دمای هوای اصفهان تا ۵ درجه خنک‌تر می‌شود/تداوم وزش باد شدید و رگبار باران در استان

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به تداوم هشدار سطح زرد با فعالیت افزایش گرادیان افشاری و سامانه بارشی همراه با رگبار باران و رعدوبرق، و از کاهش دو تا پنج درجه‌ای دما در استان خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد از امروز تا اوایل هفته آینده شرایط ایجاد ناپایداری‌های جوی بر روی استان مشاهده می‌شود.

وی افزود: بر این اساس انتظار می‌رود افزایش ابر، تشدید سرعت باد در ساعات بعدازظهر و اوایل شب مناطق شمال، شرق و مرکز همراه با خیزش گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان ادامه داد: طی روزهای شنبه به ویژه یکشنبه هفته آینده شرایط بارش‌های رگباری پراکنده در مناطق شمالی، غربی و ارتفاعات پیش‌بینی شده است.

وی درباره صدور هشدار سطح زرد هواشناسی با افزایش گرادیان افشاری از امروز تا روز یکشنبه بیست‌وپنجم شهریور در استان، گفت: فعالیت این سامانه سبب وزش باد به نسبت شدید تا شدید در نواحی مستعد نیمه شرقی و شمالی همراه با طوفان و گردوخاک خواهد شد.

امینی اظهار کرد: فعالیت سامانه مذکور تمام مناطق استان به ویژه نواحی شمال و شرق آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خوروبیابانک، کاشان، کوهپایه، مهاباد، مورچه خورت، نائین، نطنز، هرند و ورزنه را در بر خواهد گرفت.

وی افزود: وزش باد شدید در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری به ویژه سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال از اثرات مخاطرات این سامانه است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان عنوان کرد: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، نداشتن پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، محتاط بودن در اقدامات عمرانی، ممنوعیت پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال توصیه می‌شود.

وی پیرامون فعالیت سامانه بارشی از روز شنبه تا پایان وقت یکشنبه هفته آینده همراه با رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در استان، گفت: این سامانه در نیمه غربی و ارتفاعات شمالی به ویژه اسلام‌آباد موگویی، بویین میاندشت، چادگان، خوانسار، فریدون (داران)، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، فریدونشهر، گلپایگان، نطنز، نائین و اردستان فعال است.

امینی، احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، لغزندگی به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها را از اثرات فعالیت سامانه بارشی در استان دانست و اظهار کرد: ممنوعیت اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوهنوردی به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد در حاشیه رودخانه و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه کمینه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان یک تا سه درجه کاهش خواهد داشت، اما از وقت شنبه کاهش محسوس دما در حد دو تا پنج درجه به ویژه نیمه شمالی مورد انتظار است، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۶ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان پیرامون اینکه دمای هوای یک شهر از شهرستان اصفهان امروز بالاتر و بر مرز ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت نشده است، افزود: دمای هوای ۳۲ شهر استان پایین‌تر از ۴۰ درجه قرار دارد.

کد خبر 789352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.