توصیه معاونان وزیرعلوم درباره بازگشایی دانشگاه‌ها

معاونان وزارت علوم درباره بازگشایی دانشگاهها به روسای دانشگاه‌ها توصیه‌هایی را مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها که در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، جمعی از معاونان وزارت علوم در میزگردی به سوالات رؤسای دانشگاه‌ها پاسخ دادند.

۵۰ درصد تخصیص اعتبارات دانشگاه‌ها در ۶ ماه ابتدای سال محقق می‌شود

علی خطیبی، معاون مالی اداری وزارت علوم در این میزگرد با اشاره به اینکه مکاتبه‌ای بین وزیر علوم با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است، گفت: اخیراً با تاکید مقام معظم رهبری مبلغ قابل توجهی از صندوق توسعه برداشت شد که پس از تقاضای وزارت علوم ۲ همت هم به ما اختصاص یافت. در سال تحصیلی جدید ۳ میلیارد هزار تومان به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد که باید صرف تغدیه شود.

خطیبی گفت: بودجه دانشگاه‌ها در ۶ ماهه اول قریب ۵۰ درصد را طی می‌کند، به اینصورت که ۴۰ درصد و نیم هم اکنون تأمین شده و ۸ درصد مابقی آن تا پایان شهریور تکمیل می‌شود.

وی درباره جذب استادان در دانشگاه‌ها تاکید کرد: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، ۵۰۰ نفر با نام هیئت علمی جذب دانشگاه‌ها شدند، اما هنوز حکم آن‌ها صادر نشده که به زودی این موضوع از سوی سازمان برنامه و اداری استخدامی حل می‌شود.

خطیبی با اشاره به عدم استقبال دانشگاه‌ها از مولد سازی افزود: مولدسازی، ساخت مسکن برای اساتید نیست، بلکه مربوط به خود استادان است. در سال ۱۴۰۲، ۱۰ هزار میلیارد تومان مولدسازی انجام دادیم. خواهشمندیم این موضوع در سال ۱۴۰۳ تسریع شود تا پروژه‌های نیمه تمام به اتمام رسد البته هزینه‌های حاصله از مولد سازی صرف مسائل خود دانشگاه می‌شود.

خطیبی اضافه کرد: در حال حاضر ۳ میلیون متر مربع فضای نیمه کاره در آموزش عالی داریم، لذا از دانشگاه‌ها می‌خواهیم پروژه جدیدی را کلید نزنند و از وزیر علوم نیز می‌خواهیم با تأسیس دانشکده جدیدی موافقت نکنند.

ورود با تاخیرنودانشجویان مدیریت شود

روح الله رازینی، معاون آموزشی نیز گفت: در سال گذشته آئین‌نامه دروس مهارتی ابلاغ شد که این مسئله در بین دروس فنی و مهندسی دانشگاه امیرکبیر امسال دیده شده است همه دانشگاه‌ها نیز باید به این موضوع اهتمام داشته باشند و کار را با ریاست دانشگاه پیش برند. پیشنهاد ما این است که کارگروهی این کار را راهبری کنند.

رازینی افزود: دو سال است که به دلیل دیر رسیدن سوابق تحصیلی ورودی‌های جدید با تأخیر پذیرش می‌شوند درخواست ما این است که برای کلاس آن‌ها تدبیر شود و ورود با تأخیر این دانشجویان مدیریت شود.

وی ادامه داد: با توجه به تخصیص جدید بحث تجهیز کارگاه‌های آموزشی نیز در اولویت قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: با توجه به ورود شورا به دروس عمومی قرار بود تعداد واحدهای دروس ادبیات فارسی کاهش یابد که مقرر شد تا کار عمیقی صورت نگرفته این موضوع تغییر نکند. لذا در این ترم درس ادبیات فارسی برای دروس عمومی همان ۳ واحد خواهد بود.

وی ادامه داد: بنیاد نخبگان در استان‌ها بودجه مناسبی برای حمایت نخبگان دارد. درخواست ما این است دانشگاه‌ها از این ظرفیت استفاده کنند.

کرسی‌های آزاداندیشی از اول سال تحصیلی برگزار شود

عبدالحسین کلانتری نیز تقویت فعالیت گروه‌های دانشجویی را بسیار مهم دانست که باید از این طرفیت استفاده شود و افزود: مواجهه با دانشجویان والدانه و همراه با کرامت باشد. به نشریات دانشجویی توجه شود ۴ هزار نشریه دانشجویی داریم که این ظرفیت را تقویت کنیم.

معاون وزیر علوم به رؤسای دانشگاه‌ها گفت: دانشجویان مسئله محور وارد زیست بوم فرهنگی کشور شدند. تقاضا داریم کرسی آزاد اندیشی را همان اول سال کلید بزنید و نگذارید موضوعی پیش آید تا آن را در اولویت قرار دهید.

فامیل کریمی، رئیس مرکز حراست وزارت علوم نیز در این نشست گفت: در خصوص شروع سال تحصیلی ۷۱ اقدام را باید دنبال کنیم که ۱۴ اقدام از سوی رئیس دانشگاه، ۱۸ اقدام مخصوص سازمان امور دانشجویی و ۱۶ اقدام در بستر سایبری و آی تی تعریف می‌شود. در حمله سایبری به وزارت علوم هشدارها صادر شده بود و خوشبختانه در آن حمله سرورها آسیب ندیدند. ۱۱ اقدام در این بخش فرهنگی و ۱۲ اقدام در حوزه حراست تعریف شده است.

کد خبر 789806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.