لیگی که هم به «حرفه‌ای» بدهکار است و هم به «برتر»

در حالی که لیگ باشگاهی فوتبال ایران بیست‌وچهارمین دوره‌اش را سپری می‌کند، استاندارد نبودن زیرساخت‌ها و فراهم نبودن شرایط مورد نیاز باعث شده این لیگ به عناوین حرفه‌ای و برتر بدهکار باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته چهارم لیگ برتر فوتبال در روزهای جمعه و شنبه پیگیری می‌شود تا تیم‌ها برای کسب سه امتیاز با یک دیگر تقابل کنند. بعد از گذشت سه هفته از لیگ‌برتر فوتبال تیم‌ها همچنان با نبود ورزشگاه دست و پنجه نرم می‌کنند و در خانه‌ای که میهمان هستند میزبانی می‌کنند.

با گذشت زمان انتظار می‌رود شرایط برای تیم‌ها بهتر شود اما هیچ خبری از بهبود وضعیت ورزشگاه‌ها برای میزبانی به گوش نمی‌رسد. لیگ برتر کشور که بالاترین سطح فوتبال کشور را دارد بدون ورزشگاه و چمن مناسب در حالی در حال پیگیری است که لیگ محلات با وجود یک زمین چمن مصنوعی یا حتی چمن پارک‌های عمومی بهتر برگزار می‌شود. حرفه‌ای بودن در لیگ ایران بیشتر به شعار و حرف تبدیل شده زیر هنوز استانداردهای لازم را در اختیار ندارد.

در حالی که تا چند سال گذشته لیگ‌های داخلی و تیم ملی کشورهای همسایه و آسیایی حرفی برای گفتن مقابل لیگ ایران نداشتند و تیم‌های ایرانی در آسیا می‌درخشیدند امروزه حتی در تأمین امکانات اولیه مشکلات فراوانی وجود دارد که موجب خجالت در مجامع بین‌المللی است. مسؤلین باید هرچه زودتر به دنبال راه چاره‌ای برای رفع مشکلات پیش روی فوتبال باشند زیرا که عرق ملی هر ایرانی تنها به پیشرفت کشور در هر زمینه و بالا رفتن نام ایران می‌اندیشد.

از حرفه‌ای بودن فقط حرفش را می‌زنیم و عملی وجود ندارد

عباس کارگر، کارشناس فوتبال درباره هفته چهارم جدال‌های بیست‌وچهارمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پرسپولیس، استقلال و تراکتور همیشه تیم‌های بالای جدول بوده‌اند و همیشه بازار قهرمانی بین این چند تیم داغ است. اگر پرسپولیس همین روند را ادامه دهد به نظر من رقابت تنگاتنگی را بین سپاهان و پرسپولیس برای قهرمانی شاهد خواهیم بود. با وجود نبود ورزشگاه اختصاصی امتیاز میزبانی از تیم‌ها گرفته شده و شرایط سختی به وجود آمده است.

وی می‌افزاید: بزرگترین معضل دو تیم پرسپولیس و استقلال نبود ورزشگاه است. تیم‌های بزرگ زمین و چمن اختصاصی نیاز دارند. متأسفانه ما از حرفه‌ای بودن فقط حرفش را می‌زنیم و عملی وجود ندارد. از نظر بودجه‌ای وضعیت خوب است اما از نظر تأمین امکانات جای کار زیادی وجود دارد. امیدوارم وزیر ورزش و فدراسیون فوتبال در آینده نزدیک یک حرکت مقتدرانه انجام دهد تا شرایط بهتر شود.

این کارشناس فوتبال تصریح می‌کند: استفاده از افراد ناکارآمد و غیر متخصص در هر حوزه ضررهای جبران ناپذیری را به بار می‌آورد. زمانی که افراد متخصص و آگاه سرجایشان نباشند همین موضوعاتی که چند سالی است فوتبال کشور با آن دست پنجه نرم می‌کند پیش می‌آید.

لیگی که هم به «حرفه‌ای» بدهکار است و هم به «برتر»

وضعیت لیگ ما باعث خجالت است

وی تاکید می‌کند: ما به عنوان یک ایرانی کشورمان را دوست داریم و خواهان پیشرفت آن در هر زمینه‌ایم و من به عنوان یک عضوی از ورزش و فوتبال دوست دارم بهترین‌ها در فوتبال کشور رقم بخورد اما متأسفانه شرایط مطلوب نیست.

کارگر با بیان اینکه هر فرد باید با عشقی که به کشور دارد بر مسند بنشیند و اگر می‌داند توانایی انجام امورات و ایجاد پیشرفت را ندارد مسئولیتی قبول نکند، یادآور شد: بدیهی‌ترین چیز برای هر ورزش مکانی است که بتوان در آن تمرین کرد و مسابقه داد. بزرگ‌ترین تیم‌های ایران ورزشگاه ندارند و این موضوع سختی است و هوادران و تماشاچیان حق دارند که نتوانند درک کنند که چرا وضعیت این چنین است. وضعیت لیگ ما باعث خجالت در مجامع بین‌المللی و مسابقات آسیایی است.

هیچ‌یک از ساختارهای حرفه‌ای در لیگ وجود ندارد

مهدی جعفرپور، کارشناس فوتبال درباره هفته چهارم جدال‌های بیست‌وچهارمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در سه هفته گذشته بازی‌های خوبی از تیم‌ها شاهد بودیم که نشان می‌دهد لیگ خوبی را پیش رو خواهیم داشت. سپاهان در این هفته با ملوان بازی دارد و به نظرم ضمن جذاب بودن تقابل این دو تیم پیروزی با سپاهان باشد.

وی ادامه می‌دهد: سپاهان، استقلال، تراکتور، پرسپولیس، فولاد و ملوان تیم‌هایی هستند که یارگیری خوبی داشتند و در نقل و انتقالات عمل کرده‌اند و همین موضوع جذابیت لیگ را بالا می‌برد.

جعفرپور می‌افزاید: در همین هفته‌های ابتدایی لیگ بازی‌های پرگلی را شاهد بودیم امیدوارم این روند تا انتهای لیگ وجود داشته باشد و هواداران از فوتبال لذت ببرند. سپاهان، تراکتور، استقلال و پرسپولیس تیم‌های بالای جدولی در نیم فصل نخست باشند.

وی می‌افزاید: زمانی تیم‌ها ورزشگاه نداشته باشند و امتیاز میزبانی در خانه را از دست بدهند صد در صد با مشکل مواجه خواهند شد. لیگ ما فقط اسم حرفه‌ای بودن را یدک می‌کشد و هیچیک از ساختارهای حرفه‌ای وجود ندارد. بعضی از تیم‌های حاضر در لیگ حتی موضوعات اولیه و امکانات حداقلی را ندارد. یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین امکانات زمین چمن است که وجود ندارد.

بازیکن سابق سپاهان خاطرنشان می‌کند: همین موضوع باعث شده تیم‌ها در شهرهای دیگر بازی می‌کنند که معضل بزرگی است؛ اگر واقعاً یک لیگ حرفه‌ای می‌خواهیم باید هرچه زودتر وضعیت زمین چمن و دیگر موضوعات ابتدایی را حل کنیم.

لیگی که هم به «حرفه‌ای» بدهکار است و هم به «برتر»

باید شرایط استفاده از VAR برای همه یکسان باشد

این کارشناس فوتبال تصریح می‌کند: VAR که در لیگ استفاده می‌شود ابتکاری و دست ساز خودمان است و فکر نمی‌کنم VAR که در همه جای دنیا استفاده می‌شود در لیگ ما استفاده شود. همین که تعدادی از ورزشگاه‌ها و تیم‌ها از VAR استفاده می‌کنند و تعدادی خیر نشان از عدم حرفه‌ای بودن لیگ و فوتبال ما دارد. کمک داور ویدئویی که در حال حاضر وجود دارد تفاوتی با پخش آهسته صحنه از تلویزیون ندارد. باید همه باشگاه‌ها مجهز به همین VAR شوند تا شرایط برای همه یکسان باشد و به دلیل وجود مشکلات داوری متضرر نشوند.

تغییر و تحولاتی که امسال در لیگ رخ داده، وضعیت تیم‌ها را تا حدودی متعادل کرده

مرتضی اسدی‌، کارشناس فوتبال درباره هفته چهارم جدال‌های بیست‌وچهارمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تراکتور شروع خوبی داشت و توانست ضمن جذب نفرات بهتر نسبت به فصول قبل، منطقی‌تر برای لیگ برنامه‌ریزی کند. نتایج کسب شده توسط تراکتور و حضور در بالای جدول نیز گواه بر این موضوع است. با گذشت زمان بازیکنان با یک دیگر هماهنگی بیشتری پیدا می‌کنند.

وی می‌افزاید: شرایط تراکتور امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر است و در بالای جدول رقابت تنگاتنگی با سپاهان و دیگر تیم‌ها خواهد داشت. با روند خوبی که تراکتور تا به اینجای لیگ نشان داده قطعاً مشکلی برای پیروزی مقابل ذوب آهن با هدایت ربیعی نخواهد داشت و تقابل جذابی را بین این دو تیم شاهد خواهیم بود.

وی می‌افزاید: تغییر و تحولاتی که امسال در لیگ رخ داده است تغییرات خوبی است و وضعیت تیم‌ها تا حدودی متعادل شد. در فصل گذشته مهرهای خوبی در سپاهان حضور داشتند اما عدم نتیجه‌گیری باعث شد این تیم متضرر شود و مدیریت باشگاه فکر تازهای کند.

به گفته این کارشناس فوتبال، ملوان یک تیم جوان است که با هدایت مازیار زارع در چند فصل گذشته نتایج خوبی کسب کرده است و نشان داده‌اند که یک تیم قوی هستند، ملوان از نظر فوتبالی یک بازی خوب را به نمایش می‌گذارد.

لیگی که هم به «حرفه‌ای» بدهکار است و هم به «برتر»

لیگ پویا تیم ملی قوی می‌سازد

این کارشناس فوتبال تصریح می‌کند: با پخش شدن نسبی بازیکنان در تیم‌ها، تیم‌ها به یک دیگر نزدیک‌تر شده‌اند. حسن نزدیکی تیم‌ها به یک دیگر ایجاد لیگی پویا و غیر قابل پیش‌بینی است همچنین از دل تیم‌ها، بازیکنان خوبی بیرون می‌آید که می‌توانند به تیم ملی کشورمان خدمت کنند.

وی ادامه می‌دهد: از هفته پنجم به بعد تیم‌ها به هماهنگی لازم می‌رسند و از نظر تاکتیکی جا میافتند و فوتبال جذابی را به نمایش می‌گذارند. در هفته‌های اول هر تیمی بتواند امتیازات لازم را کسب کند می‌تواند در ادامه راه مسیر هموارتری خواهد داشت و این توشه امتیازی کمک کننده به تیم‌ها کمک می‌کند تا در بالای جدول قرار بگیرند.

تبعات بازی در شهرهای دیگر در آخر فصل گریبان تیم‌ها را می‌گیرد

وی می‌گوید: پرسپولیس و استقلال دو تیم بزرگ و ریشه دار هستند اما همیشه با حواشی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از بزرگترین معضلات لیگ ما این است که استقلال و پرسپولیس به دلیل نداشتن ورزشگاه شرایط میزبانی را ندارند و نمی‌توانند از حمایت و حضور هوادارانشان همچون زمانی که بازی‌ها در آزادی بود استفاده کنند.

اسدی بیان می‌کند: تبعات بازی در شهرهای دیگر در آخر فصل گریبان گیر تیم‌ها خواهد شد. استقلال و پرسپولیس همیشه از مدعیان لیگ بوده‌اند و با خریدهایی که برای شروع این فصل داشته‌اند شرایط خوبی را برای خود ایجاد کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، در حالی لیگ برتر فوتبال به ایستگاه چهارم رسیده و تیم‌ها به ثبات نسبی رسیده‌اند که هنوز هم وضعیت ورزشگاه‌های میزبان بعضی تیم‌ها و حضور VAR در فوتبال ایران آشفته است و این آشفتگی و نبود ورزشگاه و چمن مناسب دامنگیر تیم ملی شده است.

گزارش از فاطمه شهسواری

کد خبر 789284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.