وفاق و همدلی فرمول حل مشکلات

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه بیست‌وهفتم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دفاع هسته‌ای در وین» نوشت: شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور و سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در وین اتریش برگزار شد. محمد اسلامی با حضور در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در این اجلاس به شرح مواضع کشور و برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود تأکید کرد: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران و رئیس‌جمهور پزشکیان آماده گسترش تعاملات سازنده و توسعه همکاری مشترک در سطح بین‌المللی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اعمال حقوق ذاتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران، در خصوص لغو انتصاب بازرسان آژانس گفت: این اقدام ذیل موافقت‌نامه پادمان جامع انجام گرفته است. اصرار و اعمال فشار به ایران در این رابطه، به معنای نادیده گرفتن حقوق حاکمیتی کشورها بوده و می‌تواند موجب بدعتی غیرموجه شود، لذا غیرقابل قبول است.
اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز اظهار کرد: آنچه امروز با فشار سیاسی و روانی دنبال می‌شود، وادار کردن ایران به اجرای اقدامات برجامی، بدون در نظر گرفتن تعهدات مربوط به لغو تحریم‌هاست.
برجام نباید به هزینه تنها یک عضو اجرا شود. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس روی ساخت و تولید اقلام غیرهسته‌ای، فقط در چهارچوب برجام پیش‌بینی شده است.
وی اظهار کرد: متعاقب خروج غیرقانونی یکجانبه آمریکا و عدم پایبندی به تعهدات توسط سه دولت اروپایی و اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق خود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، اجرای اقدامات فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع را متوقف کرده است.

وفاق و همدلی فرمول حل مشکلات

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس‌جمهور از پاسخ به سوال کیهان طفره رفت» نوشت: دیروز در نشست خبری رئیس‌جمهور، وقتی نوبت به کیهان رسید، خبرنگار ما در جایگاهی که در فاصله‌ای نه‌چندان دور از محل حضور پزشکیان قرار داده شده بود، حاضر شد و خطاب به او بیان داشت؛ «جناب آقای دکتر پزشکیان؛ زیارت قبول. انتخاب جنابعالی به ریاست‌جمهوری را هم تبریک عرض می‌کنیم. آقای رئیس‌جمهور؛ مستحضرید که حضور افراد زاویه‌دار با مبانی انقلاب و نظام در پست‌های کلیدی، می‌تواند موقعیت دولت را با خطر جدی روبه‌رو کند. حضرت آقا نیز بارها درباره به‌کارگیری افراد زاویه‌دار و بدسابقه هشدار داده‌اند. اما متأسفانه شمار زیادی از فعالان فتنه و حامیان اغتشاشات در دولت شما پست و مقام گرفته‌اند. این واقعیت تلخ، با مواضع اعلام‌شده حضرتعالی در تضاد است. آیا از این انتصاب‌ها باخبرید؟!»

به دنبال بیان سوال، پاسخ رئیس‌جمهور جملات زیر بود؛ آن چیزی که شما می‌گوئید فتنه، حالا من با هر نگاهی در یک صفی اعتراضی کردم، شما در صف دیگری اعتراض دیگری کردید، شما تصور می‌کنید حق با شماست، طرف مقابل تصور می‌کند حق با اوست.

حالا اگر یکی در گذشته بر اساس نگاهی که شما دارید و شاید هم اصلاً بگوییم حق هم با شماست اما این آدم توانمندی است و می‌خواهد کمک کند، بگوییم نه تو بمان کنار چون در گذشته آن‌چنانی این موضع را داشتی. پس چطور می‌خواهیم وحدت کنیم؟ چطور می‌خواهیم وفاق داشته باشیم؟

قرار نیست به خاطر اشتباه ما آدم‌ها را کنار بزنیم. در نتیجه الان اگر می‌خواهیم وفاق ایجاد کنیم یعنی بپذیریم ما عیب‌هایی داشتیم، این عیب‌ها را نادیده می‌گیریم، کنار هم می‌آییم، بر اساس چارچوب قانون، سیاست و رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل خواهیم کرد. اگر خلاف آن سیاست عمل کردند، ما برخورد کنیم.

آن‌طور که آشکار شد، رئیس‌جمهور در پاسخ، پیرامون فتنه ۸۸ بحث کرد اما آن را اعتراض و عیب در وجود اهل فتنه نامید و نشان داد آنچه ارائه کرد یا خطا در ادراک مسئله است یا عدم پذیرش حقیقت. رئیس‌جمهور از پاسخ به کیهان طفره رفت و باید پرسید؛ شعار «انتخابات بهانه است- اصل نظام نشانه است» عیب و اعتراض است؟ یا غلط فتنه و براندازی؟ اوباش از حامیان مدعی اصلاحاتِ فتنه جرأت گرفتند و به تصویر امام عظیم‌الشأن بی‌حرمتی کردند، پرچم‌های حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) را در روز عاشورا آتش زدند، رئیس‌جمهور ما می‌گوید این نگاه شماست، این بر اساس نگاهی است که شما دارید… آن حامیان فتنه امروز توانمند هستند و می‌خواهند کمک کنند، پس چطور می‌خواهیم وفاق داشته باشیم؟ این عیب‌ها را نادیده می‌گیریم!

وفاق و همدلی فرمول حل مشکلات

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نشست خبری رئیس‌جمهور خوب بود یا بد؟» نوشت: روزنامه‌نگاران معمولاً نشست‌های خبری رئیسان‌جمهور را با این پرسش به چالش می‌کشند که آیا نشست خبری خوبی بود یا نه. در این نوشته به این پرسش پاسخ می‌دهم. می‌دانم که روزنامه‌نگاران حرفه‌ای از این‌گونه نشست‌ها راضی نیستند. نه پرسش‌ها چنگی به دل زد، نه پاسخ‌ها. از نظر ژورنالیستی پایان این نشست چیزی به داشته‌های خبری و تحلیلی یک روزنامه‌نگار اضافه نکرد. حتی اگر به خود من می‌گفتند پزشکیان به این سوالات چه جوابی می‌دهد، با شناختی که در این مدت از او پیدا کرده‌ام، بیشتر پرسش‌ها را دقیقاً همین‌گونه جواب می‌دادم، با برخی جزئیات! اما از جهت عمومی و تجربه نشست‌های خبری احمدی‌نژاد و روحانی به‌نظرم خوب بود. پزشکیان به‌گونه‌ای با همگان حرف می‌زند که کسی نمی‌تواند بگوید او با ما دعوا دارد، برخلاف آن دو رئیس‌جمهور اسبق! این ویژگی چیز کمی نیست و به او در ادامه کمک خواهد کرد. پزشکیان دنبال جواب‌های شاذ یا جلب‌توجه و تحریک و جریان‌سازی کاذب و خبرسازی برای خارجی‌ها هم نبود. باز برخلاف آن دو. می‌توان گفت به پرسش‌های معدودی که خوب بود، پاسخ کافی یا روشن نداد. اما وجه خوب این پاسخ‌ها این بود که می‌توانست وعده بیخود بدهد که نداد. مثلاً درباره گرانی‌ها که چند پرسش وجود داشت، نگفت آنچنان رونقی ایجاد می‌کنم که بیا و ببین! حتی درباره ناترازی‌ها گفت حل آن‌ها شق‌القمر می‌خواهد. معاون اول او هم ساعتی قبل از نشست رئیس‌جمهور گفته بود ناترازی گاز در زمستان و برق در تابستان آینده باقی می‌ماند و از دلسوزان کمک خواسته بود. می‌توانند هر دو بعداً بگویند دلسوزان کمک نکردند!

وفاق و همدلی فرمول حل مشکلات

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «حفظ هویت امت اسلامی» را برگزید و با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با جمعی از علما، امامان جمعه و مدیران مدارس علمیه اهل سنت سراسر کشور نوشت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی پیش از ظهر دیروز در دیدار جمعی از علما، امامان جمعه و مدیران مدارس علمیه اهل سنت سراسر کشور، حفاظت از هویت گران‌سنگ «امت اسلامی» را ضروری خواندند و با تأکید بر اهمیت وحدت اسلامی و تلاش‌های بدخواهان برای مخدوش کردن آن، گفتند: موضوع «امت اسلامی» به هیچ وجه نباید فراموش شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار که به مناسبت آغاز هفته وحدت و ایام سالروز ولادت باسعادت نبی اکرم (ص) برگزار شد، گفتند: مساله هویت امت اسلامی، مسأله‌ای اساسی و فراتر از ملیت است و مرزهای جغرافیایی، حقیقت و هویت امت اسلامی را تغییر نمی‌دهد. ایشان با اشاره به تلاش‌های خصمانه برای بی‌تفاوت کردن مسلمانان به هویت اسلامی خود، افزودند: این خلاف تعالیم اسلامی است که یک مسلمان از رنج مسلمانی دیگر در غزه یا دیگر نقاط جهان غافل باشد.

رهبر انقلاب اسلامی، علمای اهل سنت را به تکیه بر هویت اسلامی و امت اسلامی فراخواندند و با اشاره به طراحی‌ها و فعالیت‌های سابقه‌دار بدخواهان برای دامن زدن به اختلاف‌های مذهبی در جهان اسلام بویژه در ایران، خاطرنشان کردند: آنها با استفاده از ابزارهای فکری، تبلیغی و اقتصادی به دنبال جداسازی شیعه و سنی در کشور ما و هر منطقه دیگر اسلامی هستند و با اقداماتی همچون وادار کردن افرادی از طرفین به بدگویی به لجاجت و اختلاف دامن می‌زنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علاج و راه مقابله با این توطئه‌ها را تکیه بر وحدت خواندند و تاکید کردند: موضوع وحدت نه یک تاکتیک، بلکه یک اصل قرآنی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستیابی به هدف مهم عزت امت اسلامی را جز از راه اتحاد میسر ندانستند و گفتند: امروز یکی از واجبات قطعی حمایت از مظلومان غزه و فلسطین است و اگر کسی از این تکلیف سرپیچی کند، قطعاً نزد پروردگار مورد سوال قرار خواهد گرفت.

وفاق و همدلی فرمول حل مشکلات

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «چاره‌ای جز حل FATF نداریم» را برگزید و نوشت: اولین نشست خبری رئیس جمهور مسعود پزشکیان عصر دیروز هرچند با تأخیر یک ماهه برگزار شد، اما نشستی متفاوت از همه نخستین نشست خبری‌های رؤسای جمهور بود. نشستی که بارها با تشویق خبرنگاران برای صداقت و صراحت رئیس جمهور همراه شد و شوخی‌های شیرین پزشکیان خستگی انتظار چندساعته برای آغاز برنامه را از تن‌ها بیرون کرد. مانند جایی که گفت خودم هم نفهمیدم چطور رئیس جمهور شدم، یا زمانی که صبوری نکرد تا سوال خبرنگار چینی ترجمه شود، به لحاظ تسلط بر زبان انگلیسی تشویق حضار را دریافت کرد، یا حتی وقتی در رد ادعای ارسال موشک از ایران به یمن، نام موشک‌های هایپرسونیک ایران را به خاطر نیاورد، همگی صحنه‌هایی از همان بخش کاملاً شناخته شده رئیس جمهوری بود که در این یک ماه گذشته بارها مردمی بودنش را به رخ کشیده بود. البته همین فاصله یک ماهه هم نکته مثبتی با خود داشت و همان گونه که پزشکیان در واکنش به سوال روزنامه «شرق» توضیح داد، در عمل بخش مهمی از سؤالاتی که ممکن بود در روز اول انتخابش پرسیده شود و به وعده ختم شود، به مرحله اجرا رسیده بود؛ مانند بازگشت استادان و دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها، کم رنگ شدن گشت ارشاد، تقویت روابط همسایگی با سفر به عراق و ارسال پالس مثبت به دنیا برای ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها، اما باید در آینده پیگیر اجرای آنها بود چون دولت تازه کاری است و رئیس جمهور هم از آنها و نگاهش برای تحقق آنها سخن گفت. مسعود پزشکیان دیروز از تلاش دولت برای رفع فیلترینگ و رفع حصر و حذف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با کنکوری‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت توضیحاتی ارائه داد.

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند؟ گفت: در رابطه با رفع تحریم‌ها ما چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم. نامه‌ای هم به تشخیص مصلحت حتماً خواهم نوشت برای اینکه دوباره بحث FATF را به جریان بگذارند تا بتوانیم حلش کنیم و باید حل شود.

وفاق و همدلی فرمول حل مشکلات

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت پرونده FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام» نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم روز گذشته در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد که برای رفع تحریم‌ها و FAFT به مجمع تشخیص نامه می‌نویسد. او همچنین در این نشست که با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» در مورد سرنوشت FATF گفت: در رابطه با رفع تحریم‌ها ما چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم. نامه‌ای هم به تشخیص مصلحت حتماً خواهم نوشت، برای اینکه دوباره بحث FATF را به جریان بگذارند تا بتوانیم حلش کنیم و باید حل شود. وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل خارجی تلاش می‌کنیم ارتباطاتمان را با اولویت کشورهای همسایه بهبود ببخشیم، اظهار کرد: در سفری هم که به عراق و اقلیم کردستان عراق و بصره و خود بغداد داشتیم با مسؤولان آنجا صحبت کردیم. بیشتر این نگاه را داشتند که برنامه‌های راهبردی با آنها بنویسیم و پروژه‌های مشترکی با هم داشته باشیم.

وفاق و همدلی فرمول حل مشکلات

کد خبر 790630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.