لزوم توجه به سند جامع ارتقای کیفی منظر شهری در تهیه برنامه جامع اصفهان

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان گفت: در تهیه برنامه جامع شهر اصفهان باید سند جامع ارتقای کیفی سیما و منظر شهری که به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است، به‌منظور ساماندهی سیما و منظر این کلان‌شهر مورد توجه قرار گیرد.

علی‌محمد ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تدوین ضوابط سیما و منظر شهری کلان‌شهر اصفهان با رویکرد اسلامی ایرانی، با توجه به نقش ویژه هویتی، فرهنگی و تاریخی این شهر، در تهیه برنامه جامع آن اهمیت بالایی دارد که این موضوع در بین شهروندان و گردشگران نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: ضروری است در تهیه برنامه جامع شهر اصفهان «چارچوب ضوابط و مقررات سیما و منظر شهری کلان‌شهر اصفهان با رویکرد اسلامی ایرانی» مدنظر قرار گیرد.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان تصریح کرد: دبیرخانه باید در تهیه برنامه جامع به بررسی آرا و اندیشه متفکران اسلامی ایرانی، مفاهیم، اصول و شاخص‌های مرتبط با سیما و منظر شهری بپردازد.

ظهرابی عنوان کرد: رویکردهایی همچون انسجام شهری، رعایت سلسله‌مراتب، تقسیم‌بندی فضاها، ساختار گروهی و اجتماعی محله‌ها و انسجام کالبدی و فضایی، که بر اساس مبانی شهر اسلامی ایرانی بنا شده‌اند، باید در تهیه برنامه جامع شهر اصفهان مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: طی ۱۰۰ سال گذشته به دلیل مواجهه اجتناب‌ناپذیر با دنیای غرب، شهرهای ایرانی اسلامی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و سرمایه‌های عظیمی که طی قرون به دست آمده بود، با این مواجهه دچار چالش شد و بخش زیادی از آن از بین رفت، این تغییر نه تنها در ظاهر شهرها، بلکه در سبک زندگی نیز رخ داد.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مهم‌ترین کلیدواژه در شهرهای ایرانی اسلامی، پیدایش محله است، ادامه داد: در این ساختار، محله‌ها مرکزیت دارند و مسجد به‌عنوان محور آن عمل می‌کند که موجب ایجاد تعلق خاطر و روابط اجتماعی گسترده‌تر در بین افراد می‌شود.

ظهرابی با بیان اینکه در فرهنگ ایرانی امکان زندگی به سبک غربی وجود ندارد، اضافه کرد: در گذشته به‌دلیل وجود محلات در شهر اصفهان، فاصله طبقاتی میان شمال و جنوب شهر وجود نداشت و افراد به محله‌های خود تعلق خاطر داشتند، اما با از بین رفتن مرزهای محلات، تعلق خاطر به مکان‌ها کاهش یافت و فاصله بین شمال و جنوب بیشتر شد، در حالی که در نگاه شهر ایرانی اسلامی، هیچ محله‌ای برتری بر دیگری ندارد و عدالت فضایی حکم‌فرما است.

وی عنوان کرد: هدف دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان، شکل‌دادن الگویی از محلات است که شامل مدرسه، مرکز بهداشت و فضای ورزشی باشد تا عدالت فضایی و فرصت‌های برابر برای تمام شهروندان فراهم شود.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان اضافه کرد: با این الگو، امنیت محلات افزایش و سفرهای شهری کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه مشارکت بیشتر شده و به حقوق شهروندی توجه بیشتری می‌شود.

ظهرابی بیان کرد: ضروری است که در تهیه برنامه جامع شهر اصفهان، سند جامع ارتقای کیفی سیما و منظر شهری، که به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است، به‌منظور ساماندهی سیما و منظر کلان‌شهر اصفهان مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 789056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.