بورس زیر سایه انتظار

بررسی معاملات بازار سهام در سومین هفته شهریور نشان می‌دهد بورس همچنان در حالت انتظار به سر می‌برد و به نقشه راه رئیس جدید این سازمان برای خروج از سایه نوسان چشم دوخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته نیمه تعطیل بازار سهام در دوم شهریور با بازدهی مثبت به پایان رسید و در مدت سه روز معاملات آن بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد سهام خرد، حق تقدم و صندوق‌های سهامی شد.

برآیند معاملات هفته گذشته، بازدهی دو درصدی شاخص کل بورس و بازدهی ۱.۷۶ درصدی شاخص هم‌وزن بود و برخی کارشناسان امیدوار بودند که این هفته نیز عملکرد امیدبخشی در بازار سهام به ثبت رسد، اما معرفی حجت الله صیدی به عنوان چهاردهمین رئیس سازمان از مهم‌ترین رویدادهای هفته سوم شهریور بود.

بی‌اعتنایی بورس به استعفای عشقی

نخستین روز هفته با خبر استعفای مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز شد، اما نقشه بورس بی‌اعتنا به این خبر، آمیخته از نمای سبز و سرخ سهام بود.

بورس زیر سایه انتظار

در این روز شاخص کل بورس ۷۶۶۵ واحد افت کرد و در سطح دو میلیون و ۱۰۱ هزار و ۶۲۹ واحدی ایستاد، اما در مقابل شاخص هم‌وزن با رشد ۱۹۹۰ واحدی به ارتفاع ۶۶۱ هزار و ۶۹۱ واحد رسید همچنین بازار سهام پس از سپری کردن تعطیلات، با خروج پول حقیقی روبه‌رو بود و نزدیک به ۲۰۳ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شد.

حجم معاملات خرد در پایان بورس هفدهم شهریور به ۶.۷ میلیارد برگه سهم رسید و ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی از سه هزار و ۶۱ میلیارد تومان فراتر نرفت.

عقبگرد با افت تراز ۲.۱ میلیونی شاخص کل

در روز یکشنبه ۱۸ شهریور نیز بازار سهام روند روز گذشته خود را تکرار کرد و سهم‌های شاخص‌ساز کاهش شدیدی را تجربه کردند همچنین سهم‌های کوچک بازار دستخوش افت ضعیفی شدند تا جایی که در پایان دومین روز کاری بورس در هجدهم شهریور، شاخص کل با کاهش ۱۳ هزار و ۶۱۹ واحدی در سطح دو میلیون و ۸۸ هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش پیدا کرد تا جایی که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس ۲۷۲ واحد و معادل ۰.۰۴ درصد این شاخص، کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۶۱ هزار واحد رسید.

بورس زیر سایه انتظار

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در این روز، حجم معاملات را ۸.۵ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان نشان داد.

تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز معاملاتی گذشته منفی بود و در پایان معاملات یکشنبه نزدیک به ۳۳۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

بازگشت شاخص‌ها به مدار صعودی

در سومین روز کاری این هفته بورس، معاملات پس از دو روز نزولی با قیمت بالاتری بسته شد و شاخص‌های بورسی را بر مدار صعودی قرار داد. معاملات دوشنبه سهام در خلاف جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و شاخص کل با رشد هفت هزار و ۸۰۵ واحدی -معادل ۰.۳۷ درصد این شاخص- روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۹۵ هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش پیدا کرد تا جایی که شاخص هم‌وزن بازار چهار هزار و ۷۱۶ واحد یا معادل ۰.۷۱ درصد این شاخص، افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۶۶ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در نوزدهم شهریور، حجم معاملات را ۸.۲ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان نشان داد و برخلاف روز معاملاتی گذشته، تراز پول حقیقی در سهام مثبت بود به طوری که در پایان معاملات حدود ۳۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شد.

جدایی مسیر شاخص کل و هم‌وزن

نگاهی به تابلو معاملات بورس در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد سهام شرکت‌های بزرگ روند نزولی و سهام شرکت‌های کوچک روند صعودی به خود گرفتند و این موضوع موجب جدا شدن مسیر شاخص کل و هم‌وزن شده اما نکته مهم آن است که تنها هفت میلیارد تومان پول حقیقی از سهام خارج شد.

بورس زیر سایه انتظار

در پایان معاملات چهارمین روز کاری بورس، شاخص کل با افت هفت هزار و ۷۴۸ واحدی در سطح دو میلیون و ۸۸ هزار واحدی ایستاد از سوی دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام افزایش پیدا کرد زیرا شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دو هزار و ۵۳۴ واحد افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۶۸ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در این روز حجم معاملات را ۶.۸ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و پنج میلیارد تومان نشان داد اما برخلاف روز معاملاتی گذشته، تراز پول حقیقی در سهام منفی بود تا جایی که در پایان معاملات حدود هفت میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

بازار در حالت انتظار

آخرین روز کاری این هفته نیز بورس روند روز گذشته خود را تکرار کرد و سهم‌های بزرگ بازار کاهش قیمت داشتند. این روند در سهم‌های کوچک دیده نشد و شاخص هم‌وزن توانست چهار هزار و ۸۶۶ واحد رشد کند که کارشناسان بر این اساس معتقدند بازار سرمایه در حالت انتظار به سر می‌برد و به نقشه راه رئیس جدید سازمان بورس چشم دوخته است.

معاملات سهام این روز در جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان معاملات، شاخص کل با افت چهار هزار و ۱۳۷ واحدی در سطح دو میلیون و ۸۴ هزار واحدی ایستاد این در حالی است که قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام افزایش پیدا کرد و شاخص هم‌وزن بازار چهار هزار و ۸۶۶ واحد که معادل ۰.۷۳ درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۷۳ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه، حجم معاملات را ۸.۵ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان نشان داد و تراز پول حقیقی در سهام، برخلاف روز معاملاتی گذشته مثبت بود زیرا حدود ۱۰۵ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شد.

کاهش میانگین قیمت سهم‌های بزرگ

بررسی معاملات بازار سهام در سومین هفته از شهریورماه نشان می‌دهد شاخص کل و هم‌وزن دو مسیر متفاوت نزولی و صعودی را برای نوسان انتخاب کردند.

کندل هفتگی شاخص کل نشان می‌دهد میانگین قیمت سهم‌های بزرگ بازار در این هفته کاهش پیدا کرد و شاخص کل در مدت پنج روز کاری این هفته با کاهش ۱.۱۸ درصدی از تراز دو میلیون و ۱۰۹ هزار واحد در پایان هفته گذشته، به دو میلیون و ۸۴ هزار واحد رسید ولی این روند در سهم‌های کوچک بازار دیده نشد و شاخص هم‌وزن در این هفته با رشد بیشتر از دو درصدی به تراز ۶۷۳ هزار واحدی رسید.

بورس زیر سایه انتظار

طی پنج روز معاملاتی سومین هفته شهریور، متوسط روزانه حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به ۷.۷۴ میلیارد برگه سهم رسید در حالی که این عدد در روزهای یکشنبه و چهارشنبه به نزدیکی ۸.۵ میلیارد برگه سهم رسیده بود.

رشد حجم معاملات، میانگین ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی را نیز بالا برد و میانگین هفتگی این رقم از سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است. به طور کلی می‌توان گفت که روند نزولی سهم‌های بزرگ بازار، تراز پول حقیقی هفتگی را منفی کرد و در پنج روز کاری ۱۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شده است که این روند در روز یکشنبه بیشتر از روزهای دیگر هفته بود و بیش از ۳۳۳ میلیارد تومان پول از بورس خارج شد.

به گزارش ایمنا، برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به نارضایتی فعالان بازار سرمایه در سه سال اخیر، تغییر در مدیریت سازمان بورس سیگنال مثبتی برای بازار خواهد بود اما به گفته گروه دیگری از کارشناسان، بازار برای رشد به یک اصلاح کوتاه مدت نیاز دارد تا با انرژی بیشتر به روند صعودی ایجاد شده ادامه دهد که ورود پول‌های تازه نفس و ایجاد آرامش روانی در بازار از جمله مهم‌ترین تغییرات ضروری برای خروج بازار سرمایه از وضعیت نوسانی به شمار می‌آید.

کد خبر 789079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.