ترمیم شبکه آب و فاضلاب فرسوده شهر اصفهان به زودی به پایان می‌رسد

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: موضوع ترمیم شبکه‌ آب و فاضلاب بسیار جدی و مهم است و تا اواخر شهریور و اوایل مهر سال جاری این پروژه به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اصفهان در دهه ۱۳۴۰ به‌عنوان نخستین شهر کشور از شبکه فاضلاب برخوردار شد و در حال حاضر با گذشت بیش از نیم قرن از اجرای این شبکه، بخش قابل توجهی از آن به دلیل فرسودگی، دچار شکستگی یا نشت می‌شود و به گفته مسئولان ۳۰ کیلومتر از این شبکه باید به‌سرعت اصلاح شود.

هر چند در سال‌های اخیر شبکه فاضلاب بعضی نقاط شهر اصفهان مورد بازسازی قرار گرفت اما واقعیت این است که بخش زیادی از خطوط شبکه فاضلاب سطح شهر همچنان دچار مشکل است و نمی‌توان با بازسازی‌های پراکنده از وقوع حوادث جلوگیری کرد.

نکته جالب توجه اینجاست که تأسیسات شهری به‌طور معمول در عمق یک تا دو متری سطح زمین اجرا می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر ضخامت پوشش تأسیسات شهری نسبت به لایه‌های زمین که تا صدها متر هم می‌رسد خیلی جزئی است و به‌طور معمول عمیق‌ترین سازه زیرساخت در شهرها، مترو است که آن‌هم نه در همه‌جا، بلکه در بعضی ایستگاه‌ها به ۲۰ تا ۳۰ متر می‌رسد و پس از آن شبکه‌های اصلی فاضلاب است که حدود ۱۰ درصد طول شبکه فاضلاب شهری را شامل می‌شود و عمق آن بین پنج و حداکثر در برخی نقاط خاص به ۱۵ متر هم می‌رسد، اما عمده شبکه فاضلاب شهری در عمق کمتر از چهار متر ایجاد شده است.

هرچند مشکل فرسودگی شبکه فاضلاب تنها مربوط به ایران نیست و سایر شهرهای دنیا نیز برای ترمیم و بازسازی شبکه‌های فاضلاب خود کار می‌کنند اما نباید فراموش کرد که فرسودگی شبکه‌های اصلی فاضلاب می‌تواند به کل زیرساخت شهر اصفهان تأثیر بگذارد و به همین جهت بازسازی آن با روش‌های مطلوب باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد.

در همین راستا شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از ابتدای سال جاری به ترمیم شبکه‌های آب و فاضلاب در نقاط مختلف شهر پرداخته است که این مهم خود معضلات بزرگی همچون قطعی آب و ترافیک را به وجود آورده است.

همچنین به علت شرایط کم آبی و خشکی رودخانه زاینده‌رود، روند فرونشست زمین و تأثیرات آن در تشدید وقوع حوادث شکستگی شبکه‌های آب و فاضلاب فرسوده طی چند سال اخیر افزایش یافته است.

در محدوده خیابان پروین، حدود ۳ ماه است که نیروهای آب و فاضلاب کنار گذر و بخشی از خیابان اصلی را برای ترمیم فرسودگی شبکه مسدود کرده‌اند که مخاطبان ایمنا و ساکنان این محدوده از این موضوع گلایه دارند که خبرنگار ایمنا از سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان پیگیر این موضوع شد.

مجید مختاری‌، سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: موضوع ترمیم شبکه‌ آب و فاضلاب بسیار جدی و مهم است و تا اواخر شهریور و اوایل مهر سال جاری این پروژه به پایان می‌رسد.

وی افزود: بخش زیادی از شبکه فرسوده شهر اصفهان در مناطق پرتردد و شلوغ شهر می‌باشد و در حال حاضر پروژه بازسازی شبکه فرسوده شهر اصفهان با تکنولوژی روز دنیا اجرایی می‌شود.

به گزارش ایمنا، لازم است وزارت نیرو جهت تخصیص اعتبار به استان برای بازسازی شبکه‌های فرسوده و نیز برای تغذیه آبخوان‌ها جهت پیشگیری از تشدید فرونشست زمین نسبت به تأمین حقابه‌های کشاورزی و زیست محیطی زاینده‌رود و همچنین تالاب گاوخونی اقدام کرده و احیای زاینده رود و اجرای طرح‌های تأمین آب را تسریع کند.

کد خبر 790358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.