محرومیت‌زدایی با راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی در قزوین

با راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی خورشیدی، روستائیان محروم و بدون هرگونه امکان اشتغال در استان قزوین از درآمد پایدار و رو به‌ رشد برخوردار شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، چندسالی است که نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام‌خمینی (ره) طرح درآمدزایی برای محرومان و مددجویان تحت پوشش خود را از طریق راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی تولید برق از انرژی خورشیدی در روستاهای دورافتاده، حاشیه‌نشین و محروم اجرا می‌کنند که نتیجه آن توانمندسازی بخشی از خانواده‌های مددجو و ایجاد درآمد پایدار برای خانواده‌هایی است که از هرگونه امکان اشتغال محروم هستند و حتی قطعه زمینی کوچک برای زراعت یا باغداری در اختیار ندارند.

نیروگاه‌های خورشیدی کوچکی که نور امید را در دل محرومان روشن کرده و ضمن حفظ منزلت آن‌ها جلوی مهاجرتشان به شهر را گرفته است.

اتصال ۲۰۹ نیروگاه خانگی به شبکه سراسری

ناصر ظاهری، مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی (ره) استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تاکنون ۲۰۹ نیروگاه خانگی خانواده‌های مددجو به شبکه توزیع برق ملی وصل شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر میزان تولید برق نیروگاه‌های خانگی به یک مگاوات در روز رسیده است که این میزان برق روزانه به شبکه توزیع تزریق می‌شود.

وی اضافه کرد: خرید برق تولیدشده توسط این نیروگاه‌های خانگی که هر کدام ۵ کیلووات برق در روز تولید می‌کنند، به صورت تضمین ۲۰ سال صورت می‌گیرد و بنابراین تا ۲۰ سال بعد از نصب هر نیروگاه خانگی روی بام خانه‌های محرومان روستایی انرژی برق تولیدشده توسط پنل‌های خورشیدی به صورت تضمینی از آنها خریداری می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی (ره) استان قزوین ادامه داد: اعطای رایگان نیروگاه خانگی به خانواده‌های محرومی صورت می‌گیرد که هیچ‌گونه امکان اشتغال دیگری در روستاهای دورافتاده برای آنها متصور نیست و هدف ابتدایی راه‌اندازی این نیروگاه‌های خورشیدی کوچک از بین بردن فقر مطلق در چنین خانوارهایی است.

درآمدزایی ماهانه تا ۱۳ میلیون برای خانواده‌های مددجو

ظاهری ادامه داد: همچنین هزینه حاصل از تولید برق خورشیدی مستقیم به حساب هر کدام از خانوارهای محروم دارنده این نیروگاه‌های خانگی واریز می‌شود و میزان آن در استان قزوین از ماهانه ۳ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۳ میلیون تومان هم می‌رسد.

وی درباره علت اختلاف پرداخت به خانواده‌های مددجو عنوان کرد: با توجه به اینکه تعرفه خرید برق خورشیدی در سال‌های مختلف متفاوت بوده، این اختلاف درآمد برای مددجویان ایجاد شده است، البته بعضی قطعات و پنل‌های خورشیدی به‌کار رفته در این نیروگاه‌ها کیفیت بهتری از نظر تولید برق دارند.

مشارکت با بنیاد علوی برای راه‌اندازی ۴۰۰ نیروگاه خانگی

علی‌اصغر کشاورز حسین‌آبادی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد نیز از اتصال ۳۰ نیروگاه خانگی جدید به شبکه برق در هفته پیش رو خبر داد و گفت: برنامه کمیته امداد استان قزوین این است که در نیمه دوم امسال ۱۰۰ نیروگاه خانگی روی بام منزل روستاییان محروم نصب کند.

وی همچنین از مذاکره با بنیاد علوی برای توسعه این نیروگاه‌ها خبر داد و افزود: در حال رایزنی و توافق با مسئولان بنیاد علوی هستیم تا بتوانیم ۴۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی جدید برای خانواده‌های مددجو نصب کنیم که می‌تواند تولید برق خورشیدی توسط محرومان در استان و درآمدزایی این حوزه را متحول سازد.

معاون اشتغال کمیته امداد امام‌خمینی (ره) در استان قزوین با بیان اینکه راه‌اندازی بیش از ۵۰۰ نیروگاه خانگی یادشده می‌تواند تولید میزان تولید برق خورشیدی را در استان متحول کند، ادامه داد: در ضمن با توجه به افزایش تعرفه نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خانگی شاهد درآمدزایی مناسب برای خانواده‌های محروم خواهیم بود.

اعطای وام قرض‌الحسنه به متقاضیان ایجاد نیروگاه خانگی

اما از سال جاری، سازمان بسیج سازندگی نیز پای کار توسعه نیروگاه‌های خانگی تولید انرژی خورشیدی آمده و با مدیریت قرارگاه محرومیت‌زدایی امام‌حسن مجتبی (ع) در سطح کشور این کار با اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه با حداقل کارمزد شروع شده است.

مهدی صادق‌پور، رئیس سازمان بسیج سازندگی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصدی به متقاضیان ایجاد نیروگاه خانگی خبر داد و اظهار کرد: این کار توسط قرارگاه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت صاحب الأمر (عج) استان قزوین در راستای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش توان شبکه برق صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این نیروگاه‌های خانگی پنج کیلوواتی و از نوع خورشیدی است، تاکید کرد: احداث این نیروگاه پنج کیلوواتی از جمله قرارداد خرید تضمینی برق ۲۰ سال توسط شرکت توزیع برق، پنج سال گارانتی اینورتر و ۲۰ سال خدمات پس از فروش، درآمد پایدار، تضمینی و افزایش نرخ سود سالانه است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت صاحب الأمر (عج) ادامه داد: متقاضیان این طرح جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می‌توانند به معاونت بسیج سازندگی سپاه ناحیه شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

صادق‌پور اضافه کرد: با توجه به اینکه ناترازی تولید و مصرف برق یکی از مشکلات موجود استان و کشور است، اجرای این طرح ضمن ایجاد اشتغال پایدار خانگی منجر به رفع بحران ناترازی نیز خواهد شد.

اشتغال‌زایی برای ۱۲۰۰ مددجوی بهزیستی در شهرک انرژی خورشیدی

از سوی دیگر، علی دهباشی‌پور، مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از برنامه نهاد متبوعش برای اشتغال‌زایی برای ۱۲۰۰ مددجو خبر داد و گفت: پس از پیگیری‌های متعدد موفق شدیم بخشی از اشتغال شهرک انرژی خورشیدی قزوین را به مددجویان تحت پوشش بهزیستی اختصاص دهیم که این امر تاکنون در کشور سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: در پی توافق به شهرک شهرک‌های صنعتی برای نصب پنل‌های خورشیدی برای خانواده‌های مددجوی بهزیستی استان قزوین اشتغال تجمیعی برای ۱۲۰۰ مددجو با تضمین ۲۰ ساله خرید برق انجام می‌شود و خرید برق و پرداخت اقساط نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی توسط وزارت نیرو انجام شده و مابه‌التفاوت سود حاصله به مددجویان پرداخت می‌شود.

لزوم اعطای تسهیلات برای تعمیر و نوسازی نیروگاه‌های خانگی

با توجه به اینکه کشور ایران از نظر نقشه جهانی تابش خورشیدی جزو معدود کشورهای با قابلیت بالای تولید انرژی الکتریکی و برق از نور خورشید است، توسعه نیروگاه‌های خانگی کوچک می‌تواند بخش مهم از ناترازی انرژی برق در کشور را جبران و از طرفی خیال خانواده‌های مددجو را از داشتن منبع درآمد پایدار راحت کند، از طرفی اعطای تسهیلات برای تعمیر و نوسازی تجهیزات این نیروگاه‌های کوچک می‌تواند به تولید پایدار برق در این نیروگاه‌ها بینجامد و ضریب اطمینان صنعت برق به آن‌ها را افزایش دهد.

کد خبر 790724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.