آینده بازی ‌های تلگرام: تأثیر نات کوین و همستر کامبت بر صنعت گیمینگ
آینده صنعت بازی و تأثیر اکوسیستم TON در آن

در بین بازی‌های موبایلی، بازی‌های تلگرامی بسیار شناخته شده‌ هستند. حال این سؤال مطرح است که آینده بازی‌های اکوسیستم تون مانند همستر کامبت به کجا خواهد رسید؟

به گزارش پلتفرم تحلیلی The Block، اینال کاردان (Inal Kardan)، رهبر بخش بازی‌های بلاکچینی در بنیاد تون (TON) تلگرام، گفته است که در حال حاضر تقریباً 20 درصد از کاربران این شبکه اجتماعی در بازی‌های تلگرامی سرگرم هستند. درحالی‌که ۹ ماه پیش این مقدار تقریباً ۱ درصد بود؛ رشدی که با مراجعه به یک سایت لیست قیمت لحظه ای ارز دیجیتال نظیر کوین مارکت کپ و بررسی روند اکوسیستم تون‌کوین (Toncoin) در طول چند ماه گذشته به وضوح دیده می‌شود. اکنون این سؤال مطرح است که انتظارات از آینده بازی‌های اکوسیستم تون مانند همستر کامبت چیست؟ و مسیر پیشروی این رشد چشمگیر به چه سمتی هدایت خواهد شد؟

اکوسیستم تون کوین و رشد چشمگیر بازی ‌های تلگرام

شبکه TON در سال 2024 غوغا کرد؛ طوری که توجه اغلب فعالان دنیای رمزارزها را به خود معطوف کرده است. رشد بازی‌های بلاکچینی تلگرام در بین عموم مردم باعث شد که کاربران شبکه تون، افزایش یابند. همچنین جستجوی عبارت‌هایی نظیر «کدام بازی تلگرام بهتر است؟»، «قیمت همستر کامبت»، «همستر کی لیست می‌شود؟» و موارد مشابه آن در بین کاربران افزایش یافت.

برای درک ساده‌تر این ادعا، بازی همستر کامبت را در نظر بگیرید؛ پروژه‌ای که اگرچه هنوز ارزش‌گذاری نشده است و یقیناً مشخص نیست که آیا در صرافی‌ها لیست خواهد شد یا خیر، اما جامعه آن بسیار گسترش یافته و تقریباً بیش از 300 میلیون نفر دنبال‌کننده در سراسر جهان دارد. این همه‌گیری فقط محدود به بازی همستر نمی‌شود، بازی‌های دیگری نظیر نات کوین (Notcoin) و یس کوین (Yescoin) نیز به موج رشد اکوسیستم تون‌کوین قدرت بیشتری بخشیدند؛ موجی که اغلب کارشناسان معتقدند آینده پیام رسان تلگرام را هدایت خواهد کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که علاقه به بازی‌های مبتنی بر «ضربه زدن برای کسب درآمد» در ماه‌های اخیر همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد؛ این بازی‌ها که از طریق پیام رسان تلگرام در دسترس هستند، تعامل کاربران تلگرام با شبکه تون و به‌این‌ترتیب کارایی این شبکه بلاکچینی را به میزان قابل‌توجهی رشد داده‌اند. در ماه دسامبر سال 2023، گیمرهای فعال در اکوسیستم تون تنها ۱ درصد از کاربران تلگرام را تشکیل می‌دادند. بااین‌وجود، در حال حاضر این رقم تقریباً به ۲۰ درصد رسیده است که رشدی ۲۰ برابری را نشان می‌دهد؛ این رقم با وجود تقریباً ۹۵۰ میلیون کاربر در تلگرام، می‌تواند صنعت بازی به‌ویژه بازی‌های کریپتویی را متحول کند.

آینده صنعت بازی و تأثیر اکوسیستم TON در آن

اگرچه راه‌اندازی و شکل‌گیری شبکه گسترده TON در تلگرام به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد، اما انفجار ترقی آن و قرار گرفتن این پروژه در مرکز توجه بسیاری از علاقه‌مندان به فناوری ارزهای دیجیتال، با معرفی بازی نات کوین شکل گرفت. بازی که به کاربران خود امکان داد با کلیک کردن روی دکمه‌ای از صفحه یک ربات تلگرامی، به معنای واقعی کلمه کسب درآمد کنند و به صورت رایگان، کلی ارز دیجیتال NOT به دست آورند. سپس ارز دیجیتال نات کوین ارزش‌گذاری شد. به دنبال آن، در صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی و داخلی لیست شد و کاربران به خریدوفروش آن پرداختند.

همستر کامبت  بزرگ‌ترین ایردراپ در تاریخ ارزهای دیجیتال

در زمان نوشتن این متن، قیمت نات کوین در محدوده تقریبی 700 تومان نوسان می‌کند. در ابتدای لیست شدن ارز دیجیتال نات کوین در صرافی‌های ایرانی، قیمت هر واحد NOT تقریبا 200 تومان بود، اما پس از گذشت مدت کوتاهی (کمتر از یک ماه)، ارز دیجیتال نات کوین که توسط کاربران بازی وابسته به آن به صورت رایگان جمع‌آوری شده بود، به طور چشم‌گیری افزایش یافت و بیش از 1600 درصد رشد کرد؛ طوری که در اواسط خرداد ماه سال جاری، زمانی که نات کوین در اوج قیمتی خود خریدوفروش می‌شد، ارزش هر واحد آن تقریبا به بیش از 1800 تومان رسیده بود.

نات کوین راه‌ را هموار کرد

رشد نات کوین و سودآوری قابل‌توجه آن باعث شد که افراد زیادی به بازی‌های کلیکی تلگرام روی آورند و این سؤال برای اغلب کارشناسان مطرح شود که آیا می‌توان محبوبیت این بازی‌ها را به کسب‌وکارهای بلندمدت و پایدار در این حوزه گسترش داد؟ یا این‌که از طریق آن‌ها می‌توان باعث رشد در فضای بلاکچین شد؟

اینال کاردان در پاسخ به این موضوع اظهار دارد که او مشتاق این رشد است، اما خاطرنشان می‌کند که استراتژی کسب درآمد این مدل بازی‌ها نیاز به تکامل دارد. کاردان توضیح می‌دهد: «مدل کسب درآمد در همه این بازی‌ها، فعلاً وابسته به خریدهای درون برنامه‌ای نیست. از آنجایی که این مدل بازی‌ها از فرایندهای تأمین مالی جمعی «رویداد تولید توکن» (TGE) تبعیت می‌کنند، باید مدل‌های خود را برای حفظ تعامل و درآمد تطبیق دهند».

نات کوین با 1 میلیارد دلار TGE خود در ماه می 2024، 80 میلیارد واحد توکن NOTرا در بین میلیون‌ها کاربر توزیع کرده است. موفقیت بازی در حفظ علاقه کاربران مشهود است، زیرا با آپدیت‌های جدید و ابتکارات بازاریابی ویژه، به گسترش اکوسیستم خود ادامه می‌دهد. ارزش بازار 1.1 میلیارد دلاری این پروژه، به شدت بر پتانسیل سرمایه‌گذاری‌های بازی‌های بلاکچینی خواهد افزود. با این وجود، کاردان اضافه می‌کند که یک پلتفرم مانند نات کوین با کاربران میلیونی، باید همواره چیزهای جالبی ارائه کند تا بتواند مخاطبان خود را حفظ کند.

همستر کامبت قدم بعدی را برداشت

همستر کامبت نیز در حال تبدیل شدن به تیتر خبرها است و سر و صدای قابل‌توجهی در فضای آنلاین ایجاد کرده است. علی‌رغم برخی نگرانی‌ها در مورد فعالیت ربات‌های آن، توسعه‌دهندگان بازی در حال آماده‌سازی فضایی هستند که می‌تواند بزرگ‌ترین ایردراپ در تاریخ ارزهای دیجیتال را شکل دهد. گزارش‌های تیم این پروژه نشان می‌دهد که همستر کامبت در نظر دارد، 60 درصد از کل توکن‌های تولید شده خود را از طریق ایردراپ به بازیکنان آن عرضه کند. سپس به این ترتیب، پایگاه عظیم و گسترده‌ای از کاربران را در یک جامعه طرف‌دار بازی حفظ کند؛ پایگاه کاربرانی که در نوع خود منحصر به فرد است.

آینده بازی ‌های تلگرام  تأثیر نات کوین و همستر کامبت بر صنعت گیمینگ

کاردان به آینده بازی در تلگرام و بلاکچین TON خوش‌بین است. او در این باره به معرفی «بازی‌های میان‌هسته‌ای» (Mid-core games) اشاره می‌کند؛ بازی‌هایی که پیچیدگی و استراتژی بیشتری نسبت به نمونه‌های معمولی ارائه می‌دهند و نقش مهمی در تکامل صنعت گیمینگ ایفا خواهند کرد. بازی تلگرامی گاتو (Gatto)، نمونه‌ای از بازی‌های میان‌هسته‌ای است که در حال حاضر رشد قابل‌توجهی یافته است. ظهور بیشتر بازی‌های میان‌هسته‌ای، درآمد بسیاری را از طریق خریدهای درون برنامه برای تلگرام و اکوسیستم تون ایجاد می‌کند. همچنین از این طریق، جایگاه تلگرام و شبکه TON به عنوان بازیگران کلیدی در فضای بازی‌های بلاک‌چین تثبیت خواهد شد.

کلام پایانی: چشم‌انداز بازی‌ در تلگرام

در میان نمونه‌ بازی‌های موبایلی پرطرف‌دار حال حاضر بازی‌های تلگرامی مبتنی بر بلاکچین بسیار شناخته شده‌ هستند. این نوع بازی‌ها به اکوسیستم تون کوین نیز گسترش یافته‌اند و شروع موفقی ثبت کرده‌اند. بازی‌های بلاکچینی تلگرام نسبت به نمونه‌های معمولی مانند نات‌کوین و همستر کامبت، پیچیده‌تر و کاربرپسندتر هستند؛ زیرا مبتنی ‌بر استراتژی ساخته شده‌اند. ازاین‌رو به احتمال زیاد بیشتر مورد توجه واقع خواهند شد. از آنجایی که اکوسیستم بازی‌های میان‌هسته‌ای در تلگرام می‌تواند به طور گسترده‌ای اقتصاد مبتنی‌ بر خریدهای درون برنامه‌ای ایجاد کند، کارشناسان معتقدند که این اکوسیستم نقش مهمی در بلوغ بازی‌های مبتنی بر بلاکچین و تلگرام خواهد داشت.

کد خبر 789192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.