از جایگاه برتر ایران در المپیادهای علمی جهان تا فعالیت نخستین کتابخانه بدون کتاب کشور

ایمنا از جایگاه برتر ایران در المپیادهای علمی جهان، نخستین کتابخانه بدون کتاب ایران، تأمین بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن آنفلوانزا، کسب سهمیه جهانی تیم پینگ‌پنگ نوجوانان و جوانان ایران برای اولین‌بار و‏‬ افزایش ۲۰ درصدی اهدای خون در کشور در بسته خبری پنجره امید می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ جایگاه برتر ایران در المپیادهای علمی جهان می‌رویم، در ادامه نیز نخستین کتابخانه بدون کتاب ایران مطرح شده است، همچنین تأمین بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن آنفلوانزا، کسب سهمیه جهانی تیم پینگ‌پنگ نوجوانان و جوانان ایران برای اولین‌بار و‏‬ افزایش ۲۰ درصدی اهدای خون در کشور نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

از جایگاه برتر ایران در المپیادهای علمی جهان تا فعالیت نخستین کتابخانه بدون کتاب کشور

جایگاه برتر ایران در المپیادهای علمی جهان

سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان اینکه دو نوع المپیاد در باشگاه دانش پژوهان وجود دارد که نوع اول المپیادهای مصوب شورا و دیگری المپیادهایی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیستند، گفت: در شش المپیاد مصوب شورا ریاضی، فیزیک، شیمی، نجوم و اختر فیزیک، زیست شناسی و کامپیوتر شرکت می‌کنیم و البته سال جاری در تعدادی از المپیادهایی که مصوب شورا هم نبودند از جمله هوش مصنوعی، مدیریت اقتصاد و علوم زمینی نیز شرکت کردیم.

وی با بیان اینکه وضعیت ایران در سال جاری خیلی خوب بود، افزود: در المپیاد جهانی ریاضی با کسب یک مدال طلا، سه مدال نقره و یک مدال برنز در رتبه ۱۹ دنیا، در المپیاد کامپیوتر با یک مدال طلا دو مدال نقره و یک مدال برنز در رتبه نهم دنیا، در المپیاد شیمی با یک‌مدال طلا و سه نقره رتبه هشتم دنیا در المپیاد زیست‌شناسی بعد از بازنگری سه مدال طلا و یک مدال نقره در رتبه چهارم دنیا، در المپیاد فیزیک بعد از سال‌ها مدال طلا کسب کردیم و با یک مدال طلا و چهار مدال نقره رتبه چهارم دنیا و در المپیاد نجوم و اختر فیزیک با پنج مدال طلا رتبه اول دنیا را کسب کردیم.

رئیس باشگاه دانش پژوهان بیان می‌کند: در برایند جایگاه، ایران به عنوان یکی از ۱۰ تیم برتر دنیا در المپیاد علمی تثبیت شد تا جایی که در نهایت جمهوری اسلامی ایران با ۱۰ مدال طلا، ۱۰ مدال نقره و دو مدال برنز در المپیاد ریاضی، شیمی، نجوم، زیست‌شناسی و کامپیوتر رتبه سوم دنیا را کسب کردیم.

حسینی با بیان اینکه دانش پژوهان کشور در رقابت با کشورهایی همچون کره جنوبی، هند، ویتنام، سنگاپور، ژاپن، لهستان و کانادا رتبه سوم دنیا را کسب می‌کنند که نشان از توانایی ویژه آنها دارد، گفت: این مقام نشان می‌دهد بچه‌های نخبه می‌توانند شروع کننده حرکت جدی در کشور باشند و اگر به آنها اعتماد شود اثرات مثبتی را در آینده کشور خواهیم دید.

از جایگاه برتر ایران در المپیادهای علمی جهان تا فعالیت نخستین کتابخانه بدون کتاب کشور

نخستین کتابخانه بدون کتاب ایران

با ظهور تکنولوژی و نقش‌آفرینی آن در تمام شئون زندگی، نباید از شنیدن واژه «کتابخانه بدون کتاب» خیلی متعجب شویم، مفهومی که به نسل جدیدی از کتابخانه‌ها اشاره دارد که در آن خبری از کتاب کاغذی نیست و به جای آن تجهیزات و امکان دسترسی به منابع الکترونیکی و صوتی، پایگاه‌های اطلاعات علمی، انواع بازی‌ها، فیلم، موسیقی و منابع یادگیری الکترونیک در اختیار کاربران قرار داده می‌شود، ایده کتابخانه بدون کتاب نخستین بار توسط دانشگاه پلی‌تکنیک فلوریدا در آمریکا مطرح شد.

کتابخانه‌های عمومی بدون کتاب بر اساس چهار نیاز مهم شامل نیاز به ایجاد دسترسی بیشتر با توجه به محدودیت منابع، سپس نیاز به درآمدزایی برای کتابخانه‌ها، نیاز به توسعه خدمات و نیاز به افزایش بهره‌وری کتابخانه‌ها تبیین می‌شود؛ چرا که این کتابخانه‌ها بدون محدودیت زمان، مکان منابع و کتابدار هستند.

در حال حاضر نخستین کتابخانه بدون کتاب ایران با عنوان «کتابخانه آینده شهید فخری‌زاده» با عنوان فرعی «خانه خدمات دیجیتال و خلاقیت کتابخانه‌های عمومی» حدود شش ماه است که کار خود را آغاز کرده است، البته این کتابخانه پیش‌تر با عنوان «کتابخانه دانشجو» با زیربنای ۲۶۰ متر مربع در سال ۱۳۷۲ تأسیس و در سال ۱۳۸۴ توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت دائم به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد.

این کتابخانه در بوستان دانشجو و در منطقه ۱۱ شهرداری تهران واقع شده و تا سال ۱۳۹۸، ۱۵۰۰ عضو فعال و دو هزار امانت کتاب در ماه داشته است، با توجه به فرسودگی و مشکلات مربوط به نقشه ساختمان، در سال ۱۳۹۸ تصمیم به توسعه، بازسازی و بهسازی ساختمان گرفته شده و پس از رایزنی‌های انجام شده در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر در ارائه خدمات کتابخانه‌ها مقرر شد کتابخانه مذکور به کتابخانه «بدون کتاب» تبدیل شود و با استفاده از تکنولوژی روز ارائه خدمات داشته باشد.

از جایگاه برتر ایران در المپیادهای علمی جهان تا فعالیت نخستین کتابخانه بدون کتاب کشور

تأمین بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن آنفلوانزا

غلامحسین صادقیان، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از تأمین و توزیع واکسن آنفلوانزا در کشور خبر داد و گفت: واکسن آنفلوانزای موردنیاز کشور از دو مسیر تولید داخل و واردات تأمین می‌شود که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار عدد واکسن نوع وارداتی از نوع چهار ظرفیتی (هلندی و فرانسوی) تأمین شده که اولین محموله از این واکسن هفته دوم شهریور توزیع شده است.

وی افزود: تاکنون یک محموله واکسن آنفلوانزای مصرفی تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شده که به صورت رایگان به گروه هدف تزریق می‌شود.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه محموله‌های بعدی نیز به مرور تحویل داده خواهد شد، بیان کرد: زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوانزا از نیمه شهریور آغاز و تزریق آن بیشتر به سالمندان، زنان باردار و افراد با ضعف ایمنی توصیه می‌شود.

تیم پینگ‌پنگ نوجوانان و جوانان ایران برای اولین‌بار سهمیه جهانی گرفت

تیم پینگ‌پنگ نوجوانان و جوانان ایران برای اولین‌بار سهمیه جهانی گرفت

با اعلام فدراسیون جهانی تیم‌های ملی تنیس روی میز تیم ملی نوجوانان و جوانان ایران برای نخستین‌بار در تاریخ این رشته به طور هم‌زمان جواز حضور در مسابقات تیمی قهرمانی جهان را از طریق رنکینگ کسب کردند.

تیم ملی نوجوانان پسر ایران پس از کسب عنوان نایب قهرمانی آسیا توانست رتبه هفتم رنکینگ تیمی دنیا را تصاحب کند و به عنوان یکی از ۱۲ تیم حاضر در مسابقات قهرمانی جهان کسب سهمیه کند، این تیم نیز با قرار گرفتن در جایگاه هشتم رنکینگ تیمی دنیا به عنوان یکی از ۱۲ تیم جواز حضور در قهرمانی جهان را کسب کرد.

همچنین پس از تداوم صدرنشینی بنیامین فرجی در رنکینگ انفرادی جهان در رده سنی زیر ۱۵ سال، فدراسیون جهانی هر دو سهمیه زیر ۱۵ سال و زیر ۱۹ سال انفرادی قهرمانی جهان را به فرجی اختصاص داد که با تصمیم کادر فنی فرجی در یکی از دو رده سنی نوجوانان و جوانان می‌تواند حضور پیدا کند.

باران ارجمند نیز با قرار گرفتن در جایگاه هفدهم رده سنی زیر ۱۵ سال دنیا برای نخستین‌بار یک دختر ایرانی جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کرد، در رده سنی زیر ۱۵ سال فراز شکیبا با قرار گرفتن در رده ۲۸ رنکینگ زیر ۱۵ ساله‌های دنیا جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کرد، همچنین در رده سنی زیر ۱۹ ساله‌ها امیر مهدی کشاورزی با قرار گرفتن در جایگاه ۳۵ دنیا سهمیه رقابت‌های انفرادی جوانان جهان را کسب کرد.

از جایگاه برتر ایران در المپیادهای علمی جهان تا فعالیت نخستین کتابخانه بدون کتاب کشور

افزایش ۲۰ درصدی اهدای خون در کشور / ‏ میزان آلودگی فرآورده‌های خونی به صفر رسیده است

مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در دو سال اخیر اهدای خون ۲۰ درصد افزایش یافته و اکنون ذخیره خون بیش از هشت روز است و می‌توانیم به طور ۱۰۰ درصد نیاز تمام مراکز درمانی را تأمین می‌کنیم.

وی با اشاره به ارتقای شبکه خون رسانی کشور افزود: کارمندان انتقال خون به عنوان سربازان گمنام بوده‌اند که در عرصه اهدای خون‌، بدون چشم‌داشت فعالیت می‌کنند، اگر خون رسانی در حوادث ترافیکی بر سر بالین بیمار انجام شود، می‌تواند جان بسیاری از مصدومان این حادثه را نجات داد

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: اکنون میزان آلودگی فرآورده‌های خونی به صفر رسیده است و غربالگری آنتی‌بادی نیز داریم که جان بسیاری از نوزادان نیز نجات داده می‌شود؛ افزایش پلاسمای ارسالی از ۱۸۰ هزار لیتر به ۳۵۰ هزار لیتر تا پایان سال جاری، افزایش کیسه فیلتردار، ایجاد واحد انتقال خون پیش بیمارستانی و ناوگروه نیروی دریایی ارتش، ایجاد ذخیره استراتژیک کیت و کیسه خون به مدت شش ماه از اقدامات این سازمان است.

کد خبر 789543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.