تمرین تخریب تل‌آویو با هایپرسونیک یمنی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه بیست‌وششم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در دام رفقای ناتو» نوشت: در حالی که فشارها به آمریکا و حامیان غربی اوکراین برای صدور مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد افزایش یافته است، ایالات متحده و انگلیس تهدید روسیه را جدی گرفته و راضی به صدور چنین مجوزی نیستند. پس از انتشار اخبار و گمانه‌هایی مبنی بر اجازه آمریکا و کشورهای ناتو به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد در خاک روسیه، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که چنین مجوزی را به منزله جنگ ناتو علیه روسیه تلقی می‌کند. با این حال، فشارها همچنان ادامه دارند و در تازه‌ترین رویداد، پنج مقام سابق انگلیسی، از دولت این کشور خواستند که بدون اتکا به آمریکا مجوز استفاده از موشک‌های «طوفان سایه» علیه مسکو را صادر کند. بوریس جانسون نخست‌وزیر اسبق به همراه پنج وزیر دفاع پیشین انگلیس این موضوع را از نخست‌وزیر، کر استارمر درخواست کردند. گرانت شاپس، بن والاس، گوین ویلیامسون، پنی موردانت، لیام فاکس و بوریس جانسون در پیامی به استارمر هشدار دادند که تأخیر بیشتر در این تصمیم، فقط اراده روسیه را تقویت خواهد کرد.
رئیس‌جمهور اوکراین نیز در کنفرانسی در کی‌یف درخواست حمایت بیشتری کرد و برای چندمین‌بار از حامیانش خواست که به وعده‌های‌شان عمل کنند.
یک رسانه آلمانی گزارش داد زلنسکی در کنفرانس امنیت اروپایی «یالتا» که در کی‌یف برگزار شد، به تأخیرهای پیش‌آمده در ارسال کمک‌های تسلیحاتی به کشورش اشاره کرد و گفت: «از شرکای خود ممنونیم، اما به بسته‌های تسلیحاتی کامل نیاز داریم.»
در گزارش «بیلد» آمده است از میان ۶۰ فروند جنگنده اف -۱۶ که قرار بود به اوکراین تحویل داده شود، تاکنون تنها ۶ فروند به کی‌یف ارسال شده و از ۴۰۰ فروند خودروی زرهی که آلمان وعده ارسال آنها از آغاز سال میلادی جاری را داده بود، هنوز هیچ خبری نیست.

تمرین تخریب تل‌آویو با هایپرسونیک یمنی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گواهی عدم سوءپیشینه برای همه الزامی است غیر از دولت چهاردهم» نوشت: ما شاهد این هستیم که در دولت چهاردهم، افرادی به مناصب مهم و کلیدی وزارتخانه‌ها و نهادهای ذیل ریاست جمهوری منصوب شده‌اند که حتی قادر به ارائه اولین اصل گزینش یعنی ارائه گواهی عدم سوءپیشینه نیز نیستند، از سویی دیگر شاهد این هستیم گرچه سطح استعلامات به تناسب جایگاه سازمانی فرد بکار گرفته شده بالاتر می‌رود، ولی انتصابات اخیر در دولت، این ظن را به ذهن متبادر می‌کند که فرآیند استعلامات که برای به‌کارگیری پایین‌ترین جایگاه سازمانی امری عادی به شمار می‌رود برای تصدی مناصب عالیه و بلندپایه دولتی انجام نمی‌شود و یا توسط مسئولان و مدیران ارشد دولتی به آن وقعی نمی‌نهند.

در روزهای اخیر نیز به‌کارگیری افرادی که علاوه‌بر سوابق علنی دشمنی و عناد با نظام و انقلاب، محکومیت‌های امنیتی نیز داشته‌اند، نگرانی را در میان دلسوزان دولت، نظام و انقلاب بیشتر از پیش کرده است. در همین راستا انتصاب افراد مسئله‌دار و محکومان امنیتی در مناصبی همچون سرپرست امور اطلاع‌رسانی دولت و سرپرست اداره کل حوزه سخنگوی دولت، سوالات بسیاری را درباره فرآیند به‌کارگیری این افراد، اخذ یا عدم اخذ استعلامات لازم و همچنین توجه تصمیم‌گیران به استعلامات از نهادهای ذی ربط در سطح افکار عمومی مطرح کرده است.

بدون شک این استاندارد دوگانه، افراط در فرآیند گزینش مردم عادی و تفریط دولت در گزینش افراد در مناصب عالیه دولتی مردم را ناراحت و همچنین علاقه‌مندان به انقلاب و نظام را متعجب کرده است.

تمرین تخریب تل‌آویو با هایپرسونیک یمنی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تمرین تخریب تل‌آویو با هایپرسونیک یمنی» نوشت: یک موشک هایپرسونیک یمنی با سرعتی حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت (حدوداً ۱۲ برابر سرعت صوت) ساعت ۶ و ۲۱ دقیقه صبح روز یک‌شنبه از یمن شلیک شد و بعد از طی مسافتی نزدیک به ۲ هزار ۱۰۰ کیلومتر، با عبور از شش لایه پدافندی اسرائیل و متحدانش، حدود ۱۱ و نیم دقیقه بعد، در مرکز سرزمین‌های اشغالی در تل‌آویو فرود آمد، عملیاتی که ۵۷ روز بعد از حمله اسرائیلی‌ها به الحدیده، انجام شده و نشان داد که یمنی‌ها و محور مقاومت همچنان برای انتقام گرفتن از اسرائیل، مصمم هستند. یمنی‌ها با گفتن اینکه «دشمن اسرائیلی باید منتظر حملات بیشتر و عملیات ویژه آتی» باشد، این سیگنال را به رهبران تل‌آویو ارسال کردند که عملیات سحرگاه یک‌شنبه، فقط یک تست در وعده انتقام از صهیونیست‌ها است و به قول نصرالله، اسرائیلی‌ها همچنان بایستی «یک لنگه پا» منتظر پاسخ مقاومت باشند. رهبر انصارالله دیروز وعده کرد که حملات بعدی سنگین‌تر خواهد بود.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان نیمه مردادماه گفته بود: «ایران، حزب‌الله و یمن پس از ترور «هنیه» و «شکر» و بمباران حدیده پاسخ خواهند داد و انتظار یک هفته‌ای رژیم صهیونیستی برای پاسخ محور مقاومت بخشی از مجازات آن‌ها است. در گذشته دشمن فقط در مرز با لبنان یک‌لنگه‌پا ایستاده بود ولی امروز همه اسرائیل یک‌لنگه‌پا ایستاده است و همه منتظرند.» گذر زمان، در پاسخ جبهه مقاومت به ترور اسماعیل‌هنیه، فؤادشکر و حمله به الحدیده، تردیدهایی درباره جدی بودن پاسخ ایجاد کرده بود، ولی حمله صبح یک‌شنبه یمنی‌ها در روز ۳۴۵ جنگ غزه نشان داد که صهیونیست‌ها باید کماکان در وحشت انتقام محور مقاومت به سر ببرند یا به تعبیر نصرالله همچنان «یک‌لنگه‌پا» بایستند. گزارش‌ها حاکی از این است که یمن در این عملیات، با شلیک این موشک بالستیک از ۲۲ نقطه دفاع هوایی صهیونیست‌ها عبور کرد و آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و خسارات مادی به ایستگاه اصلی قطار در نزدیکی مدیین و در ۶ کیلومتری پایگاه هوایی بن‌گورین را رقم زد. این موشک حدود ساعت ۶ و ۲۱ دقیقه صبح شلیک شد و آژیرهای خطر در ساعت ۶ و ۳۲ دقیقه صبح در تل آویو به صدا درآمدند.

تمرین تخریب تل‌آویو با هایپرسونیک یمنی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «شلیک راهبردی» را برگزید و نوشت: صبح روز یکشنبه رأس ساعت ۶:۲۱ دقیقه موشک بالستیکی از سوی یمن به عمق سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و تنها در کمتر از ۱۱ دقیقه به تل‌آویو رسید. این موشک بالستیک فراصوت که به تیتر یک اخبار دیروز جهان تبدیل شد، صهیونیست‌ها را در شدیدترین وضعیت جنگی طی ۵ ماه گذشته یعنی پس از عملیات انتقامی «وعده صادق» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرو برد. شبکه سی‌ان‌ان در عنوان گزارش خود درباره این عملیات، اشاره کرد یک موشک یمنی به نقطه‌ای از اسرائیل اصابت کرد که تا دیروز امن تصور می‌شد. صبح یکشنبه رسانه‌های عبری اعلام کردند موشک بالستیک یمنی مسافت ۲ هزار کیلومتری بین جایی در شمال یمن تا شرق تل‌آویو را در عرض تنها ۱۱ دقیقه طی کرده است. آنها همچنین به ناکامی پدافند هوایی چند لایه ارتش صهیونیستی اذعان کردند که نتوانست این موشک را در تمام این مسیر طولانی ردیابی و رهگیری کند. این موشک احتمالاً از خاک عربستان و اردن عبور کرده و به‌رغم همکاری ارتش این پادشاهی عربی با آمریکا و اسرائیل برای حراست از حریم هوایی فلسطین اشغالی، سامانه‌های پاتریوت، ماهواره‌های نظامی و گشت‌های هوایی نیز نتوانسته‌اند آن را رصد کنند. همچنین به گزارش رادیو ارتش اسرائیل، چند موشک رهگیری نیز در بدو رصد آن بر فراز آسمان فلسطین اشغالی به سویش پرتاب شده‌اند اما نتوانسته‌اند آن را رهگیری کنند. در نتیجه سامانه سراسری آژیر هشدار حمله هوایی در سراسر فلسطین اشغالی فعال شده و صدها هزار صهیونیست را از وحشت به پناهگاه‌ها کشاند. کانال ۱۲ خبری عبری در ابتدا گزارش داد موشک یمنی بر فراز منطقه‌ای در نزدیکی یک فرودگاه نظامی در شرق تل‌آویو منفجر شده است اما کمی بعد ارتش اشغالگر مدعی شد آن را با پرتاب بیش از ۲۰ موشک سامانه پدافندی هیتس و فلاخن رهگیری کرده و موشک در منطقه غیرمسکونی، واقع در شرق تل‌آویو سقوط کرده است. به نظر می‌رسد موشک در نهایت به منطقه نظامی اللد در نزدیکی فرودگاه بن‌گوریون اصابت کرده ولی منفجر نشده است.

تمرین تخریب تل‌آویو با هایپرسونیک یمنی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «بایدها و نبایدهای نیویورک» را برگزید و نوشت: آغاز ماه مهر از یک طرف فصل حرکت محصلان به سمت مدارس است، از سوی دیگر سال‌ها است که رؤسای جمهور بار سفر می‌بندند و به نیویورک پرواز می‌کنند. این بار هم با شروع ماه مهر، با احتمال بسیار زیاد مسعود پزشکیان را در سفر نیویورک خواهیم دید. این اولین سفر او به نیویورک است که از درجه اهمیت زیادی برخوردار است. توجه بسیاری از رهبران جهان به رئیس جمهور جدید ایران است. لذا این سفر باید هم برای جهان پیامی داشته باشد، هم برای مردم ایران دستاوردی.

در میان رؤسای جمهور ایران، سفر به نیویورک اولین بار با سفر محمدعلی رجایی به مقر سازمان ملل آغاز شد. هنوز عمر انقلاب اسلامی به دو سال نرسیده بود که رهبران انقلابی ایران تصمیم گرفتند در بزرگ‌ترین اجتماع رهبران جهان شرکت کنند. شهید رجایی از این فرصت برای بیان چرایی انقلاب و ظلم‌هایی که رژیم شاه در زندان‌هایش بر زندانیان روا می‌داشت، سخن گفت و برای اثبات آن کف پای خودش را که آثار شکنجه روی آن بود، از کفش درآورد و روی تریبون سازمان ملل گذاشت. بعد از آن آیت الله خامنه‌ای در کسوت رئیس جمهور تنها یک بار در سازمان ملل سخنرانی کرد. از دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی اطلاعاتی از حضور او در نیویورک در دست نیست یا اگر این سفر انجام شده باشد هم نتوانسته نقش مهمی در تاریخ ایفا کند. به جای او اما علی اکبر ولایتی به عنوان وزیر خارجه بارها به نیویورک سفر کرد. با این حال سفر به نیویورک از زمان سفر سیدمحمد خاتمی در دوران اصلاحات رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. خاتمی که دوران ریاست جمهوری‌اش را در حالی آغاز می‌کرد که علاوه بر آمریکا همه سفیران کشورهای اروپایی هم تهران را ترک کرده بودند، سیاست تنش زدایی را در پیش گرفت و جهان منتظر دیدار او با همتای آمریکایی خودش، بیل کلینتون بود، اما این اتفاق صورت نگرفت. خاتمی در دومین حضورش در سازمان ملل ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها را روی میز گذاشت که با استقبال جهان رو به رو شد و یک سال به این نام در جهان نام گذاری شد. بعدها احمدی نژاد و حسن روحانی رکوردداران حضور در نیویورک بودند، اما برای هر دو نفر اولین سفر نیویورک اهمیت ویژه‌ای داشت. اولین حضور احمدی نژاد با حاشیه‌هایی از جمله سخنرانی او در سازمان ملل و نشست دانشگاه کلمبیا همراه بود. اولین حضور حسن روحانی اما با گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهور در تاریخ ثبت شد.

تمرین تخریب تل‌آویو با هایپرسونیک یمنی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نقشه‌خوانی بازارها تا ۱۴۰۴» نوشت: ۷۵ نفر از فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» با پاسخ به ۶ سوال، چشم‌انداز بازارسرمایه و سایر بازارهای دارایی در نیمه دوم سال جاری را ترسیم کردند. نتایج به‌دست‌آمده از این نظرسنجی نشان می‌دهد اکثریت شرکت‌کنندگان نسبت به آینده بورس خوش‌بین هستند و پیش‌بینی می‌کنند که شاخص کل بورس در نیمه دوم سال جاری صعودی خواهد بود. درپی این خوش‌بینی‌ها، بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل دارند در سبد سرمایه‌گذاری خود تجدیدنظر کنند و به خرید سهام، وزن بیشتری اختصاص دهند. با توجه به این نظرسنجی، دلار کمترین سهم را در سبد سرمایه‌گذاری کارشناسان بازار سرمایه در ۶ ماه دوم سال جاری خواهد داشت. کارشناسان، قیمت‌گذاری دستوری و تفاوت معنادار میان نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد را به‌عنوان موانع اصلی پیش روی بازار سهام نام می‌برند. در صورت اصلاح این چالش‌ها که می‌تواند منجر به بازگشت اعتماد به بازار شود، شاخص کل، ظرفیت رکوردشکنی تا پایان سال را خواهد داشت.

تمرین تخریب تل‌آویو با هایپرسونیک یمنی

کد خبر 790254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.