ربیع‌الاول، بهار جشن‌های مولودی در کردستان

ماه ربیع‌الاول که شروع می‌شود بهار جشن‌های مولودی‌خوانی نیز در کردستان فرا می‌رسد و از همه جا صدای نواهای عارفانه و خروش دف‌ها به آسمان بلند می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، اینجا سرزمینی است که عشق به رسول خدا (ص) در رگ‌های هریک از مردمانش جاری است، عشقی که در محافل مولودی‌خوانی به اوج شور و شیدایی می‌رسد، آنجا که مداحان با صدای رسا و حزین، از عشق و دلدادگی به پیامبر (ص) می‌گویند و دل‌های حاضران را به وجد می‌آورند.

وصف حال عاشقان نبی مکرم اسلام (ص) را در محافل مولودی‌خوانی آن‌ها می‌توان توصیف کرد، آنجا که مداح می‌خواند «یار می‌گوید الله، دلدار می‌گوید الله، عاشق و دلداده‌ام، دلدار یا رسول الله» یا می‌خواند «الله مدد الله مدد، یا رسول الله نظر، یا رسول الله نظر» و در اوج این شور و شیدایی، کردستانی‌ها نیز وجودشان آکنده از عشق به رسول خدا می‌شود و به همراه دف‌ها به سَماع برمی‌خیزند.

اینک ماه ربیع‌الاول فرا رسیده است، ماهی که قلب زمین به تپش عشق می‌افتد و آسمان‌ها به جشن می‌نشینند؛ ماهی که در کردستان، به نام ماه مولود شناخته می‌شود و در آن میلاد خاتم‌الانبیاء، حضرت محمد مصطفی (ص) جشن گرفته می‌شود.

در این ماه، مجالس مولودی‌خوانی در منازل و مساجد سنندج با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود و در این مجالس، ضمن قرائت قرآن کریم و ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص)، به بیان فضائل اخلاقی پیامبر اکرم (ص) پرداخته می‌شود و مداحان با همراهی دف‌نوازان با قرائت اشعاری زیبا و آهنگین از واقعه ولادت نبی مکرم اسلام، دل‌های حاضران را مجذوب خود کرده و فضای معنوی ویژه‌ای را در مجلس حاکم می‌کنند.

دف، سازی است که در مراسم مولودی‌خوانی جایگاه ویژه‌ای دارد. صدای دلنشین دف، همراه با نوای مولودی‌خوانی، روح و جان انسان را نوازش می‌دهد. دف‌نوازان با مهارت و ظرافت ویژه‌ای نواهای عارفانه و عاشقانه را اجرا می‌کنند و فضای مجلس را به اوج شور و شعف می‌رسانند.

ربیع‌الاول، بهار جشن‌های مولودی در کردستان + فیلم

مردم کردستان، با سماع دف‌ها و خواندن اشعار عرفانی، شادی خود را از میلاد پیامبر (ص) ابراز می‌کنند. این حرکات، یادآور لحظه ورود پیامبر (ص) به مدینه است که مردم مدینه با خواندن نوای «طلع البدر علینا» به استقبال ایشان رفتند.

اگرچه که جشن‌های مولودی‌خوانی، آئینی کهن و ماندگار در میان کُردها است و این جشن‌ها نه‌تنها در ماه ربیع‌الاول، بلکه در تمامی ماه‌های سال در تکایا و خانقاه‌ها برگزار می‌شود، اما در ماه مولود این جشن‌ها به اوج شکوه خود می‌رسد. مردم کردستان برگزاری جشن مولودی را مایه برکت خانه و دارای ثواب اخروی بسیاری می‌دانند.

علاوه‌بر برگزاری جشن‌های مردمی مولودی‌خوانی، تعدادی از ادارات و نهادهای فرهنگی استان کردستان نیز هر سال با برگزاری جشن‌های بزرگ این ایام را گرامی می‌دارند که از جمله آن می‌توان به برگزاری یادواره «سیدبهاءالدین شمس قریشی» از شعرا و عرفای نامی استان کردستان اشاره کرد که اشعار کتاب مولودنامه او در مجالس مولودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برگزاری بیستمین یادواره «سیدبهاالدین شمس قریشی» در سنندج

بنا است سال جاری که بیستمین یادواره «سیدبهاالدین شمس قریشی» در مسجد جامع سنندج برگزار شود، مراسمی که هر سال به همت حوزه هنری استان کردستان برگزار شده و با توجه به جمعیت زیاد شرکت‌کننده در آن، از آن به‌عنوان بزرگترین مولودی‌خوانی کشور نیز یاد می‌شود.

ربیع‌الاول، بهار جشن‌های مولودی در کردستان + فیلم

اسعد فرهادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان در این باره می‌گوید: برنامه معنوی مولودی‌خوانی شمس قریشی در روز دوشنبه بیست‌وششم شهریور، مصادف با دوازدهم ربیع‌الاول میلاد فخر عالم حضرت محمد (ص) به باور اهل سنت و نخستین روز هفته وحدت از ساعت ۱۹:۰۰ در مسجد جامع سنندج برگزار می‌شود.

وی می‌افزاید: ادارات و نهادهای بسیار در هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این برنامه نهایت همکاری و پشتیبانی را داشته‌اند تا این آئین عرفانی به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

رئیس حوزه هنری کردستان، اجرای مولودی‌خوانی فولکلور و سنتی مناطق کُردنشین را توسط هنرمندان و تربیت‌شدگان خانقاه‌های کردستان از مهم‌ترین آیتم‌های این برنامه معنوی عنوان می‌کند و می‌گوید: گرامیداشت یاد و خاطره سید بهاالدین شمس قریشی خالق مولودنامه، معراج‌نامه و شمس‌العقائد به‌عنوان هنرمند عارف در انسجام بخشیدن و رونق بخشیدن به مولودی خوانی‌های مناطق کُردنشین، هدف دیگر این برنامه معنوی است.

فرهادی از ماه ربیع‌الاول، ماه مولود حضرت محمد (ص) در کردستان به‌عنوان ماه معنوی، شادی و ایامی عرفانی یاد کرده و خاطرنشان می‌کند: کردستانی‌ها از قدیم‌الایام با برگزاری مولودی‌خوانی در خانه‌ها و تکایا و مساجد در تمام روزهای این ماه با ذکر و یاد رسول‌الله (ص) و صدای موسیقی معنوی دف حال‌وهوایی متفاوتی به شهرها و روستاها بخشیده‌اند.

برگزاری دومین جشن بزرگ امت احمد در کردستان

علاوه‌بر این، جشن بزرگ «مهمانی امت احمد» نیز مرتبط با این ایام در شهر سنندج برگزار می‌شود که این مراسم نیز با توجه به استقبال پرشور و حضور کیلومتری مردم یکی از بزرگترین جشن‌های بزرگداشت هفته وحدت در کردستان و حتی کشور است؛ این مراسم قرار است سال جاری روز جمعه سی‌ام شهریور، از ساعت چهار بعدازظهر در حد فاصل میدان آزادی تا میدان انقلاب شهر سنندج (پیاده راه فردوسی) برگزار شود.

ربیع‌الاول، بهار جشن‌های مولودی در کردستان + فیلم

حجت‌الاسلام برومند رازیانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان نیز در این مورد اظهار می‌کند: جشن بزرگ مهمانی بزرگ امت احمد (ص) سال جاری برای دومین سال متوالی در شهر سنندج برگزار می‌شود که در بعد رسانه‌ای بازخوردهای داخلی و خارجی مثبتی را بر جای گذاشته است.

وی مهمانی امت احمد را نمایش انسجام و همدلی شیعه و سنی می‌داند و می‌افزاید: وحدت برای جلوگیری از هرچه که موجب اختلاف می‌شود، اثرگذار است و هر کاری که به جلوه‌های وحدت کمک کند مورد رضای پروردگار خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان خاطرنشان می‌کند: سال قبل ۸۴ غرفه در مهمانی امت احمد برپا شد که سال جاری بیش از ۱۰۰ غرفه توسط تشکل‌های مردمی و قرآنی شهر و روستاهای استان در سه بخش پذیرایی، فرهنگی و اجتماعی برپا می‌شود و این افزایش تعداد غرفه‌های مردمی نشان از مؤثر بودن برنامه‌های فرهنگی و اشتیاق و مشارکت شبکه‌های مردمی برای حضور فعال در میدان فرهنگی است.

حجت‌الاسلام رازیانی با بیان این مهم که کردستان مظهر برادری و وحدت است، ادامه می‌دهد: مهمانی امت احمد در توسعه گردشگری اثرگذار بوده و پخش زنده این برنامه در چند ساعت بیانگر آن است که مردم این استان در هیچ شرایطی فریب توطئه‌های دشمن را نمی‌خورند و انسجام خود را حفظ خواهند کرد.

برگزاری ۱۲ برنامه شاخص هم‌زمان با هفته وحدت در کردستان

مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور نیز در این ایام برنامه‌های بسیاری را در دست اقدام دارد که ماموستا «ایوب احمدپور» مدیر این مرکز می‌گوید: هم‌زمان با هفته وحدت ۱۲ برنامه شاخص از جمله همایش بزرگ «وحدت نماد همدلی» با حضور ۵۰۰ نفر از علمای اهل سنت و تشیع در کردستان برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: سرکشی از خانواده‌های روحانیون به‌ویژه خانواده روحانیون ایثارگر و شاهد، برگزاری یادواره شهدا، نشست ائمه جمعه شاخص، کارگاه‌های دانش‌افزایی و توانمندسازی، مسابقات ورزشی و علمی و محافل انس با قرآن از دیگر برنامه‌های این ایام است.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور اضافه می‌کند: اجرای برنامه حمایت از مساجد شاخص که مراسم مولودی‌خوانی برگزار می‌کنند و نشست‌های تخصصی با حضور اساتید در مدارس علوم دینی از دیگر برنامه‌های ما هم‌زمان با هفته وحدت در سطح استان است.

ماموستا احمدپور خاطرنشان می‌کند: معمار کبیر انقلاب اسلامی با تدبیر و اندیشه بزرگ خود اختلاف در تاریخ ولادت پیامبر اکرم (ص) بین مذاهب را تحت عنوان هفته وحدت نام‌گذاری فرمودند چون در حقیقت وحدت یکی از ارکان مهم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی وحدت را شرط لازم برای اثرگذاری جهانی دانسته و تصریح می‌کند: وحدت یک مسئله مهم و انکارناپذیر است و همه مسلمانان جهان باید به اهمیت و ضرورت این مسئله واقف و در مسیر تحقق و تقویت وحدت جهان اسلام تلاش کنند.

ربیع‌الاول، بهار جشن‌های مولودی در کردستان + فیلم

کردستان نماد وحدت است

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور از کردستان به‌عنوان نماد وحدت و الگوی عشق و ارادت به پیامبر مکرم اسلام و اهل‌بیت (ع) یاد کرده و تاکید می‌کند: مردم این استان با وجود تمام توطئه‌های دشمنان همواره متحد و برادرانه در کنار هم زندگی کرده و در ایام مختلف سال به‌ویژه در ماه ربیع‌الاول شاهد برگزاری مراسم‌های مولودی‌خوانی با حضور پرشور برادران و خواهران اهل سنت و تشیع در مساجد، خانقاه‌ها، حسینیه‌ها و غیره هستیم.

ماموستا احمدپور، توجه به موضوع فلسطین و غزه را نیز یکی دیگر از اقدامات اساسی در هفته وحدت برشمرد و می‌گوید: از مهر سال گذشته تاکنون شاهد وحشیانه‌ترین جنایت‌ها در سرزمین‌های اشغالی هستیم که رسالت ما تبیین این موضوع و بی‌تفاوت نبودن نسبت به آن است.

به گزارش ایمنا؛ ماه ربیع‌الاول، نه‌تنها ماه جشن و شادمانی بلکه ماه وحدت و برادری نیز است و در این ماه، همه مسلمانان جهان فارغ از مذهب و فرقه به دور هم جمع می‌شوند و به بزرگداشت میلاد پیامبر اکرم (ص) می‌پردازند.

گزارش از ویدا باغبانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 790236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.