سفر تاریخ‌ساز به همسایه غربی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست‌وچهارم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سفر تاریخ‌ساز به همسایه غربی» نوشت: در سفر سه روزه رئیس‌جمهور کشورمان به عراق ۱۴ سند همکاری میان دو همسایه امضا شد. این اسناد زمینه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های متنوعی چون اقتصاد، فرهنگ، آموزش، فنی مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل و زیارت را فراهم می‌کند. اما آنچه این سفر را به رویدادی تازه و نقطه عطفی در روابط دو همسایه بدل می‌کند، جزئیات دیگری است. نخستین مورد، حضور مسعود پزشکیان در اقلیم کردستان و بازدید از دو شهر اربیل و سلیمانیه در این منطقه و دیگری، سفر به مهم‌ترین شهر بندری و اقتصادی عراق، یعنی بصره است. این دو بخش بیش از هر چیز دیگری باعث شده است تا سفر سه روزه پزشکیان به عراق، سفری یگانه باشد زیرا تاکنون رؤسای جمهور ایران در سفر به عراق، تنها به دیدار، بازدید یا ملاقات در بخش مرکزی یعنی پایتخت بغداد و عتبات عالیات بسنده می‌کردند.

پنجشنبه و جمعه گذشته، برای نخستین بار بود که رئیس جمهور اسلامی ایران، هم به اقلیم کردستان عراق سفر کرد و هم به بصره. اهمیت این دو بخش از سفر پزشکیان در این است که در شمال عراق، یعنی منطقه اقلیم کردستان، یک دغدغه غربی ایران یعنی مسأله تأمین امنیت مرزها مطرح است. سفر به بصره به عنوان قطب اقتصادی همسایه غربی نیز حاکی از عزم ایران برای افزایش پیوندها و روابط اقتصادی، در حوزه‌های تازه‌تر، بویژه حوزه‌های کریدوری، ترانزیت و تبادل انرژی است. بویژه اینکه اکنون سال‌هاست که ساخت راه‌آهن شلمچه-بصره در دستورکار دو کشور قرار دارد. اما فشارهای سیاسی فرامنطقه‌ای تاکنون مانع از اتصال ریلی دو همسایه شده است. با توجه به این ملاحظات، می‌توان گفت که سفر رئیس جمهور به عراق سه دستورکار یا سه حوزه اصلی داشته است؛ گسترش ارتباطات سیاسی، تأمین قطعی امنیت در مرزهای غربی و افزایش تبادلات اقتصادی.

سفر تاریخ‌ساز به همسایه غربی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود در بخش خبر ویژه با تیتر «فائزه هاشمی: ما زندانیان سیاسی» نوشت: طبل توخالی و دیکتاتورهای حقیری بیش نیستیم فائزه هاشمی عضو مرکزیت حزب کارگزاران در نامه‌ای از زندان می‌گوید مشاهداتش در میان زندانیان سیاسی‌، حالش را از هر مبارزه‌ای به هم می‌زند، زندانیان سیاسی در کلام عالی و در عمل خالی، نظریه‌پردازانی از درون تهی هستند. دیکتاتورهای کوچکی که آنچه را که سال‌ها با آن مبارزه کرده‌اند، بر سر هم‌بندیهای خود می‌آورند. او همچنین ادعا کرده که هم‌بندی‌های سیاسی‌اش می‌خواهند او را بکشند.

در بخش‌هایی از نامه فائزه هاشمی که با شوک در میان مدعیان اصلاح‌طلبی و عناصر معارضه‌جو مواجه شده، آمده است:

- مشاهداتم در زندان حالم را از هر مبارزه‌ای به هم می‌زند، مانده‌ام بر سر دوراهی، و اما چرا؟ این سطور را با اشک و آه می‌نویسم و یکی از سخت‌ترین تصمیمات در طول زندگی ۶۰ ساله‌ام می‌باشد، بعد از ۲۲ ماه همراهی و گوشزد و گفتن و هشدار و ندیدن نتیجه، برای بیان حقیقت و آگاهی عمومی که از ویژگی‌های شاید خوب و شاید بدم باشد راهی جز نوشتن و انتشار برایم نمانده. حق مردم است که واقعیت را بدانند.

- زندان اوین، بند زنان سیاسی، همجواری با مبارزین نام‌آشنا، خاطرات خوب و بد، تلخ و شیرین، باورهای مشترک و گاهاً در عمل متفاوت. در کلام عالی و در عمل خالی، نظریه‌پردازانی از درون تهی. دیکتاتورهای کوچکی که آنچه را که سال‌ها با آن مبارزه کرده‌اند بر سر هم‌بندی‌های خود می‌آورند. هم‌بندیانی که کمتر یارای نقد کردن و یا ایستادن در مقابل آنها را دارند که در این صورت تنگ‌نظری‌ها، تهمت‌ها، پرونده‌سازی‌ها، هتاکی‌ها، حذف و طردها، تخریب شخصیت‌ها و گاهاً ضرباتی را نوش جان می‌کنند. به عبارت دیگر هم‌بندی (بخوانید گروه فشار داخل بند) هم‌بندی را می‌پاید، برای او تعیین تکلیف و خط قرمز مشخص می‌کند، آزادی او را سلب می‌کند، به او انگ و تهمت می‌زند، او را تهدید می‌کند، آرای او را دور می‌ریزد، ضرب و شتم نثارش می‌کند، فضای وحشت و خفقان می‌آفریند. چرا؟ چون با او همراه نشده، یا نقدی بر او وارد کرده و پا روی سلطه و اقتدار او نهاده. و عجیب‌تر سکوت یا همراهی و ادامه دوستی برخی دیگر از مشاهیر در بند با این اندک سلطه‌گران است.

سفر تاریخ‌ساز به همسایه غربی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پوتین: از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم» نوشت: لی‌اکبر احمدیان، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست مقامات بلندپایه امنیتی کشورهای عضو گروه بریکس به سن‌پترزبورگ سفر کرده است، روز پنج‌شنبه در فضایی صمیمی با رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد. ولادیمیر پوتین در این دیدار تأکید کرد روسیه از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کند.
به گزارش ایرنا، در این ملاقات که در اقامتگاه تابستانی پوتین در سن‌پترزبورگ انجام شد، احمدیان با اشاره به آغاز به کار دولت جدید در کشورمان تأکید کرد که رویکرد توسعه مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دولت آقای مسعود پزشکیان نیز ادامه خواهد داشت. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی همچنین آخرین روند توسعه مناسبات تهران- مسکو را در ابعاد دوجانبه و همچنین همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی برشمرد. رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار روابط دوجانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران را راهبردی توصیف کردو افزود: خصلت روابط ایران و روسیه آن است که ما متحدیم. پوتین یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که در سال‌های اخیر روابط دوستانه روسیه و ایران پویایی بیشتری پیدا کرده است. وی افزود: همه این پیشرفت‌ها در مناسبات عمدتاً با حمایت رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله آقای سیدعلی خامنه‌ای اتفاق می‌افتد. از شما می‌خواهم بهترین و مهربان‌ترین آرزوهای من را به ایشان برسانید. رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به برگزاری نشست آتی سران گروه بریکس طی روزهای اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ افزود: روسیه منتظر رئیس‌جمهور جدید ایران در نشست بریکس در کازان خواهد بود. در جریان نشست بریکس در کازان با رئیس‌جمهور ایران دیدار جداگانه‌ای خواهم داشت.

سفر تاریخ‌ساز به همسایه غربی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «یواش یواش!» را برگزید و با پرداختن به ابعاد ضربه کلیدی حزب‌الله لبنان به گالیلوت در شمال تل‌آویو نوشت: رسانه‌های عبری سرانجام خبر استعفای فرمانده یگان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در نتیجه عملیات موفق حزب‌الله علیه مهم‌ترین مرکز تروریسم دولتی اسرائیل را تأیید کردند. ۲ هفته پس از آنکه تارنمای امنیتی واللا وابسته به موساد، از کناره‌گیری قریب‌الوقوع سرتیپ یوسی شاریل، فرمانده یگان ۸۲۰۰ امان، ستون فقرات جاسوسی الکترونیک رژیم صهیونیستی خبر داد، رسانه‌های اسرائیلی گزارشی مبسوط از پایان این ژنرال امنیتی کمتر از یک سال از آغاز به کارش در پایگاه گلیلوت منتشر کردند. این مقر که به قلب شنود ارتش صهیونیستی مشهور است، عصر یکشنبه چهارم شهریور در سحرگاه اربعین امام حسین (ع) طی عملیات نمادین و تاریخی مقاومت لبنان هدف پهپادی انتحاری قرار گرفت.

این عملیات در چارچوب واکنش اولیه به تجاوزات وحشیانه رژیم اشغالگر به حومه جنوبی بیروت بود که منجر به شهادت فؤاد شکر، فرمانده ارشد مقاومت شده بود، البته طبق معمول صهیونیست‌ها بر اساس سیاست پنهان‌کاری شکست و مطابق سانسور رسانه‌ای وضعیت اضطراری، این موضوع را انکار کردند اما ظاهراً ضربه حزب‌الله کاری‌تر از آن بوده که بتوان نتایج آن را پنهان کرد. هفته گذشته برخی منابع اروپایی فاش کردند رژیم تلفات سنگینی در این واحد فوق سری متحمل شده است. این منابع امنیتی در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کردند که حمله اخیر حزب‌الله به یگان ۸۲۰۰ و پایگاه عین شیمر در فلسطین اشغالی موفقیتی بزرگ برای مقاومت به ارمغان آورده که منجر به هلاکت ۲۲ مأمور امنیتی و سرباز اسرائیلی و مجروحیت ۷۴ نفر شده است. با این وجود ابعاد ضربه‌ای که رژیم اشغالگر دریافت کرده به همین تلفات ختم نمی‌شود. به گزارش روزنامه تایمز آو اسرائیل، ارتش کودک‌کش اعلام کرده که قرار است سرتیپ شاریل، فرمانده یگان اطلاعاتی ۸۲۰۰ در دوره آینده جایگزین شود. بر اساس این گزارش که پنجشنبه گذشته منتشر شد، خود شاریل هم استعفانامه‌اش را امضا کرده و به همکارانش گفته نتوانسته دوره ماموریتش را کامل به پایان برساند.

سفر تاریخ‌ساز به همسایه غربی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «گام نخست؛ دیپلماسی وحدت در منطقه» را برگزید و نوشت: طبق برنامه‌ریزی‌ها، چهارشنبه هفته گذشته اولین سفر سیاست خارجی مسعود پزشکیان با حضور در عراق رقم خورد. متن و حاشیه‌های این سفر حکایت از آن دارد که نه تنها دولت چهاردهم سنگ بنای محکمی برای تقویت روابط با عراق طی چهار سال پیش رو گذاشته است، بلکه برنامه جدی برای تقویت دیپلماسی منطقه‌ای به موازات تالش‌ها در راستای آغاز مذاکرات با غرب برای لغو تحریم‌ها دارد. در تحلیل اهمیت و ابعاد اولین سفر خارجی پزشکیان و نیز نتایج آن، مقامات عراقی اظهارنظرهای مثبتی داشتند و این سفر را مهم و تأثیرگذار خواندند. کمااینکه به نوشته ایسنا، حسین السعبری، نماینده پارلمان عراق، در گپ وگفتی که با روزنامه لبنانی االخبار داشت، معتقد است: «سفر رئیس جمهور ایران به عراق، به ویژه در مسائل امنیتی و اقتصادی و امضای تفاهم نامه‌ها که در خدمت منافع دو کشور است، بسیار مهم و تأثیرگذار است». ُ یاسین عزیز، سیاست مدار کرد هم درباره سفر پزشکیان به کردستان، این سفر را نشانه واضحی از وجود منافع مستقیم ایران در اقلیم کردستان و نیز موقعیت و تأثیر آن بر نقشه سیاسی، چه در عراق و چه در منطقه دانست. عزیز در گفت وگویی با االخبار، این سفر را ادامه مرحله روابط حسنه توصیف کرد که ماه‌ها پیش بین اقلیم و تهران به ویژه در زمینه عادی سازی روابط میان حزب دموکرات ُ کردستان و ایران پدیدار شد. به گفته این تحلیلگر کرد: «با توجه به اینکه روابط ایران، سلیمانیه و اتحادیه میهنی کردستان روابط مثبتی بوده و هست، بنابراین گرم شدن مجدد روابط اربیل و تهران تأثیر مثبت بیشتری بر همه خواهد داشت»

سفر تاریخ‌ساز به همسایه غربی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تعارض منافع در ۴ لایه» نوشت: مسعود نیلی در دومین نشست «هم‌اندیشی برای اقتصاد ایران» به تحلیل اقتصاد سیاسی ناترازی‌ها پرداخت. این اقتصاددان، چهار لایه تعارض منافع در یک اقتصاد را «تعارض منافع بین شهروندان»، «تعارض منافع بین شهروندان و حکومت»، «تعارض منافع بین شهروندان و گروه‌های ذی‌نفع» و «تعارض منافع بین بوروکراسی و سیاستمدار» معرفی کرد. به گفته او، داستان اقتصاد سیاسی، نتیجه حل این چهار تعارض منافع است. در جوامع مدرن، تعارض منافع موجود بین شهروندان با انتخابات و دموکراسی حل شده و تعارض‌های دیگر نیز با توسعه مولفه‌هایی نظیر گردش آزادانه اطلاعات، آزادی رسانه‌ها و تحمیل شفافیت به حکمرانان و گروه‌های ذی‌نفع مهار می‌شود. اما اقتصاد ایران، نظیر اکثر کشورهای نفتی، به دو دلیل «نقش کمرنگ انتخابات در محتوا و کمیت کالای عمومی» و «تاکید بر توزیع به جای بازتوزیع»، از دموکراسی‌های کلاسیک متمایز می‌شود. در این شرایط، حکومت کانون اصلی ثروت و قدرت است. گروه‌های ذی‌نفع در اطراف حکومت شکل می‌گیرند و حکمرانان، در ازای محفوظ ماندن رانت سیاسی، رانت مالی را بین سه گروه «ذی نفعان رفاه معیشتی (مردم)»، «ذی‌نفعان رانتی» و «دستگاه بوروکراسی» توزیع می‌کنند.

سفر تاریخ‌ساز به همسایه غربی

کد خبر 789430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.