از تسهیل دسترسی به واکسنی اساسی برای کودکان تا پیشرفت ایران در فناوری همجوشی

ایمنا از شناسایی هویت یک شهید تازه تفحص، پیشرفت ایران در فناوری همجوشی و انرژی دوستدار محیط زیست، اعلام اسامی خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، حفظ جایگاه سومین تولیدکننده اوپک توسط ایران و تسهیل دسترسی به واکسن پنتاولان در کشور در بسته خبری پنجره امید می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ شناسایی هویت یک شهید تازه تفحص می‌رویم، در ادامه نیز پیشرفت ایران در فناوری همجوشی و انرژی دوستدار محیط زیست مطرح شده است، همچنین اعلام اسامی خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، حفظ جایگاه سومین تولیدکننده اوپک توسط ایران و‏‬ تسهیل دسترسی به واکسن پنتاولان در کشور نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

هویت یک شهید تازه تفحص شناسایی شد

شناسایی هویت یک شهید

هویت همافر شهید محمد خاکی‌زاده که سال ۱۳۵۹ به همراه شهید حسین سامی‌مقام توسط گروهک‌های ضدانقلاب به شهادت رسیده بود، از طریق آزمایش دی‌ان‌ای شناسایی شد.

سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به‌همراه فرمانده پایگاه هوایی هید نوژه و هیئت همراه، خبر تفحص و شناسایی این شهید والامقام را به بازماندگانش اعلام کردند.

خاکی زاده هفدهم دی سال ۱۳۲۶ در شهرستان همدان به دنیا آمد و پدرش حسین و مادرش طوبا نام داشت؛ تا پایان دوره متوسطه در رشته ریاضی درس خواند و دیپلم گرفت و به عنوان همافر دوم ارتش در جبهه حضور یافت؛ وی سال ۱۳۵۵ ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد، ششم خرداد سال ۱۳۵۹ در سنندج هنگام درگیری با گروه‌های ضدانقلاب به شهادت رسید و پیکر مطهرش سال‌ها مفقودالاثر بود.

پیکر مطهر شهید سرگرد حسین سامی‌مقام نیز مرداد سال جاری پس از ۴۴ سال از روی کارت شناسایی بر جای مانده از او، شناسایی و بر دوش فرماندهان و کارکنان مرکز آموزش توپخانه ۵۵ نزاجا در اصفهان تشییع شد؛ شهید سامی‌مقام یکی از اسطوره‌های مبارزه با دشمنان ایران اسلامی است که اول فروردین سال ۱۳۵۹ در عملیات نجات یکی از فرماندهان ارتش به نام شهید نصرت‌زاد به همراه تعدادی از هم‌رزمانش به اسارت حزب دموکرات درآمد تا اینکه در چهاردهم مرداد سال ۱۳۵۹ به شهادت رسید.

توکامک البرز؛ پیشرفت ایران در فناوری همجوشی و انرژی دوستدار محیط زیست

پیشرفت ایران در فناوری همجوشی و انرژی دوستدار محیط زیست

عرفان تمنده، کارشناس فیزیک اظهار کرد: دستگاه توکامک نوعی دستگاه برای محصول‌سازی پلاسما است، پلاسما به‌عنوان یک گاز یونیزه و به تعبیری نادرست، حالت چهارم ماده محسوب می‌شود و دستگاه توکامک برای ایجاد یک پلاسمای پایدار با استفاده از میدان‌های مغناطیسی محصورکننده طراحی شده است.

وی افزود: دلیل استفاده از دستگاه توکامک این است که هیچ ماده جامدی نمی‌تواند در دماهای بسیار بالا، مانند دمای پلاسماهای داغ، دوام بیاورد؛ برای ایجاد و پایدار کردن پلاسما از میدان مغناطیسی استفاده می‌شود. این دستگاه طوری طراحی شده که بتواند دماهای بسیار بالای پلاسما را تحمل کند و پس از تحمل این دما، پلاسما را پایدار نگه دارد.

کارشناس فیزیک با بیان اینکه دستگاه توکامک ساخته شد تا بتوانیم آنچه در قلب خورشید رخ می‌دهد را روی زمین بازسازی کنیم، ادامه داد: همجوشی هسته‌ای که منبع اصلی انرژی خورشید است، به لطف این دستگاه پیچیده، قابل تکرار بر روی زمین شده است. در این فرآیند، ایزوتوپ‌های هیدروژن تحت تأثیر میدان‌های مغناطیسی توکامک قرار می‌گیرند و پلاسما که در آن یون‌ها و الکترون‌ها از یکدیگر جدا شده‌اند، به وجود می‌آید؛ این یون‌ها در دماهای فوق‌العاده بالا نگهداری می‌شوند و دمای حاصل به سطحی می‌رسد که آن را به‌عنوان دمای همجوشی هسته‌ای می‌شناسیم.

وی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی روی‌آوردن به این فناوری، پاک بودن انرژی تولیدشده از همجوشی هسته‌ای است؛ زیرا در این فرایند هیچ گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌شود و آلودگی زیست‌محیطی به همراه ندارد، از این رو همجوشی هسته‌ای می‌تواند به‌عنوان منبعی پاک و آینده‌نگرانه برای تأمین انرژی مورد نیاز بشر مطرح باشد.

تمنده گفت: در سال گذشته نخستین توکامک گداخت هسته‌ای با فناوری بومی ایران، با نام «توکامک البرز» افتتاح شد، این دستگاه در پژوهشکده پرتو فرایند دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همکاری سازمان نوسازی و گسترش ایران طراحی و ساخته شده است، جالب این است که طراحی، شبیه‌سازی و آزمایش‌های عملی مربوط به این دستگاه توسط دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های فیزیک و مهندسی انرژی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: اکنون با ساخت و طراحی توکامک البرز، ایران گامی بزرگ به‌سوی بومی‌سازی این فناوری برداشته است، درواقع این پروژه نمادی از عزم ملی برای ورود به عرصه‌ای است که آینده انرژی جهانی را رقم خواهد زد.

کارشناس فیزیک اظهار کرد: طبق گفته‌های مدیران مسئول پروژه توکامک البرز، این طرح از حدود سال ۱۳۹۹ آغاز شده و در سال گذشته به بهره‌برداری رسید، آنان تأکید داشتند که هدف از طراحی و ساخت این دستگاه، تولید انرژی‌های پاک و پایدار برای ایران بوده است، تلاشی که در راستای پیشبرد فناوری بومی و دستیابی به منابع انرژی دوستدار محیط زیست صورت گرفته است.

اسامی خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اعلام شد + لیست برگزیدگان

اسامی خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اعلام شد

با پایان مهلت ثبت‌نام فراخوان خبرنگاران نوجوان این دوره از جشنواره، ۴۷۶ نفر به منظور حضور در این رویداد بین‌المللی ثبت‌نام به عمل آوردند.

آزمون خبرنگاران نوجوان در تاریخ دهم شهریور برگزار شد و در این روند جزوه‌ای با محوریت مبانی رسانه، خبر و سینما در اختیار ثبت‌نام‌کنندگان در این فراخوان قرار گرفته شد تا برای شرکت در آزمون از آمادگی لازم برخوردار باشند.

در ادامه این فرایند افرادی که موفق به کسب حد نصاب آزمون شوند، به مرحله مصاحبه حضوری دعوت شدند تا توانمندی آن‌ها توسط داوران حوزه رسانه و سینما مورد ارزیابی قرار گیرد و در نهایت، خبرنگاران منتخب معرفی شدند؛ پس از معرفی نفرات برتر، کارگاه‌های آموزشی کاربردی و تخصصی ویژه این خبرنگاران نوجوان منتخب جهت آمادگی هرچه بیشتر برای پوشش اخبار و رویدادهای جشنواره سی‌وششم برگزار می‌شود.

ایران جایگاه سومین تولیدکننده اوپک را حفظ کرد

ایران جایگاه سومین تولیدکننده اوپک را حفظ کرد

گزارش منابع ثانویه اوپک نشان می‌دهد که در ماه اوت (مرداد-شهریور)، ۱۲ عضو این سازمان ۲۶ میلیون و ۵۸۸ هزار بشکه نفت تولید کردند که ۱۹۷ هزار بشکه کمتر از ۲۶ میلیون و ۷۸۴ هزار بشکه ماه ژوئیه است.

بر اساس گزارش ماه اوت اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه هشت میلیون و ۹۸۳ بشکه و عراق با تولید روزانه چهار میلیون و ۲۲۸ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه سه میلیون و ۲۷۷ هزار بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

از تسهیل دسترسی به واکسنی اساسی برای کودکان تا پیشرفت ایران در فناوری همجوشی

تسهیل دسترسی به واکسن پنتاولان در کشور / یک محموله توزیع شد

غلامحسین صادقیان، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: به منظور تأمین سریع واکسن پنتاولان اداره بین‌الملل سازمان غذا و دارو با همکاری اداره کل بین‌الملل وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم را برای تأمین این واکسن حیاتی از مسیر یونیسف پیگیری کرد.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته دو محموله ۵۰۰ هزار عددی از واکسن پنتاولان تأمین شد که یکی از این محموله‌ها طی روزهای گذشته در کشور توزیع شده است، همچنین محموله بعدی این واکسن نیز طی هفته‌های آینده به کشور خواهد رسید.

واکسن پنتاوالان یا واکسن پنج‌گانه یک واکسن ترکیبی است که در برابر پنج بیماری مهم بسیار مؤثر است، این واکسن شامل پادتن‌هایی است که بدن کودک را در مقابل بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه، هموفیلوس آنفلوانزا تیپ B، هپاتیت B و کزاز محافظت می‌کند.

کد خبر 789429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.