نخستین تقابل تاریخ پرسپولیس و الاهلی در عربستان/ الاهلی سومین تیم گران‌قیمت آسیا

تیم‌های فوتبال الاهلی عربستان و پرسپولیس ایران برای نخستین‌بار در خاک کشور عربستان بایکدیگر تقابل خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های فوتبال الاهلی عربستان و پرسپولیس تهران فردا شب _دوشنبه بیست‌وششم شهریور_ در چارچوب هفته اول رقابت‌های لیگ‌نخبگان آسیا (فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴) در منطقه غرب از ساعت ۲۱:۳۰ در ورزشگاه شاه عبدالله الفیصل شهر جده رودرروی یکدیگر قرار خواهند گرفت.

مرتضی پورعلی‌گنجی غایب پرسپولیس در برابر الاهلی خواهد بود و دیگر نفرات این تیم در اختیار کادر فنی سرخ پوشان قرار دارند. این درحالی است که یعقوب براجعه هم به‌علت همراهی تیم‌ملی جوانان، پرسپولیس را در سفر به عربستان همراهی نمی‌کند.

نخستین تقابل تاریخ پرسپولیس و الاهلی در عربستان/ الاهلی سومین تیم گران‌قیمت آسیا

قطعاً الاهلی عربستان حریف دست‌وپابسته‌ای برای پرسپولیس نخواهد بود؛ این تیم بازیکنان باکیفیت پرشماری دارد و از سوی دیگر فوتبال چشم‌نوازی را هم ارائه می‌کند. ادوارد مندی، راجر ایبانز، مریح دمیرال، فرانک کسیه، ریاض محرز، ایوان تونی، روبرتو فیرمینو و… بازیکنانی هستند که دوشنبه‌شب خط‌دفاعی سرخ‌پوشان کشورمان را تحت‌فشار قرار خواهند داد.

الاهلی عربستان که در دو مسابقه ابتدایی‌اش در لیگ‌حرفه‌ای عربستان سه امتیاز گرفته بود، در هفته سوم مقابل النصر با رویکرد دفاعی راهی میدان شد اما از دقیقه ۵۷ با گل تماشایی فرانک کسیه پیش افتاد. پس از این گل، النصر عربستان که روزهای بحرانی خود را پشت‌سر می‌گذارد فشار خود را روی دروازه الاهلی افزایش داد تا اینکه در دقیقه ۹+۹۰، گل به خودی محمد الحریجی برد را از الاهلی گرفت.

نخستین تقابل تاریخ پرسپولیس و الاهلی در عربستان/ الاهلی سومین تیم گران‌قیمت آسیا

الاهلی باوجود کسب یک امتیاز ارزشمند خارج از خانه، حالا در رده نهم لیگ‌حرفه‌ای عربستان قرار گرفته و در شرایط نه‌چندان آرمانی از پرسپولیس پذیرایی می‌کند. برای اولین‌بار در تاریخ، الاهلی در شش مسابقه متوالی موفق به پیروزی مقابل النصر نشده که آماری منفی برای آن‌ها محسوب می‌شود و الاهلی که رقیب پرسپولیس در لیگ‌نخبگان آسیا به‌شمار می‌رود، از شرایط آرمانی خود فاصله دارند و انتظار می‌رود شروع لیگ نخبگان، آخرین فرصت سرمربیان دو تیم برای اثبات خود به هواداران عربستانی باشد.

باتوجه به غیبت گابریل ویگا بازیکن جوان اسپانیایی الاهلی عربستان در ترکیب اصلی دیدار با النصر، انتظار می‌رود این بازیکن روز دوشنبه در تقابل با پرسپولیس از ابتدا به میدان برود. همچنین تبدیل فوتبال دفاعی به یک بازی مالکانه در خانه الاهلی برای دیدار با پرسپولیس، چالش دیگر الاهلی در تقابل نخست لیگ‌نخبگان آسیا با قهرمان فوتبال ایران خواهد بود.

نخستین تقابل تاریخ پرسپولیس و الاهلی در عربستان/ الاهلی سومین تیم گران‌قیمت آسیا

تیم فوتبال پرسپولیس تهران چهار بار در چارچوب رقابت‌های قاره‌ای آسیا با الاهلی عربستان مسابقه داشته‌اند و هر چهار مسابقه در قالب بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا رقم خورده است. نخستین رویارویی دو تیم به سی‌ویکم مردادماه سال ۱۳۹۶ (فصل ۲۰۱۷) رقابت‌ها برمی‌گردد. در آن مقطع با توجه به مشکلات پیش‌آمده در مناسبات سیاسی دو کشور، بازی‌های باشگاه‌های ایرانی و عربستانی در کشور ثالث برگزار می‌شد و پرسپولیس هم در مسقط عمان بازی را میزبانی کرد. همچنین سه بازی بعدی دو تیم نیز به همین ترتیب در عمان و امارات برگزار شد.

دو پیروزی، یک تساوی و یک شکست حاصل کار پرسپولیس در این چهار رقابت با الاهلی عربستان بوده است. لازم به‌ذکر است هر چهار مسابقه، به لیگ قهرمانان آسیا و زمان حضور برانکو ایوانکوویچ کروات روی نیمکت سرخ‌پوشان برمی‌گردد. پرسپولیس ابتدا در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ‌قهرمانان سال ۲۰۱۷ و در روزهای اوج تیم فوتبال الاهلی عربستان به مصاف این تیم رفت‌. دیدار رفت به میزبانی پرسپولیس در عمان با دو گل الاهلی آغاز شد اما گل‌های دیرهنگام شجاع خلیل‌زاده و گادوین منشأ، پرسپولیس را به بازی و لیگ قهرمانان آسیا برگرداند.

نخستین تقابل تاریخ پرسپولیس و الاهلی در عربستان/ الاهلی سومین تیم گران‌قیمت آسیا

در بازی برگشت که به میزبانی ابوظبی برگزار شد، پرسپولیس خیلی زود با گل علی علیپور از حریف خود پیش افتاد اما اخراج کمال کامیابی‌نیا در همان دقایق ابتدایی بازی، کار را سخت کرد. با به ثمر رسیدن گل تساوی الاهلی، این تیم در آستانه صعود به نیمه‌نهایی قرار گرفت که در دقیقه ۸۳، ضربه شایان مصلح با برخورد به دست بازیکن حریف روی خط دروازه منجر به یک ضربه پنالتی و اخراج مدافع حریف شد و گادوین منشأ، این پنالتی را تبدیل به گل کرد. پس از این پنالتی، یک موقعیت پنالتی دیگر روی حرکت بشار رسن به پرسپولیس رسید که این بار مهدی طارمی در آخرین بازی آسیایی خود برای سرخپوشان، موفق شد دروازه الاهلی را باز کند.

همچنین تیم فوتبال پرسپولیس ایران دو بار در مرحله گروهی لیگ‌قهرمانان آسیا ۲۰۱۹ نیز به مصاف الاهلی رفت که حاصل آن، یک برد و یک شکست بود. در مسابقه رفت، پرسپولیس با ضربه قیچی تماشایی خلیل‌زاده و گل علیپور به برتری رسید اما در دیدار برگشت، با نتیجه دو بر یک از حریف خود شکست خورد. این شکست، تأثیر زیادی روی حذف زودهنگام پرسپولیس از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در آخرین فصل برانکو روی نیمکت تیم داشت.

نخستین تقابل تاریخ پرسپولیس و الاهلی در عربستان/ الاهلی سومین تیم گران‌قیمت آسیا

باتوجه به مشکلات پیش آمده در مناسبات سیاسی دو کشور، بازی‌های باشگاه‌های ایرانی و عربستانی در کشور ثالث برگزار می‌شد و پرسپولیس در نخستین تقابل با این تیم هم در مسقط عمان از الاهلی میزبانی کرد و بدین ترتیب نخستین‌بار است که آن‌ها در عربستان مقابل الاهلی به میدان می‌روند.

الاهلی عربستان با ۱۷۸.۲۵ میلیون یورو پس از الهلال و النصر در رده سوم گران‌ترین تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ‌نخبگان در غرب آسیا از نگاه سایت ترانسفرمارکت هستند و تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال ایران به ترتیب با ۱۷ و ۱۶ میلیون یورو ارزان‌ترین تیم‌های حاضر در لیگ‌نخبگان در غرب آسیا هستند.

کد خبر 790140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.