بارش باران و رعد و برق اصفهان را فرا می‌گیرد/ چادر زدن در حاشیه رودخانه‌ها ممنوع

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار سطح زرد از افزایش گرادیان افشاری و فعالیت سامانه بارشی همراه با رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی طی اوایل هفته آینده در استان خبر داد.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: مطابق تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی از روز فردا تا اوایل هفته آینده شرایط تشدید ناپایداری‌های جوی بر روی استان حاکم خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس وضعیت جوی حاکم بر استان سبب افزایش ابر، تشدید سرعت باد در مناطق شمال، شرق و مرکز همراه با خیزش گردوخاک مورد انتظار است.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: طی روزهای شنبه به ویژه یکشنبه شرایط بارش‌های رگباری پراکنده در مناطق غربی و ارتفاعات شمالی استان پیش‌بینی شده است.

وی درباره صدور هشدار سطح زرد هواشناسی با افزایش گرادیان افشاری از فردا تا روز یکشنبه بیست‌وپنجم شهریور در استان، گفت: فعالیت این سامانه سبب وزش باد به نسبت شدید تا شدید در نواحی مستعد نیمه شرقی و شمالی همراه با طوفان و گردوخاک خواهد شد.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: فعالیت سامانه مذکور تمام مناطق استان به ویژه نواحی شمال و شرق آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خوروبیابانک، کاشان، کوهپایه، مهاباد، مورچه خورت، نائین، نطنز، هرند و ورزنه را در بر خواهد گرفت.

وی افزود: وزش باد شدید در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری به ویژه سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال از اثرات مخاطرات این سامانه است.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان عنوان کرد: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، نداشتن پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، محتاط بودن در اقدامات عمرانی، ممنوعیت پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال توصیه می‌شود.

وی پیرامون فعالیت سامانه بارشی از روز شنبه تا پایان وقت یکشنبه هفته آینده همراه با رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در استان، گفت: این سامانه در نیمه غربی و ارتفاعات شمالی به ویژه اسلام‌آباد موگویی، بویین میاندشت، چادگان، خوانسار، فریدون (داران)، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، فریدونشهر، گلپایگان، نطنز، نائین و اردستان فعال است.

حاجی‌بابایی، احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، لغزندگی به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها را از اثرات فعالیت سامانه بارشی در استان دانست و اظهار کرد: ممنوعیت اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوهنوردی به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد در حاشیه رودخانه و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه دمای هوای طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، اما از روز شنبه کاهش محسوس دما به ویژه نیمه شمالی مورد انتظار است، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۶ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان پیرامون اینکه دمای هوای چهار شهر از شهرستان اصفهان امروز بالاتر و بر مرز ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت نشده است، افزود: دمای هوای ۲۹ شهر استان پایین‌تر از ۴۰ درجه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بادرود با بیشینه دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد و بوئین میاندشت با کمینه ۱۲ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق در استان ثبت شدند.

کد خبر 789158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.