هایپرسونیک یمنی؛ کابوس جدید اسرائیل در آسمان

ارتش انصارالله یمن روز گذشته از موشک جدید هایپرسونیک خود در عملیاتی علیه دشمن صهیونیستی استفاده کردند که موجب وحشت محافل صهیونیستی شده است؛ این عملیات پیروزمندانه موجب شد برای نخستین‌بار در تاریخ دشمن صهیونیستی بیش از ۲ میلیون صهیونیست به پناهگاه‌ها بروند و بازتاب گسترده در رسانه های جهان داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ارتش انصارالله یمن روز گذشته _یکشنبه بیست‌وپنجم شهریور_ با موشک جدید هایپرسونیک یا فراصوت خود یک نقطه نظامی را در منطقه «یافا» در تل‌آویو هدف قرار داد که سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی قادر به رهگیری آن نشدند. این موشک مسافتی در حدود ۲۰۴۰ کیلومتر را طی ۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه طی کرد و موجب هراس و وحشت محافل صهیونیستی شد به‌طوری که برای نخستین بار در تاریخ دشمن صهیونیستی، بیش از دو میلیون صهیونیست به پناهگاه‌ها رفتند.

در ادامه ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این موشک از یمن شلیک شده و به وقوع آتش‌سوزی در مرکز فلسطین اشغالی منجر شده است، هم‌زمان رسانه‌های رژیم صهیونیستی از زخمی شدن ده‌ها صهیونیست در هنگام فرار به پناهگاه‌ها پس از حمله موشکی انصارالله به تل‌آویو خبر دادند.

سیدعبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن در این رابطه گفت: «تا زمانی که تجاوزات و محاصره غزه ادامه داشته باشد، عملیات ما ادامه پیدا خواهد کرد؛ موضع ما تا آزادسازی فلسطین از چنگال اشغالگران ثابت است» و تاکید کرد که به هماهنگی با محور جهاد و مقاومت ادامه می‌دهیم و آنچه در راه است بزرگ‌تر خواهد بود.

هایپرسونیک یمنی؛ کابوس جدید اسرائیل در آسمان

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای انصارالله یمن نیز گفت: «عملیات منحصربه‌فرد امروز در چارچوب مرحله پنجم و شاهکار تلاش‌های قهرمانان نیروی موشکی یمن است که توانسته‌اند فناوری‌ها را توسعه دهند.» وی موانع جغرافیایی، تهاجمات آمریکا و انگلیس و سیستم‌های نظارتی، جاسوسی و واکنش آن‌ها را مانع از انجام وظیفه دینی، اخلاقی و انسانی یمنی‌ها در پیروزی ملت فلسطین ندانست و تاکید کرد: «دشمن اسرائیلی باید منتظر حملات و عملیات بیشتری در راستای پاسخ به تجاوز جنایت‌کارانه خود به شهر حدیده و ادامه عملیات حمایتی از مردم مظلوم فلسطین، در آستانه نخستین سالگرد عملیات مبارک هفتم اکتبر باشد.»

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین القسام نیز گفته که ماهیت سلاح مورد استفاده در عملیات، نوع هدف مورد نظر و سایر جزئیاتی که برادران ما در یمن به ما اطلاع دادند، یک تغییر ویژه و منحصربه‌فرد است و تأثیرات مهمی بر روند و نتیجه نبرد طوفان‌الاقصی خواهد داشت. گروه‌های مقاومت فلسطین هم در بیانیه مشترکی ضمن استقبال از حمله یمن به تل‌آویو، این حمله را بیانگر مشارکت واقعی یمن در نبرد «طوفان‌الاقصی» دانستند.

به هر روی، این عملیات بخشی از تلاش‌های یمن برای توسعه فناوری موشکی و مقابله با تهدیدات موجود در منطقه است و به گفته مقامات یمنی، سامانه‌های پدافندی اسرائیل در رهگیری این موشک ناکام ماندند. حمله موشکی یمن به تل‌آویو موجب تغییر موازنه قدرت به نفع محور مقاومت و دستاورد مهمی برای یمن تلقی می‌شود به‌طوری که ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابله با این موشک‌های هایپرسونیک یمنی، راه را برای پاسخ‌های پی‌درپی به جنایت‌های این رژیم باز می‌کند.

چگونگی دستیابی یمن به موشک هایپرسونیک

یمن با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، به پیشرفت‌های فنی و نظامی چشمگیری در زمینه موشک‌های هایپرسونیک دست پیدا کرده است؛ سخنگوی ارتش یمن گفت که این موشک حاصل تلاش‌های قهرمانانه واحد موشکی یمن برای توسعه فناوری‌ها و پاسخگویی به نیازهای میدان نبرد است.

یمن به تکنولوژی جدیدی دست پیدا کرده که بخشی از آن در حمله به ناوهای آمریکایی در دریای سرخ استفاده شده و موجب ناکام ماندن رهگیری موشک‌ها و پهپادها توسط دشمن می‌شود.

رسانه‌های عبری زبان اذعان کرده‌اند که ساختار این موشک موجب می‌شود قدرت تغییر ناگهانی مسیر را داشته باشد، به‌طوری که نیروی هوایی اسرائیل نتوانست آن را رهگیری کند، همچنین سخنگوی ارتش یمن تأکید کرد که موانع جغرافیایی، حملات آمریکا و انگلیس و سامانه‌های راداری و جاسوسی و رهگیری نتوانست مانع از توسعه موشک‌های هایپرسونیک شود.

در مجموع می‌توان گفت که یمن با تلاش و نوآوری در شرایط تحریم و محدودیت‌ها، به فناوری پیشرفته موشک‌های هایپرسونیکی دست پیدا کرده است که قادر به عبور از موانع و سامانه‌های پدافندی پیشرفته هستند.

هایپرسونیک یمنی؛ کابوس جدید اسرائیل در آسمان

عوامل موفقیت موشک مافوق صوت یمن

اما درباره موفقیت این موشک‌ها و در ادامه پیروزی در عملیات چند عامل را می‌توان دخیل دانست که در مجموع، توسعه فناوری موشکی پیشرفته، قدرت تغییر ناگهانی مسیر، عبور از موانع و سامانه‌های پدافندی پیشرفته و دقت اصابت به هدف، عوامل کلیدی موفقیت موشک هایپرسونیک یمن در رهگیری سامانه‌های پدافندی اسرائیل بودند.

طوری که موشک‌های یمنی موفق شدند از تمامی موانع و سامانه‌های رهگیری موجود در زمین و دریا که برخی آمریکایی و اسرائیلی بودند، عبور کرده و به گفته سخنگوی ارتش یمن در اصابت به هدف خود موفق عمل کنند.

پرواز هایپرسونیک از آسمان عربستان و اردن

علیرضا تقوی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این رابطه اظهار کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد موشک هایپرسونیک انصارالله یمن در حمله به تل‌آویو با موفقیت به هدف اصابت کرده است و در ظاهر چند موشک پدافندی اسرائیلی که برای رهگیری دفاع شلیک شده بودند به مناطق شهری اصابت کردند و تلفاتی را برای صهیونیست‌ها بر جای گذاشتند.

وی افزود: این حمله از آن جهت قابل اهمیت است که اولاً موشک یمنی از فاصله ۲۰۴۰ کیلومتری با تل‌آویو توانسته بر فراز آسمان عربستان عبور کند؛ این در حالی است که هیچ‌یک از پدافندهای پیشرفته غربی در عربستان سعودی هم نتوانستند آن را رهگیری کنند و پس از آن از آسمان اردن هم عبور کرده و به تل‌آویو رسیده است که بسیار مهم و مورد تقدیر است و حمله‌ای برجسته محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: دومین نکته مهم آن است که این موشک بالستیک از نوع هایپرسونیک بوده و سرعتی بیش از ۵ ماخ یا بالاتر در ساعت داشته است؛ ویژگی این موشک‌ها آن است که بعد از جدا شدن از سر جنگی اصلی خود مجدد قابل هدایت هستند و تا لحظه اصابت هدایت پذیرند.

وی تشریح کرد: موتور موشک‌های هایپرسونیک تا لحظه اصابت روشن است و این موشک‌ها تا لحظه اصابت می‌توانند هدایت شوند و قابلیت مانوردهی با سرعت بالا دارند و به‌طور معمول دو مرحله‌ای عمل می‌کنند؛ برخلاف موشک‌های بالستیک معمولی که زمان اوج در ارتفاع سوختشان تمام می‌شود و شلیک را شروع می‌کنند از این رو سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی نتوانستند این موشک را رهگیری کنند.

هایپرسونیک یمنی؛ کابوس جدید اسرائیل در آسمان

تغییر موازنه قدرت در منطقه به نفع فلسطین

تقوی‌نیا جابه‌جا شدن موازنه قدرت در منطقه را دیگر نکته مهم این عملیات عنوان کرد و افزود: قبل از این حمله رژیم صهیونیستی با اتکا بر سامانه‌های پدافندی، امنیتی نسبی برای خود متصور بود بدین معنا که مدعی بود از طریق تکنولوژی پیشرفته پدافندی خود و آنچه غربی‌ها در اختیار رژیم قرار داده‌اند، می‌تواند امنیت شهروندان و تأسیسات خود را تأمین کند، اما حمله انصارالله یمن با تنها یک موشک مافوق صوت به تل‌آویو نشان داد که سامانه‌های اسرائیل در رهگیری آن ناکام ماندند.

وی ادامه داد: این حمله ثابت کرد تکنولوژی محور مقاومت توانسته بر تکنولوژی پیشرفته رژیم صهیونیستی غلبه کند و آن را ناکام گذارد و از این پس صهیونیست‌ها بابت هر جنایتی می‌توانند پاسخ درخور بگیرند و تمام تأسیسات روی زمین صهیونیست‌ها برای محور مقاومت قابل دستیابی است، همچنین تأسیسات حیاتی این رژیم در صورت لزوم می‌تواند به‌عنوان هدف، توسط موشک‌های محور مقاومت مورد اصابت قرار گیرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره چرایی استفاده یمن از این نوع از موشک‌ها خاطرنشان کرد: مهم بود که یمن از سلاحی استفاده کند که اسرائیلی‌ها قابلیت رهگیری آن را نداشته باشند و این سلاح امروز کارآمدی خود را اثبات کرد؛ تا جایی که بی‌درنگ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آن واکنش نشان داد و عصبانیت خود را از این حمله اعلام کرد.

بازتاب حمله موشکی انصارالله به یافا

به گزارش ایمنا، پس از حمله موشکی انصارالله یمن به تل‌آویو، واکنش‌های مختلفی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و رسانه‌ها انعکاس پیدا کرد. در نخستین گام بیش از دو میلیون اسرائیلی به‌دلیل ترس از حملات بیشتر به پناهگاه‌ها رفتند که نشان‌دهنده نگرانی شدید آن‌ها از ادامه حملات انصارالله است، همچنین ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل این حمله را «ضعیف» توصیف کرد و بعضی رسانه‌ها آن را «محدود و تقریباً نمادین» ارزیابی کردند. از سوی دیگر مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند که نظری در مورد این حمله ندارند و تأکید کردند که باید به بررسی و تحلیل آن بپردازند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» چاپ سرزمین‌های اشغالی یکشنبه شب نوشت: «موشکی که از یمن به سوی اسرائیل شلیک شد، ضعف‌های خطرناک سامانه دفاعی اسرائیل را برملا کرد.»

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز شب گذشته گزارش داد که دستگاه‌های امنیتی اسرائیل هشدار دادند هرگونه تغییر در وضعیت مسجدالاقصی موجب افزایش حملات ایران، حماس و حزب‌الله خواهد شد.

در مقابل برخی مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران به این حمله واکنش نشان داده و تهدید کردند که در صورت ادامه جنایات رژیم صهیونیستی، پاسخ‌های بزرگ‌تری به دشمن صهیونیست خواهند داد. بنا بر آنچه گفته شد این حمله به‌عنوان یک نقطه عطف در تنش‌های موجود بین یمن و اسرائیل تلقی می‌شود و ممکن است به افزایش تنش‌ها در منطقه منجر شود.

کد خبر 790248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.