هوای ۹ شهر آلوده ثبت شد/ پاک‌ترین هوا سهم اردبیل است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای ۹ شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۷ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _شنبه بیست‌وچهارم شهریور_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت هوای بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما روز گذشته کلانشهر یزد در چنین موقعیتی قرار داشت.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه رشت با شاخص ۱۵۹ و اراک با شاخص ۱۵۴، در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ یک از شهرها در وضعیت ناسالم (قرمز) نبود.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای تهران با شاخص ۱۳۲، همدان با شاخص ۱۳۱، اصفهان با شاخص ۱۲۲، قم با شاخص ۱۲۱، یاسوج با شاخص ۱۱۹، کرج با شاخص ۱۱۰ و اهواز با شاخص ۱۰۵، بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده است، به طور که روز گذشته کلانشهر اصفهان، در وضعیت ناسالم (نارنجی) بود.

قابل توجه است که امروز سنجش کیفیت هوای در ایستگاه کلانشهرهای ایلام با شاخص ۶۳، بوشهر با شاخص ۷۶، شهرکرد با شاخص ۶۹، مشهد با شاخص ۶۵، بجنورد با شاخص ۶۸، سمنان با شاخص ۶۲، زاهدان با شاخص ۷۴، قزوین با شاخص ۸۴، سنندج با شاخص ۶۲، کرمان با شاخص ۵۲، کرمانشاه با شاخص ۶۹ و یزد با شاخص ۸۱ وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیست‌وسوم شهریور شهرهای ایلام، بوشهر، تهران، شهرکرد، مشهد، بجنورد، اهواز، زاهدان، قزوین، قم، کرمانشاه، یاسوج، اراک و همدان، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهر تبریز با شاخص ۴۶، ارومیه با شاخص ۴۶، اردبیل با شاخص ۲۲، بیرجند با شاخص ۲۸ و شیراز با شاخص ۲۷، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، بیرجند، سمنان، شیراز، سنندج، کرمان و رشت، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای زنجان، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته شهرهای کرج، زنجان، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما دو شهر ناسالم (قرمز)، هفت شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ شهر سالم (زرد)، شمار ۹ شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 789656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.