تضمین اشتغال و مهارت‌آموزی؛ مسیر جدید دانشگاه علمی‌کاربردی برای دانشجویان

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: یکی از نکات مهمی که امسال برای پذیرش دانشجویان جدید لحاظ شده، بحث تضمین اشتغال است.

غلامرضا مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فرایند ثبت‌نام در دانشگاه‌های علمی-کاربردی مانند سال‌های گذشته به طور منظم و برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌گیرد. هر سال دانشگاه وزارت علوم در مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند و امسال نیز پس از تأیید کد رشته‌ها توسط شورای گسترش آموزش عالی، فرایند ثبت‌نام رسماً آغاز شده است. ثبت‌نام دوره کارشناسی ناپیوسته از ۲۱ شهریور ماه شروع شده و تا ۲۶ شهریور از طریق سامانه سازمان سنجش ادامه خواهد داشت.

وی افزود: دانشجویان جدیدالورود که قصد ثبت‌نام در این دانشگاه را دارند، باید فرایند ثبت‌نام خود را به صورت آنلاین و از طریق سایت سازمان سنجش انجام دهند. با این حال، به دلیل عدم اعلام نتایج نهایی رشته‌ها و ظرفیت‌ها، هنوز نمی‌توان به‌طور دقیق از میزان استقبال از رشته‌های مختلف صحبت کرد. اما هر ساله رشته‌های فنی و مهندسی و همچنین رشته‌های حوزه خدمات اجتماعی از استقبال بیشتری برخوردار بوده‌اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان تاکید کرد: یکی از نکات مهمی که امسال برای پذیرش دانشجویان جدید لحاظ شده، بحث تضمین اشتغال است. از مهر سال گذشته، هیچ مجموعه جدیدی از مراکز علمی-کاربردی مجوز فعالیت نگرفته مگر آنکه برای دانشجویان خود ضمانت شغلی در حین تحصیل یا پس از فارغ‌التحصیلی ارائه کند. این موضوع گامی مهم در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و همچنین اطمینان‌بخشی به دانشجویان و خانواده‌ها در رابطه با آینده شغلی فارغ‌التحصیلان است.

مالکی تصریح کرد: در مهر امسال، در استان اصفهان ۱۴ کد رشته به‌صورت تضمین اشتغال ارائه شده است. این یعنی دانشجویانی که در این رشته‌ها پذیرش می‌شوند، می‌توانند با اطمینان بیشتری به تحصیل بپردازند، چرا که یا در طول تحصیل و یا پس از فارغ‌التحصیلی در دستگاه‌های متقاضی مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار خواهند شد، همچنین، ۶ مرکز از ۲۲ مرکز فعال در استان اصفهان، برخی از رشته‌های جدید خود را نیز به‌صورت تضمینی و با هدف اشتغال دانشجویان ارائه خواهند کرد. این ظرفیت‌ها، فرصت‌های شغلی متعددی را برای دانشجویان فراهم می‌آورد که بخش عمده‌ای از آنها در حوزه‌های فنی و مهندسی و صنعت است.

وی با تأکید بر اهمیت مهارت‌آموزی برای دانشجویان گفت: دانشگاه علمی-کاربردی همواره بر مهارت‌آموزی و آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار تأکید داشته است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که امسال برای دانشجویان جدیدالورود در نظر گرفته شده، فعال‌سازی انجمن‌های علمی است. متأسفانه به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، فعالیت این انجمن‌ها در سال‌های گذشته محدود شده بود، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در مهر امسال این انجمن‌ها مجدداً فعال خواهند شد. این انجمن‌ها بستری مناسب برای تقویت مهارت‌های دانشجویان فراهم می‌کنند و دانشجویان می‌توانند با عضویت در این انجمن‌ها و شرکت در دوره‌های مهارتی کوتاه‌مدت، ضمن آشنایی با فضای کار، شایستگی‌های لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند.

تضمین اشتغال و مهارت‌آموزی؛ مسیر جدید دانشگاه علمی‌کاربردی برای دانشجویان

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: این دوره‌های مهارتی به‌صورت تک‌درس یا تک‌واحد و در قالب دوره‌های آموزش عالی آزاد برگزار می‌شوند، طول این دوره‌ها متغیر است و از ۴۰ تا ۴۸۰ ساعت متغیر خواهد بود. دانشجویان در این دوره‌های کوتاه‌مدت مهارت‌های شغلی و عملیاتی مرتبط با رشته تحصیلی خود را فرا می‌گیرند و در کنار تحصیل در مقطع کارشناسی، آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را پیدا می‌کنند. این برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانشجویان پس از پایان دوره تحصیلی خود بتوانند به سرعت وارد بازار کار شوند و از مهارت‌ها و دانشی که در این دوره‌ها کسب کرده‌اند، بهره ببرند.

مالکی در خصوص برنامه‌های فرهنگی دانشگاه افزود: در حوزه فرهنگی نیز برنامه‌های متعددی برای دانشجویان جدیدالورود در نظر گرفته شده است. دانشگاه علمی-کاربردی به‌عنوان یک نهاد آموزشی با رویکرد کاربردی و مهارتی، بر این باور است که فعالیت‌های فرهنگی نقش مهمی در تقویت شخصیت حرفه‌ای دانشجویان ایفا می‌کند. به همین دلیل، هر ساله برنامه‌های متنوعی از جمله کارگاه‌های آموزشی، سمینارهای علمی و فرهنگی، و دوره‌های مختلف فرهنگی برای دانشجویان برگزار می‌شود. این برنامه‌ها با توجه به شرایط و نیازهای دانشجویان هر مرکز آموزشی به‌طور خاص طراحی و اجرا می‌شوند.

وی همچنین به اجرای طرح "آباد" اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات مثبت امسال، تصویب و ابلاغ طرح آباد از سوی هیئت وزیران بود. طرح آباد که مخفف "آموزش برای اشتغال دانش‌آموختگان" است، به‌عنوان یکی از طرح‌های ملی در جهت کاهش بیکاری است، این دوره‌های آموزشی از ۱۶۰ تا ۶۰۰ ساعت متغیر هستند و بخش عمده‌ای از این آموزش‌ها در محیط‌های واقعی کار برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: یکی از نقاط قوت طرح آباد این است که علاوه بر آموزش‌های تئوری و کارگاهی، دانشجویان فرصت خواهند داشت تا در محیط واقعی کار حضور پیدا کنند و از نزدیک با چالش‌ها و نیازهای بازار کار آشنا شوند. این آموزش‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بتوانند شکاف موجود بین دانش دانشگاهی و نیازهای عملی بازار کار را پر کنند و مهارت‌های موردنیاز برای اشتغال در حوزه‌های مختلف را کسب کنند.

مالکی گفت: فارغ‌التحصیلانی که در دوره‌های طرح آباد شرکت می‌کنند، از تسهیلات و مزایایی مشابه با شرکت‌کنندگان دوره‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند خواهند شد. این تسهیلات به آن‌ها کمک خواهد کرد تا به‌سرعت وارد بازار کار شوند و از فرصت‌های شغلی مناسبی برخوردار شوند. طرح آباد می‌تواند تا حد زیادی مشکلاتی که به‌دلیل عدم تناسب مهارت‌های فارغ‌التحصیلان با نیازهای بازار کار وجود دارد، را برطرف کند و فرصت‌های شغلی جدیدی را برای جوانان این مرز و بوم ایجاد کند.

کد خبر 789461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.