آغاز اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در کلیه مناطق شهری و روستایی استان فارس

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفت: سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ از دوازدهم آبان به مدت یک ماه در سطح کلیه مناطق شهری و روستایی استان فارس همزمان با سراسر کشور اجرایی می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، سعیدرضا زارعی با بیان اینکه بخش کشاورزی به دلیل تأمین غذای مورد نیاز جامعه یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: این بخش از یک طرف سهم بالایی از ارزش افزوده اقتصاد کشور را به خود اختصاص می‌دهد و از طرف دیگر سهم قابل ملاحظه‌ای در حوزه اشتغال دارد.

وی افزود: به منظور پاسخگویی به نیازهای روزافزون آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی برای تحلیل وضعیت گذشته و حال، برنامه ریزی و پیش‌بینی آینده انجام آمارگیری‌های کشاورزی یک ضرورت است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس یکی از شیوه‌های تولید آمار کشاورزی را اجرای سرشماری کشاورزی عنوان و تصریح کرد: تقریباً تمام کشورهای دنیا، سرشماری کشاورزی را هر ۵ یا ۱۰ سال اجرا می‌کنند.

زارعی با بیان اینکه در ایران نیز سرشماری کشاورزی هر ۱۰ سال یک بار اجرا می‌شود، خاطر نشان کرد: اولین سرشماری کشاورزی ایران در سال ۱۳۵۲ فقط در نقاط روستایی انجام شد و پس از آن در سال‌های ۱۳۶۷، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۳ به صورت عمومی در نقاط شهری و روستایی به مرحله اجرا درآمد و اجرای ششمین سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ در دستور کار مرکز آمار ایران قرار دارد.

وی اضافه کرد: مطابق با ماده (۳) قانون مرکز آمار ایران، مصوبه شصت و دومین جلسه شورای عالی آمار و فرمان رئیس جمهور، شورای راهبری سرشماری عمومی کشاورزی سال جاری، سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز آمار ایران با همکاری وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی مکلف شده‌اند، سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ را در آبان ماه سال جاری به مدت یک ماه در سطح کلیه مناطق شهری و روستایی کشور اجرا کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس تاکید کرد: بر اساس مواد (۵) و (۶) قانون مرکز آمار ایران، تمامی دستگاه‌های اجرایی، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی، مکلف هستند در مدت زمان اجرای سرشماری یادشده، افراد، خودرو، وسایل مخابراتی و سایر تجهیزات موردنیاز سرشماری را در اختیار مرکز آمار ایران در استان در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی و فرمانداران در شهرستان‌های استان قرار دهند.

زارعی در پایان اظهار کرد: سرشماری کشاورزی، گردآوری اطلاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی شامل زراعت، باغداری، دامداری و سایر فعالیت‌های کشاورزی همچون کشت گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی، پرورش زنبور عسل، پرورش کرم ابریشم و پرورش طیور به روش سنتی را در بر می‌گیرد.

کد خبر 789724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    2 2
    میخان ببینن از چه راهی نون در میاری همونم قطع کنن