جنجال در شورای شهر قم بر سر سکونت خانواده شهردار/ جلسه از حدنصاب خارج شد

جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم برای رأی‌گیری درباره طرح یا سوال شش عضو شورا در زمینه سکونت خانواده شهردار به حدنصاب نرسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، جلسه رسمی و علنی امروز _ دوشنبه بیست و ششم شهریور_ شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید زین الدین برگزار شد، در لحظات پایانی برگزاری از حدنصاب افتاد.

موضوع از آنجا آغاز شد که شش نفر از اعضای شورای اسلامی شهر قم طی نامه‌ای خواستار طرح مسئله سکونت خانواده شهردار قم در این شهر بودند و بر اساس نظر این افراد شهردار قم به علت سکونت نداشتن خانواده‌اش در شهر قم صلاحیت در تصدی این پست را ندارد.

منکر خدمات شهردار نیستم

حسین صابری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم در این زمینه به تصویب آئین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار و ابلاغ دستورالعمل مرتبط از سوی وزارت کشور طبق ماده ۵ این آئین نامه در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: طبق این قوانین شهردار، همسر و فرزندان تحت تکفل وی باید در شهر سکونت داشته باشند.

وی با اشاره به این مسئله که چرا در حال حاضر این مسائل مطرح شده است، اظهار کرد: منکر خدمات شهردار نیستیم و بنده از ایشان تشکر می‌کنم، اما بنده هر کجا که متوجه شویم خلاف قانونی صورت گرفته وارد ماجرا خواهم شد و اگر در گذشته ترتیب اثر داده نشده است، دلیل خوبی برای بررسی در حال حاضر نیست.

رضایت شهروندان از شهردار غیرقابل انکار است

مجید اخوان، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه شهردار قم یک دهه است در این شهر فعالیت می‌کند اما عده‌ای تازه به فکر این مسائل افتاده‌اند، خاطرنشان کرد: از نظر اخلاقی درست نیست که کسانی از ایشان دعوت کردند تا به شهر قم بیاید و در حال حاضر این رفتارها را پیشه کرده‌اند، ضمن اینکه رضایت شهروندان از شهردار قم غیرقابل انکار است.

وی با اشاره به تلاش برخی اعضای شورای شهر برای تمدید نشدن حکم شهردار قم و شکایت به دیوان در این زمینه تاکید کرد: حالا که از رأی دادگاه ناامید شده‌اید، ماجرای جدیدی را آغاز کرده‌اید.

این عضو شورای اسلامی شهر قم طرح این سوال را از نظر شکلی و قانونی دارای اشکال دانست و تاکید کرد: اگر این سوال است که سوال مراتب خاص خودش را دارد، اگر طرح است، امروز طرح را اعلام وصول کردید و در جلسه اعلام کردید در حالی که این طرح حالت دو فوریتی نداشت و باید در کمیسیون بررسی شود.

تصمیمات عجولانه در ساختمان شورای شهر

محسن محرری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به اینکه هیئت رئیسه جدید شورای شهر قم نیاز به آموزش آئین نامه‌ها و قوانین دارد، اضافه کرد: جو حاکم بر هیئت رئیسه جدید موجب تصمیمات عجولانه و بدون دقت می‌شود.

وی با اشاره به تناقض موجود در دعوتنامه و مسائلی که در جلسه طرح شد، تصریح کرد: اینها اشکال و تخلف است و این کارها اصلاً در شورا سابقه ندارید.

این عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه اقدامات اخیر به آرامش شورا و شهر صدمه زده است، ادامه داد: تیم خدوم شهرداری قم در حال تلاش برای رفع نقایص شهر است، اما در شورا در مسیر خلاف آرامش رفتار می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: در سال‌های گذشته در شهر قم ۱۴ خیابان بن بست داشتیم که ۱۳ خیابان در سال‌های اخیر بازگشایی شده و تقاطع‌های غیر همسطح و اقدامات خوبی در حوزه فضای سبز انجام شده است.

محرری با اشاره به اینکه مردم نسبت به عملکرد شهرداری قم رضایت دارند افزود: ثبات مدیریت یکی از افتخارات شهر قم بوده و نباید به خاطر هشت یا ۹ ماه عمر باقیمانده از شورا و انتخابات پیش رو این موضوع را دچار خدشه کنیم.

وی با اشاره به شکایت چند عضو شورا از وی و شهردار قم گفت: بهتر است در همان دادگاه مسائل را پیگیری کنید و اگر حقیقت است به نتیجه برسید.

شهردار سه دوره برای قم از وزارت کشور حکم گرفته است

حسن طلایی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با ابراز تأسف از طرح این موارد در شورا، تصریح کرد: دکتر سقائیان‌نژاد در سه دوره پیاپی از شورا رأی و از وزارت کشور حکم گرفته است و تازه عده‌ای به یاد مباحث حاشیه‌ای و احراز صلاحیت ایشان افتاده‌اند.

وی با اشاره به ماده ۸۳ قانون تشکیلات شورا درباره طرح سوال اضافه کرد: با این اقدامات خدمات شهرداری به قم زیر سوال نخواهد رفت.

محمود مسگری، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به اینکه از عملکرد شهردار قم تنها در شش سال نخست رضایت داشته است، گفت: این سخن درستی نیست که اکثریت مردم از ایشان رضایت داشته باشند.

ایراد بنی‌اسرائیلی به شهردار و شهرداری

نرجس نیازمند، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم طرح اینگونه سوال‌ها را ایراد بنی‌اسرائیلی دانست و افزود: اینکه یک روز به پروژه‌ای در گوشه‌ای از شهر اشاره می‌کنید و روز دیگر به مرخصی شهردار و حالا هم به سکونت اهل بیت ایشان، به نوعی ایراد بنی‌اسرائیلی است نه نظارت قانونی شورا.

ماشااله سعادتمند، رئیس شورای استان قم و عضو شورای شهر هم در این جلسه با اشاره به اینکه مسئله سکونت شهردار در بسیاری از شوراها محل بحث است گفت: موضوع سکونت خانواده نیست بلکه مسئله اصلی حضور شهردار است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در حال اصلاح قوانین حوزه شهری است اظهار کرد: اختلافات و مشکلات شوراهای شهر و روستا که در قم هم پررنگ شده موجب شده که به دنبال این باشند که شهردار با رأی مستقیم مردم انتخاب شود و در واقع این اختیار حداقلی هم از شوراها در آینده سلب خواهد شد.

سوال از شهردار تابو نشود

روح الله امر اللهی، رئیس شورای اسلامی شهر قم اما معتقد بود که رأی گیری روال قانونی خود را دارد و مقوله سوال از شهردار نباید به تابو تبدیل شود.

وی با بیان این مسئله که این مصوبه به کمیته انطباق فرمانداری نخواهد رفت، گفت: مرجع صدور حکم شهردار یعنی وزارت کشور درباره این مسئله تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در نهایت این نامه به دلیل خروج پنج عضو شورای شهر از جلسه و خارج شدن جلسه از حدنصاب به رأی‌گیری گذاشته نشد.

کد خبر 790513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.