حذف یارانه‌ها به نفع دولت و ضرر مردم است؟

کارشناس اقتصادی گفت: اگر یارانه‌ها حذف شود به نفع دولت و به ضرر مردم است به دلیل اینکه دولت کمبود بودجه زیادی دارد و قیمت گذاری ها بر اساس بازار جهانی تنظیم می‌شود و با توجه به ناترازی قیمت دلار این موضوع برای مردم ناخوشایند می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یارانه شکلی از کمک مالی است که به یک تجارت یا بخش اقتصادی پرداخت می‌شود، یا به عبارت دیگر اعطا کمک مالی بر روی یک کالا یا خدماتی که جهت افزایش رفاه عمومی جامعه به مردم داده می‌شود.

از دولت هشتم بحث هدفمندی یارانه‌ها داغ و اجرایی شد و اکنون بیش از ۱۰ سال است که این مهم اجرایی شده است؛ اکنون نیز بر اساس تبصره (۸) لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به موضوع هدفمندی یارانه‌ها پرداخته شده است که بر اساس ارقام پیش‌بینی شده در این تبصره به نظر می‌رسد که تراز منابع و مصارف هدفمندی در سال ۱۴۰۳ در ادامه روند گذشته با کسری روبه‌رو است.
سقف مصارف هدفمندی در لایحه سال ۱۴۰۳ حدود ۷۵۸.۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است و البته نسبت به عملکرد آن در سال گذشته بیش از ۶۶ درصد افزایش یافته است.

آرمان خالقی، کارشناس اقتصادی به خبرنگار ایمنا در این باره می‌گوید: دولت چهاردهم با روندی که از قبل مشخص شده نمی‌تواند به مقصد مطلوب برسد چون کشور با ناترازی های زیادی رو به رو است برای مثال ناترازی انرژی، برق و سوخت که می‌تواند بر قیمت گاز و بنزین تأثیرگذار باشد و کشور برای همه این موارد یارانه پرداخت می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: کاری که دولت احمدی نژاد برای پرداخت یارانه‌ها انجام داد کار درستی بود، اما اشتباه مدیریت شد و تسلیم شرایط شدند، در آن زمان در نظر داشتند با یارانه‌ها درآمد مردم را جبران کنند اما با توجه به افزایش تورم این مشکل بزرگ‌تر و عمیق‌تر شد.

کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: زمانی که یارانه را حذف می‌کنیم هزینه مصرف کننده را بالا می بریم ولی در آمد مردم را افزایش نداده‌ایم و این موضوع کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال دارد و اگر جبران نشود تورم مردم را فقیر می‌کند و اگر دولت ورود کند و بخواهد بنزین را به قیمت فوب خلیج فارس در اختیار مردم قرار بدهد مردم قدرت خرید آن را ندارند و در معیشت قشر بزرگی از مردم تأثیر می‌گذارد.

خالقی درباره بی عدالتی به وجود آمده در مصرف یارانه می‌گوید: بی عدالتی بزرگی بین افرادی که از یارانه بنزین دریافت می‌کنند و افرادی که خودرویی ندارند به وجود آمده است در واقع این یارانه هیچ مزیتی برای آن فرد ندارد و باید این مهم در دولت چهاردهم پیگیری شود و به نتیجه مطلوب برسید.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر یارانه‌ها حذف شود به نفع دولت و به ضرر مردم است به دلیل اینکه دولت کمبود بودجه زیادی دارد و قیمت گذاری ها بر اساس بازار جهانی تنظیم می‌شود و با توجه به ناترازی قیمت دلار این موضوع برای مردم ناخوشایند می‌شود.

به گزارش ایمنا، حذف یارانه‌ها و ناترازی آن باعث بالا رفتن هزینه‌های مصرف کننده و پایین آمدن قدرت خرید مردم می‌شود و به دلیل اینکه یارانه برای کمک به معیشت مردم واریز می‌شود دولت باید به فکر بهبود آن باشد نه حذف کردن کمک معیشت مردم.

کد خبر 789842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.