کشف گور دخمه‌های زرتشتی در اعماق جزیره ماداگاسکار

محققان به تازگی گوردخمه‌هایی زرتشتی را در جزیره ماداگاسکار پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یک تیم بین‌المللی از محققان گور دخمه‌های سنگی مرموزی را در مکانی دورافتاده در جزیره ماداگاسکار پیدا کرده‌اند که می‌گویند احتمالاً ریشه زرتشتی دارد؛ پژوهشگران می‌گویند بسیاری از این سازه‌های باستان‌شناسی تازه کشف شده از جمله تراس‌ها دیوارهای، سنگی، حوض‌های سنگی و سازه‌های سنگ‌تراشی شده در اندازه‌ها شکل‌ها و ابعاد مختلف در اواخر هزاره اول و اوایل هزاره دوم پس از میلاد ساخته شده‌اند.

محققان که این آثار را پیدا کرده‌اند می‌گویند در کمال شگفتی نزدیک‌ترین شباهت‌های سبکی به این نوع معماری صخره‌ای را می‌توان در هزاران کیلومتر دورتر در ایران امروزی و به‌ویژه در منطقه فارس یافت.

استودان‌ها در آئین مردگان دین زرتشت حفره‌هایی ساده در درون صخره‌های کوه بودند که ایجاد می‌شدند تا استخوان مردگان پس از پوسیده یا خورده شدن اجزا غیر استخوانی لاشه توسط لاشخورها به آنجا منتقل شده و نگهداری شوند.

گور دخمه در واقع فضایی است که در دل صخره‌ها و یا کوه‌ها کنده می‌شود و در آن، افرادی که فوت شده‌اند، به خاک سپرده می‌شوند، در واقع به منزله آرامگاه هستند و معمولاً فضای بزرگی دارند و به شکل اتاقکی هستند که یک یا چند قبر در آن‌ها نگهداری می‌شود و به‌اندازه‌ای بوده‌اند که علاوه بر یک یا چند قبر، در آن اشیا فرد متوفی هم نگهداری می‌شده است. علاوه بر این، گور دخمه‌ها فضایی برای نشستن هم دارند.

چیزی که مشخص است این است که هنوز نتوانسته‌اند قدمت دقیق و آغاز پیدایش این گورها را کشف کنند و به نظر می‌رسد که در دوره‌های مختلف، این مکان‌ها ساخته شده‌اند، البته در یک حالت کلی باید گفت که این گورها در ۳ دوره مادها؛ هخامنشیان و بعد از هخامنشیان دسته‌بندی کرد.

کد خبر 790591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.