خواص نارنگی برای کودکان، مو و کبد + خواص پوست نارنگی

نارنگی از محبوب‌ترین میوه‌هایی است که از جمله خواص آن می‌توان به جلوگیری از دیابت، جلوگیری از سرطان، تقویت عضلات، سلامت مو و گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نارنگی یکی از محبوب‌ترین میوه‌هایی است که بسیاری افراد به آن علاقه‌دارند و علاوه بر طعمی بی‌نظیر از خواص متعددی برخوردار است که از جمله خواص این میوه می‌توان به مواردی مانند درمان نفخ، خاصیت سم‌زدایی، تصفیه خون، تقویت استخوان و اسکلت بدن، درمان سرگیجه، درمان بی‌خوابی، کاهش تب، رفع تراکم خون در بدن، درمان و تسکین سرفه‌های زمستانی، کاهش فشار خون، کاهش وزن و خواص ضداسپاسم اشاره کرد.

نارنگی میوه‌ای سرشار از ویتامین C است و این میوه همچنین یکی از بهترین منابع برای بتا کریپتوزانتین محسوب می‌شود، پوست نارنگی نیز دارای خواص و فوایدی است و حاوی سوپر فلاونوئید یا آنتی‌اکسیدانی به نام تانگرتین است که طبق تحقیقات انجام شده، سوپر ففلاونوئیدها راهی مؤثر برای کاهش کلسترول هستند.

خواصِ نارنگی برای سلامت مغز

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نارنگی مانند ویتامین C و نوبیلتین می‌توانند از بیماری‌های مزمن مغز مانند بیماری‌های اسکیزوفرنی، آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کنند؛ تحقیقات افزایش تعداد رادیکال‌های آزاد را با ایجاد بیماری پارکینسون مرتبط می‌دانند، ظرفیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین C می‌تواند از آسیب این رادیکال‌های آزاد به مغز جلوگیری کند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که نوبیلتین موجود در پوست نارنگی می‌تواند به کاهش تأثیرات منفی روی مغز در بیماری آلزایمر، مانند از دست رفتن حافظه، کمک کند، نوبیلتین می‌تواند سلول‌های مغزی را از تجمع و سمیت بتا آمیلوئید محافظت کند که در واقع با آغاز این بیماری مرتبط است.

خواص نارنگی برای مو

یکی از خواص نارنگی برای سلامت مو و مرطوب کردن موها است، نارنگی حاوی ویتامین A است که می‌تواند چربی را در پوست سر تنظیم کند و موجب مرطوب شدن موها شود و همچنین به مقابله با آلودگی که می‌تواند موجب تضعیف موها شود مبارزه کند، مصرف نارنگی موجب به تأخیر انداختن سفید شدن موها می‌شود.

نارنگی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین B۱۲ است که رشد موها را افزایش و ریزش موها را کاهش می‌دهد، ویتامین B۱۲ همچنین برای کاهش تدریجی فرایند سفید شدن موها بسیار مهم و مفید است، همچنین مصرف نارنگی کمک می‌کند موهایی براق و درخشان داشته باشید.

خواص نارنگی برای کبد

نارنگی برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است، آب نارنگی برای بیمارانی که به هپاتیت C مبتلا هستند می‌تواند خطر پیشرفت سرطان کبد را کاهش دهد، چرا که این میوه حاوی میزان قابل توجهی بتا کریپتوکسانتین است؛ نارنگی برای این بیماران نوعی سلاح است و به عقیده متخصصان، بعضی مرکبات و به خصوص نارنگی برای مقابله با برخی سرطان‌ها مانند سرطان کبد بسیار مؤثر است.

خواص نارنگی برای کودکان، مو و کبد + خواص پوست نارنگی

خواص نارنگی برای کودکان

تقویت سیستم ایمنی: ویتامین C موجود در نارنگی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک کند و آن‌ها را در مقابل بیماری‌ها محافظت کند.

تقویت استخوان‌ها و رشد: مصرف نارنگی می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و رشد مناسب کودکان کمک کند، مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم که در نارنگی وجود دارند، برای استحکام استخوان‌ها مفید هستند.

حفظ سلامت گوارش: فیبر موجود در نارنگی می‌تواند به حفظ سلامت گوارش کودکان کمک کند و مشکلاتی مانند یبوست را کاهش دهد.

مصرف به عنوان میوه خوشمزه: نارنگی با طعم ترش و شیرینش، می‌تواند گزینه خوبی برای ترغیب کودکان به مصرف میوه و تأمین ویتامین‌ها باشد.

آبزنی: نارنگی حاوی آب مقدار زیادی است که می‌تواند به کودکان کمک کند تا هیدراته بمانند و از خطر دچار شدن به دهیدراسیون (کمبود آب) جلوگیری کند.

تقویت خلق و خو

تحقیقات ثابت کرده است که استشمام عطر نارنگی می‌تواند استرس و اضطراب را آرام کند، مصرف نارنگی به دلیل وجود ویتامین C در خود با کاهش سنتز هورمون کورتیزول، غدد آدرنال را تنظیم می‌کند و یکی از بهترین درمان‌ها برای رفع بی‌خوابی و بدخلقی است.

خواص پوست نارنگی

  • خوردن پوست نارنگی از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند.
  • از پوست سبز رنگ این میوه برای درمان فشارخون پایین و التهاب استفاده می‌شود.
  • طبق گفته متخصصان تغذیه، جویدن پوست نارنگی کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و اثر آن مانند داروهای شیمیایی است که البته عوارض آن را ندارد.
  • آنزیم‌های موجود در سلول‌های سرطانی از طریق ترکیبی به نام Q۴۰ موجود در پوست نارنگی از بین می‌رود.
  • آنتی اکسیدان پوست نارنگی ۲۰ برابر میوه نارنگی است.
  • بر اساس طب چینی، پوست نارنگی اختلالات طحال و ریه را برطرف می‌کند.
  • مصرف پوست میوه نارنگی، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، استرس و اختلالات مربوط به خواب را برطرف می‌کند.
  • بیشتر اختلالات گوارشی را می‌توان با استفاده از پوست نارنگی برطرف کرد؛ نفخ و حالت تهوع را برطرف می‌کند، با تحریک سیستم لنفاوی، به دفع مایعات اضافه کمک و با چاقی مفرط نیز مقابله می‌کند.
  • پوست نارنگی را پس از شستن در فر یا زیر نور خورشید خشک کنید و به شکل پودر در بیاورید، این پودر را می‌توان روی تمام غذاها از جمله خورشت، سوپ، برنج، چای و مرغ اضافه کرد.
کد خبر 789528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.