برنامه‌های جامع آسیا و آفریقا، از مجتمع‌النوری در عراق تا صومعه‌ای در هند

برنامه‌های جامع از دیدگاه معماری نیاز به انعطاف‌پذیری و چشم‌انداز بلندمدت شهر را متعادل و از دید فیزیکی استفاده از زمین و ادغام پروژه‌های زیرساختی عمومی و ساختمان‌ها را با ارزش‌های‌ یک منطقه هماهنگ می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، برنامه‌ریزی جامع (Master Plans)، استراتژی طراحی فراگیری است که توسعه آینده شهرها، مناطق یا پروژه‌های بزرگ را هدایت می‌کند. موضوعات کلیدی در برنامه‌ریزی جامع شامل توسعه پایدار، اتصال شهری و یکپارچگی فرهنگی است که نه‌تنها محیط فیزیکی بلکه بافت اجتماعی جامعه را با تأکید بر پیاده‌روی، فضاهای با کاربری مختلط و ترکیب محیط‌های طبیعی و ساخته‌شده شکل می‌دهد. در واقع این طراحی فراگیر، نقش معماری در شکل‌دهی آینده زندگی شهری را به نمایش می‌گذارد.

برنامه‌ریزی جامع و مزایای آن

برنامه‌ریزی جامع نوعی رویکرد شهری است که به توسعه یک شهر یا منطقه به‌طور معمول در بازه زمانی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده مربوط می‌شود و رشد جامعه را از منظر سطح بالا با تمرکز بر راه‌هایی برای حفظ ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه، تضمین تنوع، حمایت از سرمایه‌گذاری و افزایش زیست‌پذیری یک جامعه هدایت می‌کند.

قالب برنامه‌ریزی جامع می‌تواند متفاوت باشد، اما به‌طور اساسی یک سند برنامه‌ریزی بلندمدت پویا است که چارچوبی برای رشد آینده فراهم می‌کند. داشتن طرحی برای هدایت رشد آینده شهر در بلندمدت، دیدگاه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را شناسایی و متحد می‌کند تا حفظ هویت جامعه طی این برنامه‌ها را تضمین کند. تعیین طرح جامع نشانه برنامه‌ریزی هوشمندانه برای شهر است؛ برنامه‌ها و جهت‌گیری مشخص برای آینده، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را با احساس امنیت بیشتر جذب می‌کند.

علاوه‌بر این، برنامه‌ریزی جامع به تعیین اولویت و ضرورت برنامه‌های مختلف کمک می‌کند. برای مثال، مسئولان جامعه در ساوانا در نظر داشتند با فعال کردن چندین روش حمل‌ونقل نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی از ارتباط بین محله‌های آن حمایت کنند و توانستند به کمک برنامه جامع شهری پروژه تبدیل مکان‌های پارکینگ در خیابان به مسیر دوچرخه در مناطق خاص را در اولویت قرار دادند.

برنامه‌های جامع آسیا و آفریقا، از مجتمع النوری در عراق تا صومعه‌ای در هند

در ادامه به چند برنامه جامع در آسیا و آفریقا اشاره می‌شود که استراتژی‌های پیچیده‌ای برای بازسازی و رشد منطقه به کار گرفته‌اند. از بازسازی جسورانه مجتمع النوری در عراق به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و معنوی تا مرکز تحقیقات دریایی در یمن، این پروژه‌ها رویکردهای متنوعی را برای چالش‌های معماری با تمرکز بر جامعه، محیط‌زیست و حفظ میراث فرهنگی به نمایش می‌گذارند.

احیای روستای خالی از سکنه الدامون | فلسطین

روستای الدامون در بخش غربی فلسطین واقع شده است و معماری آن یادآور خاطرات رفاه گذشته در فلسطین است. سفر روزانه به العین، عروسی‌ها، مناسبت‌ها، تساهل مذهبی، صنایع دستی و محصولاتی که روستاییان الدامون در خانه‌های خود داشتند، همچنین خاطرات دردناک را به یاد می‌آورد. آنالیز و مداخلات مبتنی بر احیای این خاطرات، اساس ایجاد یک برنامه جامع برای یک طرح معماری بازسازی شده است تا کل روستا را احیا کند و آن را از خطر نابودی نجات دهد.

برنامه‌های جامع آسیا و آفریقا، از مجتمع النوری در عراق تا صومعه‌ای در هند

بازسازی مجتمع النوری موصل | عراق

بازسازی هسته فرهنگی و معنوی مجتمع النوری به معنای بازسازی حافظه جمعی در اذهان موصلیان است. اگرچه تخریب غیرمنتظره شهر باعث خسارات شدید فیزیکی و اجتماعی شد، اما با احیای مناره الحدبه این شهر رونق خواهد گرفت و گنبد مستحکم مسجد قرار است نماد احیای شهر زیبای موصل باشد.

برنامه‌های جامع آسیا و آفریقا، از مجتمع النوری در عراق تا صومعه‌ای در هند

نوسازی شهر موکولو | کامرون

شهر Mokolo Green Scarf پیشگام نوسازی شهری پایدار در آفریقا است که طراحی نوآورانه را با حفظ میراث فرهنگی ترکیب می‌کند. این برنامه جامع، هنجارهای شهری را به کمک راهکارهای دوستدار محیط‌زیست و مشارکت جامعه بازتعریف می‌کند تا با اصول طراحی برگرفته از معماری سنتی، راه‌حل‌های مدرنی همچون دریاچه‌های مصنوعی و چندفرهنگی را در جامعه ادغام می‌کند. تأکید برنامه جامع موکولو بر فراگیری و مشارکت محلی در برنامه‌ریزی و توسعه است که تجربه گسترش یک محیط شهری انعطاف‌پذیر و غنی از فرهنگ را ارائه می‌دهد و موکولو را به‌عنوان مدلی برای شهرهای آینده آفریقا قرار می‌دهد.

برنامه‌های جامع آسیا و آفریقا، از مجتمع النوری در عراق تا صومعه‌ای در هند

مرکز تحقیقات دریایی | یمن

یمن با موقعیت جغرافیایی عالی خود در سواحل دریای سرخ و دریای عرب، دارای ثروت دریایی بسیار خوبی از انواع ماهی است. با وجود اینکه مناطق جغرافیایی مناسبی در امتداد نوار ساحلی شهرهای اصلی وجود دارد، اما پروژه‌های زیست‌شناسی دریایی و موزه‌های آکواریومی ندارد.

برنامه جامع یمن در نظر دارد از فضاهای موجود در نوار ساحلی برای ارائه و نمایش حیات دریایی و ایجاد یک مرکز آموزشی و تحقیقاتی استفاده کند که به بسیاری از ساکنان یمن و کشورهای حاشیه دریای سرخ و دریای عرب خدمات‌رسانی می‌کند. علاوه‌بر این فضایی برای تفریح همه اقشار جامعه راه‌اندازی خواهد شد که می‌تواند آن را به یک مقصد مهم گردشگری و اقتصادی تبدیل کند.

برنامه‌های جامع آسیا و آفریقا، از مجتمع النوری در عراق تا صومعه‌ای در هند

احیای یک صومعه شهری | هند

برنامه جامع احیای یک صومعه شهری در هند، در نظر دارد با تمرکز بر بافت شهری، ارتباطات از دست رفته را احیا کند، مشارکت عمومی را رونق دهد و امکان هم‌گرایی و واگرایی شهر را از طریق صومعه شهری فراهم کند. این برنامه سعی می‌کند با حفظ بعضی از ویژگی‌های حیاتی موجود، محیط ساخته‌شده و البته ساخته‌نشده را ارتقا دهد و با حداقل مداخله، یک فضای سبز در حاشیه این صومعه ایجاد کند.

برنامه‌های جامع آسیا و آفریقا، از مجتمع النوری در عراق تا صومعه‌ای در هند

مرکز گالیا | ترکیه

برنامه جامع آنکارا، ایجاد یک فضای تجمع مدرن در مرکز گالیا را با در نظر گرفتن مزایای موقعیت آن در اولویت اجرا قرار داد. این پروژه دارای دو کاربری تجاری و مسکونی است که یکدیگر را تغذیه می‌کنند و فرصتی برای ایجاد بافت پیاده‌راه شهری ارائه می‌دهند. هدف این طراحی استفاده از فضاهای باز و هویت سازه‌ها است که با تنوع عملکردی خود در مقیاس انسانی و شهری بر فضای محیط تأثیر می‌گذارد.

برنامه‌های جامع آسیا و آفریقا، از مجتمع النوری در عراق تا صومعه‌ای در هند

کد خبر 789843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.