«چمران» در اوج فناوری

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه بیست‌وپنجم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غربی‌ها مسیر خود را عوض کنند» نوشت: وزیر امور خارجه ایران به کشورهای غربی توصیه کرد که رویکرد شکست خورده خود در قبال ایران را تغییر دهند. پس از آنکه ایالات متحده و کشورهای اروپایی ادعای واهی ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه برای همکاری با این کشور در جنگ اوکراین را مطرح کردند و حتی از تحریم ایران به این بهانه سخن گفتند، سید عباس عراقچی به این رویکرد واکنش نشان داد و با بیان اینکه غربی‌ها باید بدانند از طریق تحریم‌ها نمی‌توانند منویات خود را به ایران تحمیل کنند، به آنها توصیه کرد مسیرشان را عوض کنند و گفت: آماده گفت‌وگو هستیم، ولی بر اساس احترام متقابل، نه تهدید و فشار. وزیر امور خارجه رویکرد تحریمی غرب هم در بحث هسته‌ای و هم در بحث‌های دیگر را شکست خورده توصیف کرد و یادآور شد: اینکه آنها هنوز به این تجربه شکست خورده امید دارند و به آن اقدام می‌کنند، جای تعجب دارد.
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با قوت به مسیر خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: اگرچه همواره اهل گفت‌وگو بودیم و هیچ‌وقت گفت‌وگوهای سازنده برای رسیدن به درک مشترک نسبت به مسائل مورد اختلاف را ترک نکردیم و آمادگی داریم؛ ولی گفت‌وگو باید بر اساس احترام متقابل باشد، نه بر اساس تهدید و فشار.

«چمران» در اوج فناوری

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تجارت ۱۲ میلیارد دلاری با عراق میراث سلیمانی و رئیسی برای دولت چهاردهم» نوشت: سفر رئیس‌جمهور به عراق و تجارت ۱۲ میلیارد دلاری با این کشور در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران جایگاه مقتدرانه خود در محیط بین‌الملل به ویژه در غرب آسیا را استحکام بخشیده است و این موقعیت، میراث جاویدان شهید سردار سلیمانی و شهید آیت‌الله رئیسی است.

شهید سلیمانی، سالار شهیدان مقاومت، سرباز صادق‌الوعد اسلام و استوار و امیدوار به سنت‌های الهی و هدایت‌های رهبر حکیم انقلاب، پیروزی‌های بسیاری برای جبهه حق رقم زد. سالار شهیدان مقاومت شهید سلیمانی و مدافعان حرم مقابل ماشین جنگی آمریکا و در برابر زیاده‌خواهی‌ها و سلطه‌جویی‌های استکبار جهانی و صهیونیست‌ها مانند سدی استوار ایستادند و در عراق و سوریه امنیت و ثبات خلق کردند. شهید سلیمانی و یارانش جلوه‌های اقتدار انقلاب اسلامی را نشان دادند و آرزوهای سراب‌گونه آمریکا را بر باد دادند. مجاهدت شهید سلیمانی الهام‌بخش و راهگشا بوده و امروز شمار زیادی از فرزندان امت اسلامی به عرصه استکبارستیزی و مبارزه با تروریسم و شرارت‌های آمریکا و رژیم پای گذارده‌اند.

مجاهد نستوه انقلاب اسلامی در میدان مقاومت و مبارزه ایستاد و مجاهدت‌های پیدا و ناپیدایش جلوه‌های ماندگاری را رقم زد. طرح خاورمیانه‌ای آمریکا را ناکام گذاشت و دشمن را به خفت و خواری کشاند. مدافعان حرم، راهبردهای شیطانی آمریکا و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن در ساختن امنیت پایدار برای اسرائیل را به شکست کشاندند.

افزون بر این موضوع، شهید رئیسی در پرتو نگاه بلند به مسیر حرکت انقلاب اسلامی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی اقداماتی ماندگار انجام داد. ایشان روابط و تجارت خارجی با همسایگان را زنده کرد و این یکی از دستاوردهای بزرگ شهید رئیسی بود.

«چمران» در اوج فناوری

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««چمران» در اوج فناوری» نوشت: این بار چمران ۱ اسم رمز ارتقای توان علمی و فضایی ایران است. متخصصان جوان صنعت فضایی کشورمان از ویترین پروپیمان این صنعت بومی کشور پرده را قدری بیشتر کنار زدند تا یکی دیگر از محصولات تولید شده به دست نخبگان جوان ایرانی در معرض دید دوستان و دشمنان قرار بگیرد. صبح دیروز ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ با ماهواره بر قائم ۱۰۰ به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت. «چمران ۱» آغازی دوباره و قدرتمند بر فعالیت‌های صنعت فضایی کشور است که در دولت سیزدهم از سر گرفته شد و امروز شاهد ثمرات آن هستیم.

این ماهواره تحقیقاتی به دست گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صا ایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است، یعنی بخش دولتی و بخش خصوصی دست به دست هم دادند تا «چمران» به مرحله عملیاتی برسد. اما کار «چمران» چیست و چرا پرتاب این ماهواره مهم است؟

بر اساس اعلام متخصصان و طراحان این ماهواره مأموریت اصلی آن تست سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است. ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت از مأموریت فرعی ماهواره چمران ۱ به شمار می‌رود.

اما در آزمایش دیگر اتفاق دیگری هم رخ داده و آن اینکه ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ نیز که از سوی متخصصان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدار گذاری ماهواره چمران ۱ را با موفقیت به انجام برساند که نشانی دیگر بر توانمندی ماهواره قائم هم است.

«چمران» در اوج فناوری

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «گوهر زندگی مؤمنانه» را برگزید و نوشت: ۲ سال از غائله ۱۴۰۱ می‌گذرد؛ غائله‌ای که به بهانه مرگ مهسا امینی آغاز شد اما رفته رفته شکل یک شورش کور به خود گرفت. اگر چه تلاش‌هایی توسط برخی جامعه‌شناسان انجام شد که این حوادث را به عنوان یک جنبش ریشه‌دار و اصیل تلقی کنند اما واقعیت ماجرا این بود که خشونت عریان در پس این اتفاقات و ابتذال مطالبات و شعارهای معطوف به آن نشان داد به هیچ‌وجه واجد خصیصه‌های یک جنبش اجتماعی نیست. حتی نمی‌شد بر آن یک اعتراض سیاسی یا مطالبه اجتماعی نام نهاد، چرا که در آن نه از اخلاق اعتراض خبری بود و نه از یک آرمان و شعار مشخص. هر چه بود یک نوع طغیان لمپنیزم علیه ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی بود.

اما آنچه موضوع این سطور را به خود اختصاص داده است، مواجهه جوانان مؤمن انقلابی با این وضعیت بود. در بحبوحه این حوادث برخی تلاش کردند این اتفاقات را محصول ضعف‌های حکمرانی و ناکارآمدی‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی سال‌های قبل معرفی کنند اما نکته اینجاست که اگر حوادث ۱۴۰۱ محصول این عوامل بود، باید توسط آحاد مختلف مردم از جمله طبقات فرودست نیز همراهی می‌شد و آمادگی و انگیزه بیشتری برای همراهی با این جریان در این طبقات فراهم می‌شد اما صحنه‌ای کاملاً عکس رقم خورد و اتفاقاً جوانانی از طبقه فرودست یا متوسط مانند امثال روح‌الله عجمیان و آرمان علی‌وردی، جان خود را برای مقابله با این جریان به دست گرفتند و مواجهه‌ای فعال متأثر از آن زیست مومنانه و انگیزه انقلابی خود با این جریان صورت دادند.

بله! اتفاقات سال ۱۴۰۱ را می‌توان مواجهه زیست مومنانه جوانان انقلابی - که در بستر انقلاب اسلامی رشد یافته بودند - با زیست جهان مدرن دانست که شامل عناصری زوال‌یافته و تهی از معنا بود. زیست مومنانه روح‌الله عجمیان بود که وی را بر آن داشت علیه این طغیان زیست مدرن مواجهه‌ای فعالانه داشته باشد و دشمنی با این زیست مومنانه بود که باعث شد این سطح از خشونت به نمایش برسد و منجر به شهادت و مثله شدن شهید عجمیان شود. خشونت این جماعت نه در مواجهه با فرد روح‌الله عجمیان، بلکه با او به عنوان یک جوان مؤمن انقلابی و زیست مومنانه او بود.

«چمران» در اوج فناوری

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «کوره راه مذاکره با آمریکا» را برگزید و نوشت: اقتصاد ایران سال‌ها است در موج اخبار تحریم و مذاکره معلق مانده است؛ تعلیقی طوالنی که گاه به موج خروج سرمایه از کشور رسیده است و گاه به خاموشی چراغ کارخانه‌ها و دست به دست شدن سرمایه در بازارهای واسطه‌ای و دلالی تا دارایی افراد از شوک‌های ناغافل در امان بماند. پیروزی مسعود پزشکیان به عنوان چهره‌ای میانه رو در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، توانست نور امیدی برای گشودن گره تحریم بتاباند اما چندی پیش عباس عراقچی، وزیر امور خارجه او گفت که احیای برجام دور از ذهن است. علی واعظ، کارشناس ایران در اندیشکده گروه بین‌المللی بحران به «شرق» می‌گوید که دولت چهاردهم ویرانه سیاست خارجی را تحویل گرفته است و برای گشودن گره تحریم راه بسیار دشواری در پیش دارد.

اقتصاد ایران مدت هاست بلاتکلیف احیای برجام است اما حالا وزیر خارجه دولت چهاردهم می‌گوید که برجام احیا نمی‌شود. چرا برجام احیا نمی‌شود؟

واعظ: درست است. احیای برجام دیگر ناممکن به نظر می‌رسد و واقعیت این است که سیاست خارجی کشور با چنان گره‌های کوری مواجه است که به بار سنگینی روی دوش دولت چهاردهم تبدیل شده است. این شرایط به مراتب از وضعیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم و حتی دولت سیزدهم پیچیده‌تر است و باید گفت که دولت چهاردهم در سیاست خارجی یک ویرانه کامل را تحویل گرفته است.

وضعیت چه تغییراتی کرده است؟

واعظ: زمانی که دولت یازدهم پای میز مذاکره با غرب نشست، قدرت‌های جهانی درباره مذاکره با ایران اشتراک نظر داشتند اما هم اکنون هیچ چارچوبی برای توافق با ایران وجود ندارد و قدرت‌های جهانی درباره رویکرد مواجهه با ایران هیچ گونه اشتراک نظری ندارند. همین مسئله از اساس گفت‌وگو با ایران را دشوارتر از همیشه کرده است.

«چمران» در اوج فناوری

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اکران تورم هسته» نوشت: در کشورهای توسعه‌یافته، نهادهای آمار دهی علاوه بر محاسبه تورم کل، شاخصی را با عنوان «تورم هسته‌» یا Core Inflation محاسبه می‌کنند که در حوزه سیاستگذاری به‌شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. تورم هسته در حقیقت تغییر در قیمت کالاها و خدمات است؛ اما بخش‌های غذا و انرژی را شامل نمی‌شود. این معیار از تورم این اقلام صرف‌نظر می‌کند؛ زیرا نوسان قیمت آنها زیاد است. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی برای اولین‌بار تورم هسته را در ماه‌های اخیر محاسبه و منتشر کرده است. برآوردها نشان می‌دهد تورم هسته حدود ۳۰ درصد و طی ماه‌های اخیر در سطح نسبتاً ثابتی بوده است؛ درحالی‌که تورم کل، در طول یک سال اخیر، با روندی کاهشی روبه‌رو بوده است. به گفته کارشناسان، به‌منظور کاهش نرخ تورم هسته، نیازمند اقداماتی فراتر از اقدام بانک مرکزی برای کنترل نرخ رشد نقدینگی هستیم؛ اقداماتی همچون کنترل کسری بودجه که در بلندمدت می‌تواند زمینه‌ساز کاهش تورم هسته باشد.

مرکز آمار ایران آماری از شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، شاخص قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور به عدد ۲۶۰.۲ رسیده است که نسبت به ماه قبل ۲ درصد و نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۳۱.۶ درصد رشد داشته است. در مردادماه سال جاری گروه‌های سبزی‌ها و حبوبات، مسکن، قند و شکر، چای و قهوه و سایر محصولات خوراکی طبقه‌بندی‌نشده بیشترین تورم ماهانه را ثبت کرده‌اند.

«چمران» در اوج فناوری

کد خبر 789844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.