. آن وقت دیگر ترس نکنید. حل است مسأله. اما وقتی یک ملتی، دو طایفه، ده طایفه، صد طایفه می‌شوند و هر کدام به خلاف دیگری هستند، و حکومت‌ها هم این‌جور حکومت‌ها هستند، دیگر توقّع نداشته باشید که با این طرز فکر و با این طرز حکومت، بتوانید غلبه بکنید.» (صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۹۰۹۱)

معمار کبیر انقلاب اسلامی در جای دیگری به وضوح ضمن تاکید بر اینکه صدور انقلاب با کشورگشایی متفاوت است می‌فرمایند: «اینکه می‌گوییم باید انقلاب ما به همه جا صادر بشود، این معنی غلط را از او برداشت نکنند که ما می‌خواهیم کشورگشایی کنیم. ما همه کشورهای مسلمین را از خودمان می‌دانیم. همه کشورها باید در محل خودشان باشند. ما می‌خواهیم این چیزی که در ایران واقع شد و این بیداری که در ایران واقع شد و خودشان از ابرقدرت‌ها فاصله گرفتند و دادند و دست آنها را از مخازن خودشان کوتاه کردند، این در همه ملت‌ها و در همه دولت‌ها بشود، آرزوی ما این است. معنی صدور انقلاب ما این است که همه ملت‌ها بیدار بشوند و همه دولت‌ها بیدار بشوند و خودشان را از این گرفتاری که دارند و از این تحت سلطه بودنی که هستند و از اینکه همه مخازن آن‌ها دارد به باد می‌رود و خودشان به نحو فقر زندگی می‌کنند نجات بدهد.»

صدور انقلاب؛ آنچه هست و آنچه نیست

مثل عطر گل‌های بهاری…

درواقع همانطور که از بیانات امام خمینی مشخص است، صدور انقلاب یک امر فرهنگی و نوعی حرکت نرم‌افزاری است نه یک اقدام سخت و وابسته به حضور نظامی. این دقیقاً رویکردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بر آن تاکید داشته‌اند و حتی از صدور انقلاب به‌عنوان «رایحه خوشی که همه جا پخش می‌شود» تعبیر کرده‌اند. ایشان می‌فرمایند: «این تفکّر که تفکّر بسیجی است و امام بزرگوار ما این را در ایران اسلامی خلق کرد، این صادر شده. بارها گفتیم، مفاهیم انقلاب و مفاهیم اسلام، مثل عطر گل‌های بهاری است؛ هیچ کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد؛ پخش می‌شود، همه‌جا می‌رود؛ نسیم روح‌افزا و روان‌بخشی است که همه‌جا را به خودی خود می‌گیرد؛ حالا جنجال کنند، دادوبیداد کنند؛ رفته، صادر شده و الان شما در کشورهای گوناگونی ملاحظه کنید؛ این تفکّر در لبنان دارد فعّالیت می‌کند، در عراق دارد فعّالیت می‌کند؛ جوان‌های عراقی حرکت کردند همراه ارتششان شدند توانستند این پیروزی‌ها را به دست بیاورند؛ در سوریه همین‌جور، در غزّه همین‌جور، در فلسطین همین‌جور، در یمن همین‌جور، ان‌شاءالله در قدس شریف و برای نجاتِ الاقصی هم همین‌جور.» (۱۳۹۳/۰۹/۰۶، بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین)

صدور انقلاب؛ آنچه هست و آنچه نیست

انقلاب یک بار صادر می‌شود و شد!

رهبر انقلاب در موارد متعددی انقلاب را صادر شده دانستند و در همین راستا در اظهاراتی در سال ۷۲ یادآور شدند: «ما انقلاب را امروز نمی‌خواهیم صادر کنیم. انقلاب، یک‌بار صادر می‌شود، و شد! این‌که می‌بینید امروز در سرتاسر دنیا، گرایش و ایمان اسلامی زنده شده است؛ این‌که می‌بینید ملت‌ها در شمال آفریقا و در خاورمیانه و در شرق و غرب کشورهای اسلامی بیدار شده‌اند؛ این‌که می‌بینید جوانان مسلمان در کشورهای گوناگون به زیبایی‌های دین و قرآن رو آورنده‌اند، همه حاکی از این است که انقلاب اسلامی در اوّلِ وقوع خود صادر شده است. ما که نمی‌خواهیم بعد از گذشت چهارده سال، تازه به فکر صدور انقلاب باشیم! یک بار انقلاب صادر می‌شود و آن هم شد. وقتی که انقلاب، پیروز شد و خبر و جذّابیت آن، دنیا را پر کرد، کاری که باید بشود شد.»

صدور انقلاب؛ آنچه هست و آنچه نیست

بنابراین مطابق آنچه گفته شد، مشخص است که منظور از گفتمان صدور انقلاب در بیانات امامین انقلاب چیزی جز صدور فرهنگی آرمان‌های انقلاب و ایجاد روحیه خودباوری در میان مسلمانان نیست و هرگز مقصود از آن کشورگشایی و یا حضور نظامی نبوده است. از همین روی ضروری است که رئیس‌جمهور محترم به این نکته توجه داشته باشند و از بیان سخنانی که هر چند ممکن است سهواً به کار برده شود، اما تعبیر غلطی از صدور انقلاب را به ذهن متبادر کند پرهیز کنند، به‌ویژه آنکه این سخنان زیر ذره‌بین رسانه‌های مختلف خارجی نیز قرار دارد و می‌تواند با سو برداشت از این جملات، به تلقی‌های اشتباه از گفتمان اصیل انقلاب اسلامی دامن بزند. در انتها یادآوری این نکته ضروری است که امروز، وقایعی همچون اهتزاز پرچم ایران در تجمعات مردم اروپا در حمایت از فلسطین و توجه جهان به نقش محوری ایران در میان کشورهای مقاومت، از جمله اتفاقات مثبتی است که به‌دلیل صدور انقلاب محقق شده است و سبب شده تا جهان بیش از پیش به نقش مؤثر ایران در گفتمان حمایت از فلسطین و مبارزه با هرگونه استعمار و زورگویی پی ببرد.

کد خبر 790756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صابر IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    همه دنبال صدور عقایدشون هستند اما فریاد نمیزنند تا تحریم بشن یا دیگران سواستفاده کنن. در قلبشون دنبال صدور عقایدشون هستند و سعی میکنن از نظر اقتصادی و فرهنگی پیشرفت کنند و عقایدشون رو بتونن صادر کنند .