به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، یکی از الگوهای توسعه شهری که بر مبنای حملونقل عمومی قرار دارد، الگوی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی است که امروزه در بسیاری از شهرها در سراسر جهان به کار میرود.
توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی رویکردی است که با تاکید بر افزایش سیستم حملونقل عمومی و مناسبسازی محلات برای پیادهروی سعی در کاهش استفاده از خودروی شخصی دارد.
متخصصان برنامهریزی و حملونقل با استفاده از توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی به عنوان یک راهبرد کلیدی برای کنترل توسعه، کاهش ترافیک، ارائه گزینههای متعدد حملونقل و بهبود کیفیت زندگی، در پایان دادن به مشکلات حملونقل کمک میکنند.
در سالهای گذشته و با مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در کلانشهرهایی که با معضل ترافیک مواجه هستند، راهبردهایی جهت کاهش ترافیک نظیر آرامسازی ترافیک، افزایش تسهیلات حملونقل سبز، تشویق به پیادهروی و استفاده از دوچرخه، افزایش سرانه پارکینگ و کاهش پارک حاشیهای معابر خیابانهای اصلی مطرح شده است اما با توجه به افزایش جمعیت، رشد شهرنشینی و استفاده بیشتر شهروندان از خودروهای شخصی این نکته حائز اهمیت است که آیا توسعه حملونقل عمومی تنها راه رفع گرههای ترافیکی شهرها است، این گره کور اجتماعی ساعتها وقت شهروندان را تلف میکند، موجب ضرر و زیان جامعه میشود، هوا را آلوده میکند، بازدهی کار را پایین میآورد.
متخصصان برنامهریزی و حملونقل عوامل این ناهنجاری اجتماعی را مسائلی همچون رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان، رعایت نکردن قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی عابران، توقف تاکسیها و مسافرکشهای شخصی در محلهای غیرمجاز، ترمزهای غیرضروری و ناگهانی برخی از رانندگان، توقف رانندگان در حاشیه خیابانهای پارک ممنوع و نگران نشدن برخی از جریمه شدن، پارک دوبل و سوبل، کمبود پارکینگ عمومی در سطح شهر اعلام داشتهاند.
این در حالی است که همواره در سالهای گذشته اغلب راهکارهای اعلام شده از معضلات ترافیکی استفاده از ناوگان حملونقل عمومی همچون اتوبوس، مترو و تاکسی و ارائه سیستمهای حملونقلی جدید همچون دوچرخه و موتور برقی پیشنهاد شده است اما آن چه که بیش از پیش ضرورت دارد و شهروندان را ترغیب به استفاده سیستمهای حملونقلی میکند، ایجاد این زیر ساختها است تا شهروندان بتوانند با دسترسی آسان به این سیستمها بتوانند تردد آسان و ایمن داشته باشند.
معاونت حملونقل و شهرداری شیراز، بسته پنج هزار میلیارد تومانی برای کاهش ترافیک را تدوین کند
یکی از نگرانیهای جدی مردم کلانشهر شیراز طی ماههای گذشته ترافیک سنگین این کلانشهر است و این موضوع موجب شد تا جلسه بررسی وضعیت ترافیک این شهر به ریاست محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس برگزار شود.
در این جلسه استاندار فارس از دبیر شورای ترافیک استان درخواست کرد تا وظیفه همه سازمانها و نهادهای مرتبط با ترافیک شهر شیراز را مشخص و تدوین کند تا پس از تصویب در شورای برنامهریزی و توسعه استان، میزان عمل به آنها رصد و ارزیابی شود و همچنین برای هر دستگاه کارنامه عملکردی صادر شود.
در این جلسه همچنین ایمانیه بر ضرورت تشکیل جلسات هفتگی مستمر مابین معاونت حملونقل شهرداری شیراز و فرمانده راهور شیراز و دبیر شورای ترافیک فارس تاکید کرد.
استاندار فارس همچنین اظهار کرد: معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز برای بودجه ۱۴۰۴ بستهای معادل پنج هزار میلیارد تومان برای کاهش ترافیک در حوزههای مختلف از جمله ساخت پارکینگ و یا خرید ناوگان حملونقل عمومی یا سایر موضوعات مرتبط با کاهش ترافیک این کلانشهر را تدوین و ارائه کند.
ایمانیه با اشاره بر اینکه باید به سمت هوشمندسازی شهر و کنترل هوشمند تخلفات پیشرفت از فراجا درخواست کرد جایگاه و نقش مردم در حوزه ترافیک را تبیین کند و در ادامه افزود: یکی از جنبههای مشارکت مردم که همواره مورد تاکید است، نظارت مردم بر تخلفات در همه حوزههاست که برای تحقق این مهم یک ساز و کار منطقی و عملیاتی لازم است.
وی با تاکید بر اینکه در برخی برخوردها طبیعتاً قاطعیت بیشتری لازم است، خاطرنشان کرد: شاید لازم باشد تخلفات تصاعدی افزایش پیدا کند.
مجوزهای ساختوساز در محدودههای پرترافیک با تدبیر بهتری صادر شود.
استاندار فارس با تاکید بر ضرورت همکاری بیش از پیش مجموعههای برقرسانی با پلیس برای تدبیر در مواقع قطعی برق چراغهای راهنمایی و رانندگی اضافه کرد: لایحه جامع ساماندهی مشاغل پزشکی و پرتردد در مرکز شهر شیراز طبق قوانین کشوری در شهرداری تدوین شود، توقع میرود مجوزهای ساختوساز در محدودههای پرترافیک با تدبیر بهتری صادر شود.
پارک دوبل یک تخلف آشکار است
پارک دوبل خودروها، ایجاد راهبندان و سد معبر در سطح خیابانها این روزها به یک صحنه عادی برای شهروندان در بافتهای مرکزی شهرها تبدیل شده است و هر روز نیز به تعداد آن اضافه میشود، این معضل در بسیاری از خیابانهای شهر موجب از دسترس خارج شدن یک خط از مسیر خیابانها و در نتیجه افزایش ترافیک شده است، این در حالی است که پارک مضاعف یا دوبل باید اجتناب کرد، زیرا یک تخلف آشکار است و حقوق شهروندی را تضییع میکند، همچنین با این روش پارک خودرو مشکلاتی برای شهروندان و خدمات اورژانسی ایجاد میشود، این در حالی است که تا زمانی که پارک خودرو در کنار خیابانها ممنوع نشود شاهد پارک دوبل و سوبل در سطح شهر هستیم.
کلانشهر شیراز که یک شهر طولی است و طی سالهای گذشته، شهروندان بیشترین حجم ترافیک را در مرکز شهر شاهد بودند اما با توسعه این کلانشهر به ویژه شهرکهای شمالغربی این کلانشهر، وضعیت تردد امروز به گونهای است که در همه خیابانهای این شهر شهروندان با حجم وسیعی از ترافیک مواجه هستند و آن چه که بیش از هر چیز این گره را کورتر میکند، پارک دوبل خودروها است، به گونهای که معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز پارک دوبل را مهمترین عامل ترافیک در کلانشهر شیراز اعلام کرد.
۶۴ درصد ترافیک شیراز به دلیل پارکهای دوبل است
هادی شهدوست شیرازی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در این خصوص اظهار میکند: پارک دوبل خودروها، ایجاد راهبندان و سد معبر در سطح خیابانها این روزها به یک صحنه عادی برای شهروندان در بافتهای مرکزی شهر تبدیل شده است و هر روز نیز به تعداد آن اضافه میشود و این معضل در بسیاری از خیابانهای شهر شیراز موجب از دسترس خارج شدن یک خط از مسیر خیابانها و در نتیجه افزایش ترافیک شده است.
وی میافزاید: برخی رانندگان فکر میکنند باید مقابل مکانی که کار دارند، توقف کنند، در حالی که شاید چند متر جلوتر، جای پارک مناسبی وجود داشته باشد، اما ترجیح میدهند پارک دوبل کنند و مسیر حرکت سایر خودروها را مسدود کنند تا آسانتر کار خود را انجام دهند حتی اگر موجب آزار دیگر رانندگان شود، بنابراین پارک دوبل را میتوان یکی از عمده تخلفات رانندگان در سطح شهر شیراز و یکی از مصادیق نقض حقوق شهروندی دانست که طی مطالعات انجام شده، در یک روز معمولی پارکهای دوبل به ظاهر عادی شهروندان در خیابانهای پر تردد و در هسته مرکزی شهر شیراز میتواند تا ۶۴ درصد طول ترافیک را افزایش دهد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص معضلات ناشی از پارکهای دوبل تصریح میکند: روزانه در سطح این کلانشهر شاهد پارک دوبل و سوبل خودروها کنار خیابانها هستیم و این امر موجب تنگنا و ایجاد گلوگاه میشود و پسزدگی ترافیک را بههمراه دارد، همچنین مشکلات دیگری از جمله آلودگی هوا و اختلالات رفتوآمدی و در نتیجه مشکلات روحی و روانی را در سطح شهر ایجاد میکند.
شهدوست شیرازی با بیان اینکه تا زمانی که پارک خودرو کنار خیابانها ممنوع نشده باشد، شاهد پارک دوبل و سوبل در سطح شهر هستیم، خاطرنشان میکند: شهروندان باید از مکانهایی استفاده کنند که فضای پارک خودرو در آنجا وجود داشته باشد و از پارک کردن خودرو در فضاهای عمومی از جمله ایستگاههای اتوبوس و تاکسی و محل تردد معلولان قطعاً اجتناب کنند.
وی یکی از وظایف دوربینهای نظارتی سطح شهر را برخورد با تخلفاتی همچون پارک دوبل دانست و اضافه میکند: در صورت بیتوجهی، راننده متخلف با جریمههای سنگینی روبهرو خواهد شد.
معاون شهردار شیراز ادامه میدهد: متأسفانه افزایش تعداد پارک دوبل خودرو، این معضل را عادی کرده و بهعنوان یک رفتار ترافیکی قابل انجام و بدون هزینه در ذهن شهروندان نهادینه شده است، از اینرو علاوهبر فرهنگسازی، نیازمند اعمال قانون توسط پلیس است، این در حالی است که شهروندان باید قبل از مراجعه به مراکز خرید یا خدمات با استفاده از خودروی شخصی، برای محل پارک خودروی خود برنامهریزی کنند.
شهدوست شیرازی در ادامه از اجرای کمپین فرهنگی و تبلیغاتی معاونت حملونقل و ترافیک با عنوان «۶۴ فقط یک عدد نیست» خبر داد و میگوید: کمپین «۶۴ فقط یک عدد نیست» با توجه به نقش فرهنگسازی در حملونقل توسط این معاونت برنامهریزی و تدوین شده است تا نشان دهد همراهی شهروندان تا چه اندازه میتواند تقاضای سفر را در شهر شیراز مدیریت کند و چهره شهر را زیبا سازد.
وی میافزاید: کمپین «۶۴ فقط یک عدد نیست» با اعلام آمار مهم افزایش ترافیک که با رفتارهای نامناسب ترافیکی برخی شهروندان ایجاد شده است، تلاش دارد تا با رعایت نکات ترافیکی و فرهنگی یک رانندگی اصولی را همراه با رعایت حقوق و احترام به یکدیگر برای مردم شیراز ارائه کند.
به گزارش ایمنا، تبلیغات محیطی، انواع ویدئوهای تولیدی کوتاه مردمی، جهت ارائه نکات آگاهیبخشی و ایمنی، تولید اینفوگرافیکها، عکس نوشتها، آموزشهای میدانی و خیابانی، استفاده از ظرفیتهای صداوسیمای مرکز فارس از جمله اقدامات و برنامههایی است که در کلانشهر برای رفع یا حتی کاهش حجم ترافیک شهر شیراز برنامهریزی شده و در حال انجام است اما آن چه که بیش از هر چیز در کاهش ترافیک مؤثر است، رعایت نکات ترافیکی و فرهنگی یک رانندگی اصولی همراه با رعایت حقوق و احترام به یکدیگر است که میتواند در حفظ آرامش و احترام در شرایط و حوادث ترافیکی بسیار کمک کننده باشد، از سوی دیگر این موضوع باید از سوی متخصصان و برنامه ریزان حوزه حملونقل شهری بررسی شود که آیا توسعه حملونقل عمومی و توسعه زیر ساختها پاسخگوی رفع این معضل برای کلانشهری همچون شیراز است.
نظر شما