تحویل ۳۱۶ کلاس درس به آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در سال جاری

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: در شش ماه امسال هر سه روز یک باب مدرسه افتتاح و تحویل آموزش و پرورش شده که شامل ۶۱ پروژه آموزشی با ۳۱۶ کلاس درس می‌شود و برای احداث این مدرسه‌ها ۶۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، فرهاد فرهودی ظهر امروز _شنبه بیست و چهارم شهریور_ در نشست خبری به مناسبت بازگشایی مدارس و تحویل پروژه‌های آموزشی، اظهار کرد: اگر این رقم تأمین شود و تخصیص یابد، سازمان نوسازی مدارس این توانایی را دارد تا ظرف ۱.۵ سال آینده همه این مدارس را نوسازی و مستحکم‌سازی کند.

وی با بیان اینکه بیشترین مدارس ناایمن در تبریز واقع هستند، افزود: تعدد فضاهای آموزشی و تمایل نداشتن خیران به ساخت مدرسه در این شهر به دلیل بعضی مشکلات دست و پاگیر، از دلایل بالا بودن رقم مدارس ناایمن در این شهر است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با بیان اینکه اول مهر باشکوهی خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در شش ماه ابتدای امسال هر سه روز یک باب مدرسه افتتاح و تحویل آموزش و پرورش شده که شامل ۶۱ پروژه آموزشی با ۳۱۶ کلاس درس است و برای ساخت این مدرسه‌ها ۶,۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

فرهودی ادامه داد: ۱,۵۰۰ میلیارد ریال از این هزینه‌ها از سوی خیران تأمین و پرداخت شده و بقیه توسط دولت هزینه شده است.

وی از وجود ۱۹۹ طرح آموزشی نیمه‌تمام در استان خبر داد و تاکید کرد: از مجموع ۵۱۲ طرح نیمه‌تمام که در استان وجود داشت ۳۱۳ طرح شامل یکهزار و ۳۶۸ کلاس درس تکمیل و به آموزش و پرورش تحویل شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی نقش خیران در تکمیل این طرح‌ها را مهم دانست و تصریح کرد: به منظور پاسداشت خدمات خیران مدرسه‌ساز، جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان بیست‌وششم مهر در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود و قبل از این روز نیز در شهرستان‌های میانه، سراب، بناب، مرند و میانه نظیر این مراسم برگزار خواهد شد.

فرهودی در ادامه افزود: همچنین در این روز مدرسه کریم آذربایجان به عنوان نماد خیران مدرسه ساز از سوی دولت با زیربنای هزار و ۸۰۰ مترمربع افتتاح می‌شود.

وی به تعهدات خیران مدرسه ساز در سال‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: تعهد خیران در سال گذشته ۹ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال بود که این رقم در ۶ ماه نخست امسال به ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال رسیده و بیش از تعهد سال گذشته است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی تحقق این ارقام در استان را نشانه همراهی خیران با نوسازی مدارس و توجه آنان به امر مدرسه سازی عنوان کرد و افزود: در سایه این همراهی‌ها و همکاری‌ها و همچنین حمایت‌های دولت و تلاش کارکنان اداره کل نوسازی، میانگین سرانه آموزشی بیش از کشوری است.

فرهودی بیان کرد: متوسط سرانه آموزشی کشور در حال حاضر ۵.۲۸ مترمربع است در حالی که این رقم در استان ۵.۶۱ متر مربع بوده و این رقم در پایان پنج سال آینده به ۶.۱ مترمربع افزایش می‌یابد.

وی از خرید یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال تجهیزات برای مدارس استان در سال گذشته منتهی به مهرماه خبر داد و گفت: از این رقم ۸۱۰ میلیارد ریال امسال خریداری شده و ۴۰۰ میلیارد ریال آن برای تجهیز هنرستان‌ها هزینه شده است.

وی همچنین ادامه داد: در سال‌جاری برای هنرستان‌های استان ۱۱ دستگاه سی ان سی با ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه کرد خریداری شده و ۹ دستگاه توزیع شده است. همچنین ۱۰ درصد از کل هزینه را صرف تجهیز مدارس استثنایی و خرید تجهیزات برای این مدارس کرده‌ایم و در ۶ ماه دوم نیز توجه ویژه ای به این مقوله خواهیم داشت.

۱۱۰۰ مدرسه تحت پوشش طرح شهید عجمیان قرار گرفت

مدیرکل نوسازی آذربایجان شرقی از اجرای طرح شهید عجمیان در مدارس که یک طرح مشارکتی است خبر داد و گفت: بار اصلی تأمین اعتبار این طرح با نوسازی مدارس بوده و با مشارکت گروه‌های جهادی، خیران مدرسه یار و انجمن اولیا و مربیان اجرا می‌شود.

فرهودی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۳۸۰ میلیارد ریال برای بهسازی و شاداب سازی یک هزار و صد مدرسه با هفت هزار کلاس درس هزینه شده و می‌شود و تاکنون ۵۲۸ مدرسه در قالب این طرح بهسازی شده‌اند.

وی همچنین از اعتبار ویژه یک هزار و ۶۲۰ میلیارد ریالی دولت برای تعمیرات مدارس استان خبر داد و افزود: این اعتبار تا شهریور ماه برای آماده سازی مدارس شامل سرویس‌های بهداشتی، شیرآلات، آسفالت، ایزوگام و رنگ کاری هزینه می‌شود.

فرهودی با بیان اینکه ۳۱۹ مدرسه کانکسی (اتاقکی) در استان وجود دارد، گفت: قرار نیست همه این مدارس را با ساختمان آموزشی جایگزین کنیم زیرا تعداد نفرات این مدارس سال به سال متفاوت بوده و کم و زیاد می‌شود.

وی ادامه داد: این مدارس در قالب طرح شهید پناهی ساماندهی می‌شود و طبق آمار، از مرداد سال ۱۴۰۱، حدود ۶۶ مدرسه مستقل بالای ۱۰ نفر در استان ثبت شده است که فقط شامل یک کانکس (اتاقک) هستند و ساختمان دیگری وجود ندارد.

فرهودی گفت: تاکنون ۶۱ مورد از این ۶۶ مورد مدرسه کانکسی جایگزین شده، ۲ مورد معارض دارد و از سه مورد باقی مانده نیز در روستای بیگلری کندی چاراویماق عدم نیاز زده شده، در میوه رود خاروانا به دلیل شیب روستا امکان ساخت مدرسه وجود ندارد و در روستای قرمزی باغ چاراویماق نیز به دلیل شیب دار بودن و رانش زمین، دولت اجازه ساخت نمی‌دهد.

شهرداری‌ها قانون بر و کف را در ساخت فضاهای آموزشی قبول کنند

فرهودی با بیان اینکه نوسازی مدارس مسئول طراحی اجرا و نظارت در امر مدرسه سازی است و زمین را از آموزش و پرورش تحویل می‌گیرد، گفت: مشکلی که بین شهرداری و آموزش و پرورش وجود دارد و شهرداری قانون بر و کف (مجوز ساخت بنا) را قبول ندارد و برای ساخت مدرسه، عوارض پروانه ساخت دریافت می‌کند و آموزش و پرورش توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد.

وی ادامه داد: شهید رحمتی استاندار قبلی آذربایجان شرقی با ورود به این موضوع، در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به تمام شهرداری‌ها ابلاغ کرد که برای ساخت مدرسه، نباید هزینه پروانه ساخت اخذ شود اما ظاهراً این مشکل هنوز برطرف نشده است.

کد خبر 789629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.