توسعه همکاری ساتبا با «آیرنا» برای ایجاد ابزارهای نوین تامین مالی انرژی‌های تجدیدپذیر

مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا گفت: ساتبا در نظر دارد با توجه به عضویت ایران در آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر (IRENA)، همکاری با آژانس را در بخش های ظرفیت سازی فنی و مالی از طریق برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و همچنین ظرفیت سازی برای تامین مالی سبز توسعه دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، سید مهدی حسینی در نشست بررسی راهکارهای ارتقای نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین انرژی ملی در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: به دنبال برگزاری این نشست تخصصی مقرر شد، همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) برای ظرفیت سازی از بُعد فنی، آموزشی و تامین مالی سبز به منظور تسهیل سازی، ایجاد منابع مالی و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود بین‌المللی با هدف تامین مالی تجدیدپذیرها و ایجاد ساختار ویژه سرمایه‌گذاری با تمرکز بر مدل‌های مشارکت عمومی - خصوصی مورد توجه و تعمیق قرار گیرد.

در این نشست که با حضور مدیر منطقه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد، برنامه تامین مالی این آژانس شامل برنامه های The Energy Transition Accelerator Financing (ETAF) و Climate Invest Platform (CIP) تشریح شد و زمینه های مشارکت و استفاده از ظرفیت های برنامه های مذکور مورد بحث و بررسی و توافق قرار گرفت.

ساختار تامین مالی شتاب دهنده انتقال انرژی (ETAF) یکی از ابزارهای نوین تامین مالی (IRENA) است که منابع آن با مشارکت و همکاری موسسات تامین مالی نیمه دولتی و توسعه‌ای و نیز بانک های توسعه‌ای و منطقه‌ای چندجانبه تامین می‌شود. پلتفرم دوم آژانس نیز تامین مالی اقلیمی (CIP) نام دارد که با هدف تامین مالی در کشورهای در حال توسعه و تسهیل سازی استفاده از ظرفیت صندوق‌های اقلیمی بین‌المللی برای کشور عضو آژانس ایجاد شده است.

مدیر کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز منابع مالی عنوان‌کرد: ساتبا در نظر دارد با توجه به عضویت ایران در آژانس مذکور، همکاری با آژانس مالی (IRENA) را در بخش ظرفیت سازی فنی از طریق برگزاری دوره‌ها و وبینارهای آموزشی و همچنین ظرفیت‌های تامین مالی سبز با استفاده از حمایت‌های آژانس و نیز به‌کارگیری ساختارهای ایجاد شده با هدف توسعه تجدیدپذیرها و ایجاد ابزارهای نوین تامین مالی توسعه دهد.

کد خبر 789729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.