خوزستان ۱۷ بار لرزید / ثبت ۹۶ زمین‌لرزه در کشور

از دهم تا شانزدهم شهریور، ۹۶ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است که طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خوزستان با ۱۷ زمین‌لرزه و خراسان رضوی با ۱۳ زمین‌لرزه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی دهم تا شانزدهم شهریور، ۹۶ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۸۱ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۱۳ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و دو زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه چغامیش در استان خوزستان با رخداد ۱۳ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، چهار زمین‌لرزه در اصفهان، یک زمین‌لرزه در ایلام، دو زمین‌لرزه در تهران، سه زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۱۳ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، ۹ زمین‌لرزه در خراسان شمالی و سه زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، ۱۷ زمین‌لرزه در خوزستان، هفت زمین‌لرزه در سمنان، یک زمین‌لرزه در سیستان و بلوچستان، شش زمین‌لرزه در فارس، یک زمین‌لرزه در قم، چهار زمین‌لرزه در کرمان، سه زمین‌لرزه در کرمانشاه، هفت زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، یک زمین‌لرزه در گلستان، سه زمین‌لرزه در مازندران، یک زمین‌لرزه در مرکزی و پنج زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، بوشهر، زنجان، قزوین، کردستان، گیلان، لرستان، هرمزگان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خوزستان با ۱۷ زمین‌لرزه و خراسان رضوی با ۱۳ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز جمعه، شانزدهم شهریور ساعت ۱۷:۰۸:۵۵ با بزرگی ۴.۳ ریشتر در فنوج استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۰ شهریور

در چغامیش استان خوزستان زلزله ۲.۷ ریشتری، در بلداجی استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۵ ریشتری و در دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

یکشنبه ۱۱ شهریور

در گتوند استان خوزستان زلزله ۲.۸ ریشتری، در منطقه دهرم استان فارس زلزله ۲.۸ ریشتری، در دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۲ کیلومتری دهدشت ۲۲ کیلومتری لنده استان کهگیلویه و بویراحمد و ۲۹ کیلومتری بهبهان استان خوزستان بوده است.

دوشنبه ۱۲ شهریور

در چغامیش استان خوزستان بعد از یک زمین‌لرزه به بزرگی ۲.۷ ریشتر، چهار زلزله دیگر به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید که مرکز این زلزله‌ها در ۴ کیلومتری چغامیش، ۱۲ کیلومتری میانرود و ۲۰ کیلومتری دزفول این استان بوده است.

وقوع زلزله ۳.۶ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری، زلزله ۳.۱ ریشتری در عمق ۱۵ کیلومتری، زلزله ۳ ریشتری در عمق ۱۶ کیلومتری و زمین لرزه‌های ۲.۶، ۳.۲ در عمق ۲۲ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در ازگله استان کرمانشاه نیز زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

سه‌شنبه ۱۳ شهریور

در چغامیش استان خوزستان زلزله ۲.۸ ریشتری، در سمنان استان سمنان زلزله ۲.۶ ریشتری، در سالند استان خوزستان زلزله ۲.۵ ریشتری و در پهله استان ایلام زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

چهارشنبه ۱۴ شهریور

در استهبان استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق ۱۳ کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۵ کیلومتری استهبان، ۱۶ کیلومتری رونیز و ۲۰ کیلومتری ششده این استان گزارش شد.

در باشت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

پنج شنبه ۱۵ شهریور

در دامغان استان سمنان زلزله ۲.۵ ریشتری، در باشت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۵ ریشتری و در گتوند استان خوزستان زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

میانرود استان خوزستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتری در عمق ۲۸ کیلومتری لرزید و مرکز آن در ۱۵ کیلومتری میانرود، ۱۵ کیلومتری شوش و ۲۱ کیلومتری چغامیش این استان گزارش شد.

شوسف استان خراسان جنوبی زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۲۲ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۷۲ کیلومتری شوسف، ۷۲ کیلومتری سربیشه و ۷۳ کیلومتری مود این استان بوده است.

قصرشیرین استان کرمانشاه نیز با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۲۲ کیلومتر لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری قصرشیرین و ۲۰ کیلومتری سرپل ذهاب این استان گزارش شد.

جمعه ۱۶ شهریور

در بجنورد استان خراسان شمالی زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون این زمین‌لرزه در ۲۱ کیلومتری بجنورد، ۲۴ کیلومتری پیش قلعه و ۲۴ کیلومتری حصارگرمخان این استان بوده است.

کد خبر 789556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.