بازار کیف و کفش در دو راهی کیفیت و قیمت

شمارش معکوس برای بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه و تغییر فصل به بازار کیف و کفش اندکی رونق بخشیده است، اما فعالان بازار بر این باورند که مصرف‌کنندگان برای خرید محصولات با کیفیت و استاندارد باید بین ۳۵۰ هزار تا دو میلیون تومان هزینه بپردازند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از پوشاک و نوشت‌افزار، کیف و کفش یکی از بازارهای سنتی ماه مهر است که با عرضه انواع محصولات از جمله کیف‌های چرخ‌دار، کوله پشتی‌های استاندارد و کفش‌های کتانی و طبی، گزینه‌های فروانی پیش روی دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

از راه رسیدن پاییز و بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه یکی از زمان‌های اوج تقاضا در بازار ملزومات مدرسه از جمله کیف و کفش به شمار می‌آید که به‌دلیل افزایش قیمت محصولات و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده از رونق سال‌های گذشته فاصله گرفته است.

گشت‌وگذاری در بازار حکایت از آن دارد که والدین برای خرید یک کوله پشتی مدرسه حداقل باید ۲۴۰ تا ۸۹۰ هزار تومان هزینه کنند، محصولات لوکس و گران‌تر نیز با قیمت دو تا هفت میلیون تومان در بازار دیده می‌شود، همچنین کفش بچه‌گانه سایز ۲۲ تا ۳۷ از قیمت ۱۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در بازار وجود دارد.

دوازدهمین تولیدکننده کفش دنیا

رسول شجری؛ رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته (امپکس ۱۳) ایران را در رده دوازدهم تولیدکنندگانِ کفش دنیا معرفی کرد و گفت: در مصرف محصولات چرمی نیز جز ۲۰ کشور نخست دنیا هستیم، در سال‌های اخیر تجهیزات و ماشین‌آلات این صنعت با فناوری‌های جدید به کمک صنعت آمدند که بعضی از آن‌ها وارداتی و بعضی دیگر تولیدات داخل است به همین دلیل در بعضی از ماشین‌آلات این صنعت همچون ماشین تزریق زیره کفش، صادرکننده هستیم.

بازار کیف و کفش در دو راهی کیفیت و قیمت

وی با اشاره به صادرات بیش از ۹۰ میلیون دلار کفش در سال ۱۴۰۲ صادرات ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود، میزان صادرات در شش ماهه نخست ۱۴۰۳ افزایش چشمگیری داشته باشد، بازار عمده خرید کفش ایرانی کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و روسیه هستند.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تولید مواد پلی اورتان را موجب سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دانست و اظهار کرد: با توجه به همه مشکلات موجود، شرایط تولید در وضعیت مناسبی قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در مقایسه با سال گذشته، صادرات محصولات تولیدی را افزایش دهیم.

از سوی دیگر به گفته علی لشکری، رئیس هیئت‌مدیره جامعه مدیران کفش ایران متوسط صادرات محصولات چرمی در پنج سال اخیر ۱۰۰ میلیون دلار ثبت شده است در حالی که واردات آیینه‌ای (صادرات دیگر کشورها به مقصد ایران که در آمار واردات رسمی گمرک ثبت نشده) این محصولات در سال گذشته به ۴۵ میلیون دلار می‌رسد.

از واردکننده به صادرکننده کفش تبدیل شدیم

علی سجادی؛ رئیس اتحادیه کفش اصفهان درباره وضعیت بازار در آستانه تغییر فصل و بازگشایی مدارس به ایمنا گفت: پس از هزینه نام‌نویسی مدارس، اولویت خانواده‌ها با خرید پوشاک و نوشت‌افزار مورد نیاز دانش‌آموزان است پس از آن افراد سراغ تهیه کفش می‌آیند به همین دلیل بازار رونق چندانی ندارد و انتظار کسبه برای فروش محصولات برآورده نشده است.

وی با اشاره به رشد تولیدات داخل در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: با اینکه زمانی واردکننده محصولات بودیم، در حال حاضر به یک صادرکننده در این زمینه تبدیل شدیم از سوی دیگر قیمت کفش در سال جاری نسبت به تورم افزایش قابل توجهی نداشته است با وجود این در بازار مهر رونق چندانی دیده نمی‌شود.

رئیس اتحادیه کفش اصفهان اجناس موجود در بازار را متناسب با سلیقه مصرف‌کنندگان دانست و توضیح داد: بسیاری از دانش‌آموزان این روزها متقاضی خرید کفش‌های کتانی و راحتی هستند که تمام این محصولات با مدل‌های به روز در واحدهای صنفی عرضه می‌شود، اما رکود بازار نشان‌دهنده کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان است.

بازار کیف و کفش در دو راهی کیفیت و قیمت

سجادی از افت شدید فروش کفش نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم در روزهای باقی‌مانده به شروع سال تحصیلی بازار اندکی رونق بگیرد، به‌ویژه آنکه قیمت اجناس نزدیک به ۲۰ درصد نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده است.

۹۰ درصد بازار در اختیار تولیدات داخلی

وی حدود ۹۰ درصد کفش‌های موجود در بازار را تولید داخل معرفی کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان دیگر، مواد اولیه مورد نیاز کارگاه‌ها را در داخل تهیه می‌کنند نزدیک به ۱۰ درصد به مواد اولیه وارداتی وابسته هستیم که مشکلی در تأمین آن‌ها وجود ندارد.

رئیس اتحادیه کفش اصفهان با اشاره به تأمین بخش زیادی از مواد اولیه در کارخانه‌های داخلی پتروشیمی یادآور شد: مواد اولیه مورد نیاز از پالایشگاه اصفهان، کارون و دیگر واحدها در سراسر کشور توزیع می‌شود، تولید مشما و زیره‌های کفش در اصفهان انجام می‌شود، البته در تولید کفش کتونی استان‌های دیگر جلوتر از اصفهان هستند، اما در تولید کفش چرم مصنوعی، حرف اول را در ایران می‌زنیم.

سجادی رونق بازار کفش را محدود به دو فصل نیمه و پایان سال دانست و گفت: سرانه مصرف کفش در جامعه باید دو تا سه جفت به ازای هر فرد در سال باشد، اما به‌دلیل مشکلات اقتصادی میزان مصرف به این عدد نمی‌رسد.

وی درباره ساماندهی مراکز عرضه در آستانه تغییر فصل و بازگشایی مدارس افزود: بازرسان اتحادیه و اتاق اصناف قیمت اجناس را در بازار رصد می‌کنند، همچنین ناظران تعزیرات به‌صورت موردی در فروشگاه‌های کفش حضور پیدا می‌کنند و برقیمت‌ها اشراف کامل دارند.

قاچاق محدود به کفش‌های تخصصی

رئیس اتحادیه کفش اصفهان آمار تخلف در بازار کفش را کمتر از یک درصد اعلام کرد و یادآور شد: کیفیت محصولات در بازار حرف اول را می‌زند، به‌ویژه در کفش‌های چرم مصنوعی و دیگر محصولات خریداران از قیمت محصولات آگاه هستند و متناسب با سلیقه مشتریان نیز جنس با کیفیت تولید می‌شود.

سجادی درباره محصولات قاچاق در بازار اظهار کرد: در بعضی از محصولات از جمله کفش مجلسی، واردات به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست، اما در کفش‌های تخصصی همچون فوتبال، بسکتبال و والیبال محصولات قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد از فروشگاه‌های دارای جواز کسب معتبر از اتحادیه کفاشان خرید کنند و گفت: کمیسیون‌های تخصصی اتحادیه محصولات این واحدهای صنفی را رصد می‌کنند و در صورت وجود هرگونه مشکل از نظر قیمت یا کیفیت می‌توانیم پاسخ‌گوی خریداران باشیم.

تلاش برای دوری از رکود در آخرین روزهای تابستان

از سوی دیگر احمد گازرانی؛ رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: در آخرین روزهای تابستان و آستانه فرارسیدن مهر بسیاری از خانواده‌ها تلاش می‌کنند که نیازهای دانش‌آموزان به‌ویژه لباس و نوشت‌افزار را تهیه کنند و در کنار آن بازار کیف و کفش نیز از رونق نسبی برخوردار است.

بازار کیف و کفش در دو راهی کیفیت و قیمت

وی کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان را موجب کسادی بازار محصولات درجه یک و با کیفیت دانست و ادامه داد: تولیدکنندگان تلاش می‌کنند قیمت محصولات متناسب با قدرت خرید مصرف‌کننده باشد به همین دلیل در حال حاضر کیف و کفش از قیمت ۱۵۰ هزار تومان به بالا در بازار موجود است و افراد کیفیت و قیمت محصولات را بسته به توان خود انتخاب می‌کنند.

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان با اشاره به سهم پررنگ تولید داخل در بازار کیف و کفش خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت دلار، واردات کیف و کفش در سال‌های اخیر از صرفه اقتصادی برخوردار نیست به همین دلیل بین ۸۰ تا ۹۰ درصد محصولات موجود در بازار تولید داخلی هستند.

وی یکی از راهکارهای جلوگیری از تورم در بازار کیف و کفش را افت کیفیت عنوان کرد و گفت: خرید محصولات استاندارد و مورد تأیید طبی برای دانش‌آموزان افزایش قیمت را به همراه دارد تا جایی که قیمت کیف حداقل ۳۵۰ هزار تومان و حداکثر چهار تا پنج میلیون تومان تمام می‌شود و در زمینه کفش نیز قیمت از ۳۵۰ تا دو میلیون تومان متفاوت خواهد بود.

رونق حراجی‌های آخر فصل

گازرانی رکود بازار را مانع گرانی کیف و کفش دانست و تاکید کرد: نبود رونق در بازار فروش باعث شده بسیاری از کسبه اجناس خود را زیر قیمت بفروشند تا ناچار به دپو اجناس و پرداخت هزینه انبارداری تا سال آینده نشوند، زیرا بسیاری از انبارها مشکل ایمنی و نم‌زدگی دارند و فروش اجناس از دپو کردن آن‌ها برای کسبه به صرفه‌تر است.

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان با اشاره به رونق حراج کیف و کفش تابستانی در آستانه فصل سرما تصریح کرد: کسبه با ایجاد این حراجی‌ها تلاش می‌کنند اجناس تابستانی خود را بفروشند و برای مصرف نیز این فرصت مناسبی برای خرید به شمار می‌آید.

به گزارش ایمنا، بر خلاف سال‌های گذشته که صنعت کیف و کفش با مشکل واردات محصولات خارجی دست‌وپنجه نرم می‌کرد به گفته فعالان بازار در حال حاضر کفش ایرانی با فناوری‌های روز دنیا تولید می‌شود و نیاز صددرصدی کشور را تأمین می‌کند به‌عنوان نمونه مواد پلی اورتان و چرم مصنوعی با انواع مختلف در کشور تولید می‌شود و با وجود تورم و نوسانات ارزی تغییری در قیمت مواد اولیه به وجود نیامده است، اما کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده مانع از رونق بازار تولید و عرضه این محصولات می‌شود.

کد خبر 789783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.