دیابتی‌ها در تنگنای بحران جهانی انسولین

کمبود انسولین که دارویی حیاتی است، به دغدغه اصلی این روزهای بیماران دیابتی بدل شده و آنها را با نگرانی‌های جدی پیرامون تهیه و تامین انسولین مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیماری دیابت یکی از بیماری‌های مزمنی است که برخی بیماران با استفاده از انسولین موفق به کنترل آن می‌شوند، اما چند وقتی است که کمبود انسولین‌های قلمی و سهمیه‌بندی شدن آنها نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته و موجب گلایه بیماران دیابتی شده است.

بیماران دیابتی این روزها برای تأمین انسولین خود باید چندین داروخانه را سر بزنند تا شاید یکی از آنها انسولین مصرفی آنها را داشته باشد، اما نگرانی و استرس اینکه هیچ داوخانه‌ای انسولین مصرفی آنها را نداشته باشد از دغدغه‌های اصلی است که کام آنها را تلخ کرده است.

بازدیدها و بررسی‌های میدانی خبرنگار ایمنا نیز نشان می‌دهد که بعضی انسولین‌های قلمی به ویژه انسولین نوومیکس به سختی در داروخانه‌ها یافت می‌شود و حتی گاهی اوقات بیماران موفق به یافت آن نمی‌شوند و تنها صحبتی که از داروخانه‌ها شنیده می‌شود، نبود این نوع انسولین در بازار است و بسیاری از داروخانه‌ها نیز احتمال می‌دهند که تنها داروخانه‌های هلال احمر این نوع انسولین را موجود داشته باشد.

از آنجا که انسولین هورمونی حیاتی برای افراد دیابتی است و نبود آن می‌تواند حتی بیماران را تا کما پیش ببرد، کمبودهایی که در تأمین قلم‌های انسولین ایجاد شده، چالش‌هایی جدی برای بیماران و خانواده آنها ایجاد کرده است و بیمارانی که واحد بالایی از انسولین‌های قلمی را تزریق می‌کنند، نگرانی‌های بیشتری را تجربه می‌کنند، چراکه قلم‌های انسولین آنها زودتر از دیگر افراد به اتمام می‌رسد.

تاکید پزشکان بر استفاده از انسولین‌های خارجی

این بار خبرنگار ایمنا راوی نگرانی‌های افراد در خصوص کمبود قلم‌های انسولین به ویژه انسولین نوومیکس و دغدغه‌های بیماران دیابتی شد؛ در این بین، حسن زاهدی، بیمار دیابتی ۴۸ ساله که بیش از هشت سال است از انسولین استفاده می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: کمبود انسولین به صورت جدی نگران کننده است و با وجود اینکه استرس و نگرانی برای بیماران دیابتی خوب نیست، اما بیماران این روزها نگرانی جدی درباره تأمین داروی مورد نیاز خود دارند.

او با بیان اینکه قلم‌های انسولین نیاز جدی بیمارانی است که با دیابت درگیر شده‌اند و نبود آن می‌تواند جان بیماران را تهدید کند، می‌افزاید: برای یافتن قلم انسولین مورد استفاده خود گاهی باید تمام شهر را بگردیم، اما باز هم ممکن است دست خالی به منزل بازگردیم و با توجه به اینکه این موضوع وقت زیادی می‌گیرد، بسیاری از اوقات زندگی و شغل بیماران را نیز درگیر خواهد کرد.

این بیمار دیابتی به نظر پزشک خود در خصوص استفاده از انسولین‌های ساخت داخل اشاره و تصریح می‌کند: مسئولان کشوری همواره پیشنهاد استفاده از انسولین‌های ایرانی را مطرح می‌کنند، اما برخی از پزشکان این انسولین‌ها را قبول ندارند و تاکید آنها بر استفاده از نمونه خارجی است.

ماجرای کمبود انسولین؛ دغدغه تلخ این روزهای بیماران

تغییر انسولین مصرفی زمان‌بر و‏‬ انسولین‌ها سهمیه‌بندی است

ندا صادقی، فرزند مادر ۶۰ ساله‌ای که درگیر با بیماری دیابت است و قلم انسولین نوومیکس مصرف می‌کند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به کمبود این نوع قلم انسولین در بازار اظهار می‌کند: مادرم حدود ۱۰ سالی است که از قلم انسولین نوومیکس استفاده می‌کند و پزشک او تغییر نوع انسولین مصرفی را توصیه نمی‌کند.

او با اشاره به مشکلات تغییر نوع انسولین مصرفی بیماران دیابتی می‌افزاید: به گفته پزشک، بدن بیمار به انسولین مصرفی خود عادت می‌کند و این تغییر عادت زمان‌بر و ممکن است این فرایند طولانی مدت باشد و به همین خاطر تغییر انسولین را توصیه نمی‌کند.

صادقی ادامه می‌دهد: پیدا کردن انسولین مصرفی به صورت جدی به یک معضل تبدیل شده است و من و به طور قطع بسیاری از افراد دیگر نگران این موضوع هستند و داروخانه هم تنها از سهمیه‌بندی و توزیع نشدن انسولین در بازار صحبت می‌کنند و حتی اطلاع دقیقی ندارند که انسولین چه زمانی میان داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

او می‌گوید: برای پیدا کردن انسولین باید به تمام داروخانه‌های شهر مراجعه کنیم و این کار شاید حتی چند روزی طول بکشد و با وجود نگرانی‌هایی که وجود دارد باید همیشه نگران به اتمام رسیدن قلم‌های انسولین مادرم باشم و این موضوع به استرسی بزرگ تبدیل شده است.

تأثیرگذاری انسولین‌ها یکسان نیست

در این میان برخی بیماران در برهه‌ای از زمان قلم انسولین مصرفی خود را تغییر داده‌اند، اما بنا به دلایلی مجدد مجبور به استفاده از انسولین پیشین خود شده‌اند؛ طاهره زیبایی، بیمار ۶۲ ساله دیابتی که بیش از ۱۲ سال است از قلم‌های انسولین برای کنترل دیابت خود استفاده می‌کند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: انسولین دارویی است که نبود آن می‌تواند جان بیماران را به خطر بیندازد و به نظر بیماران، توجیهی برای کمبود این دارو و حتی داروهای حیاتی دیگر وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه کمبود قلم‌های انسولین موضوع جدیدی نیست و پیش‌تر در مقاطع زمانی دیگر نیز بیماران آن را تجربه کرده‌اند، اما با این حال هنوز این موضوع استرس و نگرانی وصف‌ناپذیری را به بیماران تحمیل می‌کند، می‌افزاید: در برهه‌های پیشین نیز توصیه مسئولان مبنی بر استفاده از انواع ایرانی قلم‌های انسولین بوده است.

این بیمار دیابتی تصریح می‌کند: یک بار به دلیل کمبود قلم‌های انسولین با مشورت پزشک نوع انسولین خود را تغییر دادم، اما انسولینی که استفاده کردم تأثیر انسولین قبلی را نداشت و عوارض دیگری متوجه من شد، مجبور به استفاده از تعداد واحد بیشتری از انسولین جدید بودم و برای اینکه واحد مصرفی این نوع انسولین مشخص شود، علاوه بر تشدید بررسی میزان قند خون خود در طول یک روز، آزمایشات متعددی دادم.

او با اشاره به اینکه در نهایت با نظر پزشک دوباره استفاده از انسولین قبلی خود را آغاز کرده است، ادامه می‌دهد: انسولین شوخی‌بردار نیست و به راحتی نمی‌توان نوع آن را تغییر داد، بسیاری از پزشکان نیز این اقدام را توصیه نمی‌کنند و تنها کسانی که در این میان نگرانی و استرس را تجربه می‌کنند، بیماران و خانواده‌های آنها هستند.

ماجرای کمبود انسولین؛ دغدغه تلخ این روزهای بیماران

سوال بی‌پاسخ «کدام داروخانه انسولین دارد؟»

سینا شرفی که پدر او نیز سال‌هاست از انسولین برای کنترل میزان قند خون خود استفاده می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این روزها دغدغه پیدا کردن انسولین پدرم به صورت جدی به یک مسئله بزرگ تبدیل شده است و همیشه نگران به اتمام رسیدن قلم انسولین او هستیم.

او با اشاره به اینکه این موضوع که کدام داروخانه انسولین دارد به سوال بی‌پاسخی تبدیل شده است، می‌افزاید: حتی اگر داروخانه‌ای انسولین مصرفی را داشته باشد هم به تعداد ذکر شده در نسخه انسولین به بیماران داده نمی‌شود و بیماران باید پس از گذشت مدت زمانی مشخص برای گرفتن مابقی انسولین‌های نوشته شده در نسخه مراجعه کنند که دوباره ماجرای گشتن تمام داروخانه‌های شهر تکرار می‌شود.

شرفی با بیان اینکه بسیاری از اوقات پیش می‌آید داروخانه‌ای که بار قبل از آن انسولین تهیه کرده‌ایم این‌بار انسولین نداشته باشد، می‌گوید: پدر من فرزندانی دارد که برای یافتن انسولین وقت بگذارند و این کار را انجام دهند، اما بسیاری از بیماران کسی را ندارند که این کار را برای آنها انجام دهد و سر زدن به تعداد زیادی داروخانه برای بسیاری از بیماران دیابتی با توجه به مشکلات جسمانی آنها ممکن نیست.

او با اشاره به اینکه حتی برخی بیماران دیابتی که از انسولین‌های ایرانی استفاده می‌کنند هم آنها را کمیاب می‌دانند و می‌گویند به سختی آنها را پیدا می‌کنند، اضافه می‌کند: گاهی اوقات بیماران به دلایل مختلفی مجبور می‌شوند بیش از دز قبلی انسولین مصرف کنند و قلم‌های انسولین زودتر از موعد به پایان می‌رسد.

پیدا کردن انسولین این روزها بسیار دشوار است / ‏‬ تی‌تک هم بی‌فایده بود

علی مهرجو، مردی ۴۵ ساله است که دو بار در روز به میزان ۲۰ و ۱۰ واحد انسولین تزریق می‌کند و از ماجرای کمبود قلم‌های انسولین اینگونه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بعضی قلم‌های انسولین مشابهی ندارد و بعضی از آنها هم که مشابه دارد، ممکن است تأثیر یکسانی نداشته باشد و تمام بیماران دیابتی می‌دانند که تغییر دادن انسولین به چه میزان زمان‌بر و پروسه‌ای طولانی‌مدت است.

او می‌افزاید: پیدا کردن انسولین این روزها بسیار دشوار است و برای این کار باید وقت زیادی صرف شود، حتی سامانه «تی‌تک» هم پاسخگوی نیاز بیماران نیست؛ وقتی نام انسولین را در این سامانه جست‌وجو می‌کنیم، هنگام مراجعه به داروخانه‌های یافت شده می‌بینیم که انسولین موجود در آن داروخانه از انسولین مصرفی ما نیست و گاهی نیز پس از مراجعه به داروخانه، داروخانه اعلام می‌کند که موجودی انسولین آن به پایان رسیده است.

این بیمار دیابتی با بیان اینکه ماجراهای اخیر سردرگمی، استرس و نگرانی را به بیماران تحمیل می‌کند، اضافه می‌کند: بعضی از بیماران هم ممکن است به بعضی از انواع انسولین حساسیت داشته باشند، فردی را می‌شناسم که با یک بار تزریق انسولین دیگری، تمام بدنش کهیر زد و این موضوع یکی از دلایلی است که برخی از بیماران نمی‌توانند انسولین مصرفی خود را تغییر دهند.

ویال انسولین نوومیکس به قیمت ۳۵۰ هزار تومان

گلایه و دغدغه‌های بیماران دیابتی از کمبود انسولین در بازه زمانی اخیر تمامی ندارد و حتی در صفحات مجازی نیز شاهد انتشار مطالبی در این خصوص هستیم؛ در این میان، چندی پیش یکی از کاربران فضای مجازی در صفحه خود نوشته بود که «انسولین نه کمیاب بلکه نایاب شده است. امروز پس از یک هفته جست‌وجو یک ویال انسولین نوومیکس در بازار آزاد برای مادرم پیدا کردم به قیمت ۳۵۰ هزار تومان» و سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به او، موجودی انسولین در کشور را به اندازه کافی اعلام کرد، کمبود را مربوط به انسولین برند نوومیکس دانست و نوشت: «از پزشکان محترم خواهش کردیم که سایر نام‌های تجاری (به ویژه انواع تولید داخل) را تجویز نمایند تا مشکل رفع گردد.»

ماجرای کمبود انسولین؛ دغدغه تلخ این روزهای بیماران

ماجرای کمبود انسولین؛ دغدغه تلخ این روزهای بیماران

ماجرای کمبود انسولین؛ دغدغه تلخ این روزهای بیماران

کمبود انسولین معضلی جهانی است

سازمان غذا و دارو پیش از این، کمبود انسولین را معضلی جهانی اعلام و توصیه کرده بود که بیماران مبتلا به دیابت با مشورت پزشک، تا زمان رفع دسترسی دشوار به برند مصرفی، از داروی مشابه تولید داخل استفاده کنند، اما بنابر اعلام مدیرعامل انجمن دیابت ایران، تا زمانی که بیمار به نوع انسولین عادت کند مدت زمانی طول می‌کشد و مشکلات دسترسی بیماران به انسولین باعث شده است کنترل دیابت برخی از بیماران با مشکل مواجه شود.

هادی احمدی، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران نیز با اشاره به کمبود یک نوع انسولین وارداتی اظهار کرد: این انسولین سریع‌ الاثر و متوسط‌الاثر، مدتی است در کشور با کمبود مواجه شده است؛ داخل کشور تولید انسولین داریم، دو شرکت انسولین‌های قلمی را تحت لیسانس تولید می‌کنند و به زودی دو شرکت دیگر هم به آنها اضافه می‌شود، اما پزشکان و بیماران به انسولین خارجی که کمبود داریم، عادت کرده و نتیجه گرفته‌اند.

توزیع سهمیه‌ای انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌ها

در میان آخرین اخبار منتشر شده، نوزدهم شهریور بود که غلامحسین صادقیان، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در خصوص تأمین و توزیع داروی انسولین برای بیماران دیابتی اظهار کرد: پرمصرف‌ترین انسولین برای بیماران مبتلا به دیابت، قلمی و از نوع نوومیکس است.

وی با بیان اینکه این انسولین یک برند خارجی است و کارخانه مربوطه مدتی دچار مشکل تولید شده بود و کمتر از میزان نیاز جهانی تولید داشت، افزود: به همین دلیل شاهد کمبود در کشورهای مختلف و ایران بودیم.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه با پیگیری‌های انجام شده این انسولین در دسترس بیماران قرار گرفت، تصریح کرد: اگرچه دشواری دسترسی بیماران به این دارو ممکن بود به یک یا دو روز هم برسد، اما مشکل برطرف شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تأمین انسولین در کشور شرایط به نسبت خوبی دارد، گفت: از آنجا که انسولین نوومیکس به صورت سهمیه‌ای در اختیار تعداد زیادی از داروخانه‌ها قرار می‌گیرد، در بعضی داروخانه‌ها به صورت کلی و بیشتر و مابقی بر اساس سهمیه دریافت می‌کنند.

صادقیان با تأکید بر اینکه مشکلی در تأمین انسولین نوومیکس بر اساس سهمیه در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نوع ایرانی آن نیز وارد چرخه توزیع شده که دارویی مطلوب و مشابه نوومیکس است، ضمن اینکه تحت پوشش بیمه‌ها نیز قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه داروی دیگری با نام «رایزودگ» نیز وارد بازار شده است که حتی بهتر از نوومیکس عمل می‌کند، گفت: این دارو نیز تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح و سلامت قرار دارد.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه احتمال می‌رود در روزهای اخیر بیمه تأمین اجتماعی نیز این دارو را تحت پوشش قرار دهد، افزود: در این صورت تقاضا برای نوومیکس کمتر می‌شود و با استقبال پزشکان و بیماران از رایزودگ، دشواری دسترسی کمتر می‌شود.

ماجرای کمبود انسولین؛ دغدغه تلخ این روزهای بیماران

تقاضا برای انسولین قلمی زیاد است

شکور امیدی، رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی ایران، درباره کمبود انسولین اظهار کرد: یک شرکت داخلی، واردات انسولین را برعهده گرفته بود، اما چندی پیش این شرکت کنار رفت، انسولین قلمی جزو کمبودهای جدی ما است، اما انسولین تزریقی وجود دارد، تقاضا برای انسولین قلمی زیاد است و به همین خاطر با کمبود مواجه شده‌ایم، البته با بحران انسولین مواجه نیستیم و مردم می‌توانند شکل تزریقی آن را داشته باشند.

وی با اشاره به هزینه‌های ماهانه یک بیمار دیابتی افزود: اگر یک فرد دیابتی بیمه نباشد، هزینه بسیار سنگینی پرداخت می‌کند، یک بیمار دیابتی با بیمه هزینه اندکی در حد ماهانه ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند؛ اگر انسولین استفاده کند هم ماهانه ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد، اگر فردی بیمه نباشد هم ماهانه حداقل سه میلیون تومان هزینه انسولین و قرص دارد و اگر بیمار به مشکل زخم پا و کلیه برسد، ممکن است هزینه‌های او به صدها میلیون برسد.

سهمیه نوومیکس برای ایران به یک چهارم کاهش یافته است

با این حال، گلایه بیماران دیابتی از کمبود انسولین پابرجاست و بازرسی‌های میدانی نیز این کمبود را تأیید می‌کند، برخی از بیماران دیابتی با مشکلات جسمانی متعددی روبه‌رو هستند، برخی دیگر شغل‌های تمام وقت دارند و برخی دیگر نیز توانی برای جست‌وجوی انسولین ندارند، اما چالش این روزهای این بیماران سر زدن به تمام داروخانه‌ها برای یافتن دارویی حیاتی است؛ اگر از سختی‌های این جست‌وجو بگذریم، باز هم میزان استرس و نگرانی که این بیماران و خانواده‌های آنها متحمل می‌شوند تمامی ندارد و تمام این موارد کام بیماران دیابتی را تلخ کرده است.

برخی از بیماران از سختی‌های یافتن دارو سخن میگویند، برخی دیگر از انسولین به قیمت آزاد، برخی بیماران دغدغه تغییر انسولین مصرفی و فرایند طولانی مدت آن را دارند و برخی دیگر صحبت از حساسیت نسبت به دیگر انسولین‌ها می‌کنند و در این میان مسئولان مربوطه شرایط تأمین انسولین در کشور را شرایط به نسبت خوبی اعلام می‌کنند.

انسولین نوومیکس از پرتقاضاترین انسولین‌ها است که اکنون در داروخانه‌ها به سختی یافت می‌شود و بنابر اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو، انسولین قلمی نوومیکس یک برند خارجی و وارداتی است که شرکت خارجی تولیدکننده این دارو در برزیل و دانمارک با کمبود مواجه هستند و بر این اساس، سهمیه ایران نسبت به گذشته به یک چهارم کاهش یافته است و این موضوع عامل کاهش عرضه در بازار است؛ به طور کلی، در نهایت امید است با تدابیری ویژه، نگرانی‌های بیماران دیابتی به صفر برسد و آسوده خاطر از دغدغه‌های کمبود دارو باشند.

کد خبر 789111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.