نتیجه‌گرایی نفس جوان‌گرایی را گرفته است

کارشناسان فوتبال بر این باور هستند که استفاده از بازیکنان‌ جوان توسط تیم‌های لیگ‌برتری به دلیل نتیجه‌گرایی مربیان با محدودیت‌هایی مواجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، لیگ‌برتر ایران هفته چهارم خود را پشت سر گذاشت و تیم‌های لیگ‌برتری پس از تعطیلات سه هفته‌ای آماده جدال با رقبای خود را برگزار کردند. یکی از نکات مثبتی که در چند فصل گذشته در لیگ‌برتر به چشم می‌خورد استفاده بعضی تیم‌ها از بازیکنان جوان آکادمی است که منجر به سوددهی برای آن‌ها نیز شده است.

هرچند جوان گرایی با شیب اندکی در لیگ‌برتر جریان دارد، اما بعضی از مهره‌های جوان پس از یک فصل درخشش در لیگ‌برتر، لژیونر می‌شوند یا به دلیل حواشی متعددی که برای خود ایجاد می‌کنند خیلی زود از دوران اوج خود فاصله می‌گیرند.

استفاده از بازیکنان جوان هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

فرهاد بهادرانی، کارشناس فوتبال درباره استفاده از بازیکنان جوان در لیگ بیست‌وچهارم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بدون تردید اعتماد به تیم‌های پایه از چند منظر به هر باشگاهی کمک خواهد کرد، از یک سو در زمینه مالی بسیار مؤثر است و از سوی دیگر بازیکنان با شرایط تیمی که در رده‌های پایه آن فعالیت داشته‌اند، آشنا هستند و از همین‌رو می‌توانند به واسطه شناخت خوبی که از باشگاه دارند عملکرد بهتری از خود ارائه دهند.

وی می‌افزاید: وقتی آکادمی‌ها بازیکنان جوان خود را به لیگ‌برتر معرفی کنند کیفیت خود را ارتقا داده‌اند و از نظر من شرایطی که در حال حاضر نسبت به استفاده از بازیکنان جوان وجود دارد، مناسب است.

نتیجه‌گرایی نفس جوان‌گرایی را گرفته است

نتیجه‌گرایی موجب اعتماد نکردن به جوانان است

بهادرانی با اشاره به اعتماد نکردن مربیان به مهره‌های جوان خاطر نشان می‌کند: اعتماد نکردن مربیان به بازیکنان جوان مرتبط با دو موضوع است؛ از یک سو بعضی تیم‌ها با هدف قهرمانی پا به رقابت‌های لیگ‌برتر می‌گذارند و با توجه به اینکه استفاده از بازیکنان جوان نیازمند بازه دو یا سه سال است تیم‌های بزرگ که قهرمانی می‌خواهند فرصت کمی را در اختیار جوانان خود قرار می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: از طرف دیگر بعضی تیم‌ها به جای استفاده از بازیکنان جوان دست به خرید مهره‌های خارجی بی کیفیت می‌زنند که این موضوع به دلیل سود بردن افرادی است که آن‌ها را به باشگاه‌ها معرفی کرده‌اند. به طور کلی حضور خارجی‌های بی‌کیفیت نیز موجب می‌شود فرصت چندانی برای بازی در اختیار بازیکنان جوان قرار نگیرد.

اجبار پشت استفاده از بازیکنان جوان بود

کارشناس فوتبال پیرامون سرمایه‌گذاری روی بازیکنان جوان تصریح می‌کند: باید روی آکادمی‌ها سرمایه گذاری شود تا در نهایت بازیکن به تیم بزرگسال راه پیدا کند، اما به دلیل اینکه تیم‌ها از سرمربی توقع کسب نتیجه دارند و به دلیل اینکه بازیکنان جوان نیازمند زمان برای تجربه اندوزی هستند، کادرفنی تیم‌ها یا خیلی کم از آن‌ها استفاده می‌کنند یا موافق جدایی بازیکنان جوان از تیم‌های خود هستند.

وی اضافه می‌کند: از نظر من پشت موضوع استفاده از بازیکنان جوانی که در چند فصل گذشته در لیگ‌برتر پا به توپ شده‌اند اجبار وجود داشته است و دلیل آن محرومیت و مصدومیت بازیکنان باتجربه یا ناکارآمدی مهره‌های خارجی بی کیفیت بوده است و ناگفته نماند که این اتفاق به سود مهره‌های جوان بود.

وی یادآور می‌شود: مدیران باشگاه‌ها، مربیان و هواداران باید به بازیکنان جوان فرصت دهند، اما نتیجه‌گرا هستند و به همین دلیل کادرفنی تیم‌ها حاضر نیستند روی مهره‌های جوان ریسک کنند.

نتیجه‌گرایی نفس جوان‌گرایی را گرفته است

تراکتور در این فصل مدعی است

رضا کرمانی مقدم، کارشناس فوتبال درباره سه هفته ابتدایی لیگ‌برتر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از نظر من سپاهان در فصل جاری مسابقات قدرتمند جلو آمده است و تراکتور نیز به دلیل عملکرد خوب خود در جمع مدعیان قرار دارد، پرسپولیس، اما در دو تقابل ابتدایی خود نتایج مطلوبی کسب نکرد.

وی می‌افزاید: در این فصل کیفیت مسابقات به دلیل حضور مدعیان بیشتر، نسبت به دوره‌های گذشته بالاتر است و هیچ تیمی را نمی‌توان دست کم گرفت.

جوان‌گرایی باید زودتر رقم می‌خورد

کارشناس فوتبال کشورمان در رابطه با استفاده از بازیکنان جوان بیان می‌کند: بدون تردید استفاده از بازیکنان جوانی که در آکادمی‌ها حضور داشته‌اند روند مثبتی بوده است و باید خیلی زودتر چنین اتفاقی رقم می‌خورد.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از جوانان آکادمی‌ها موجب می‌شود هزینه بسیاری برای خارجی‌های بی‌کیفیت نشود و به همین دلیل باید این مسیر ادامه‌دار باشد.

فوتبال ایران نتیجه‌گرا است

کارشناس فوتبال کشورمان اضافه می‌کند: باشگاه‌هایی همچون فولاد، ذوب‌آهن و سپاهان روی تیم‌های پایه خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حاصل آن معرفی بازیکنان با کیفیت در لیگ ۲۴ است.

کرمانی مقدم با اشاره به اعتماد نکردن مربیان به بازیکنان جوان آکادمی تصریح می‌کند: مربیان و مدیران باشگاه‌ها نتیجه‌گرا هستند و به همین دلیل فرصت کمی در اختیار بازیکنان جوان قرار می‌گیرد هرچند از نظر من نباید از این موضوع ترس داشت چراکه نتیجه این اعتماد در بلند مدت مشخص خواهد شد.

نتیجه‌گرایی نفس جوان‌گرایی را گرفته است

به گزارش ایمنا، کارشناسان فوتبال کشورمان اعتقاد دارند جوان‌گرایی و استفاده از سرمایه‌های آکادمی سود بسیاری برای تیم‌های باشگاهی دارد، اما نتیجه‌گرایی فوتبال ایران مانع از این می‌شود که کادرفنی تیم‌ها فرصت بیشتری را در اختیار مهره‌های جوان خود قرار دهند.

کد خبر 789115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.