صنعت مغفول گردشگری ایران

گردشگری به عنوان یکی از راه‌های اصلی برای تنوع‌بخشی به اقتصاد ایران و کاهش وابستگی به نفت مطرح می‌شود، با این حال، برای دستیابی به این هدف، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و رفع موانع موجود است. گردشگری در ایران با وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گردشگری یکی از صنایع مهم و رو به رشد در جهان است که نقش بسزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها دارد. این صنعت با ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش درآمدهای ارزی و بهبود زیرساخت‌های محلی، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کند، صنعت گردشگری ایران با داشتن جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بی‌نظیر، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

از کوه‌های سر به فلک کشیده البرز و زاگرس تا سواحل زیبای خلیج فارس و دریای خزر، و از آثار باستانی تخت جمشید تا معماری شگفت‌انگیز اصفهان، ایران می‌تواند به یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان تبدیل شود. با این حال، چالش‌های متعددی مانند زیرساخت‌های ناکافی، مشکلات سوخت‌رسانی، و تصویر منفی در رسانه‌های بین‌المللی، مانع از بهره‌برداری کامل از این پتانسیل‌ها شده‌اند.

از ضرورت توسعه زیرساخت‌ها تا جاذبه‌های بی‌نظیر

چالش‌ها و مشکلات صنعت گردشگری

مرتضی خاکسار، کارشناس اقتصاد گردشگری، پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: اگر به توزیع امکانات گردشگری در سطح کشور نگاهی منصفانه داشته باشیم، خواهیم دید که در برنامه‌ریزی‌های اولیه با مشکلاتی مواجه هستیم، که نشان از ضعف در برنامه‌ریزی است.

وی اضافه می‌کند: در سفرهای اخیر به استان‌های همجوار گیلان و مازندران با چالش‌ها متعددی همچون تأمین سوخت و سوخت رسانی که از ابتدایی‌ترین نیازها هستند مواجه بوده‌ایم و این ضعف برازنده کشور و صنعت گردشگری ایران نیست.

کارشناس اقتصاد گردشگری ادامه می‌دهد: فرهنگ، هنر، تمدن و تاریخ غنی جز نقاط قوت کشور است، و برای استفاده درست و بهره‌مندی صحیح از آن‌ها نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق هستیم، چرا که ایران از منظر منابع طبیعی و امکانات خدادادی جز پنج کشور برتر دنیا است.

برنامه‌ریزی برای ارتقا کیفیت صنعت گردشگری نیازمند شروط لازم و کافی است

خاکسار می‌گوید: در برنامه‌ریزی باید دو شرط لازم و کافی رعایت شود تا بتوانیم بهترین نتیجه‌ها را داشته باشیم، برای مثال دریا، جنگل، کوه و فرهنگ جز شروط لازم هستند اما برای داشتن خروجی مناسب نیازمند شروط کافی همچون مناسب بودن ناوگان هوایی، ریلی، دریایی، جاده‌ای، اقامتگاه‌های استاندارد، تأمین سوخت و جاده‌سازی‌های مناسب در جهت رفاه مسافرین و نبود ترافیک هستیم.

از ضرورت توسعه زیرساخت‌ها تا جاذبه‌های بی‌نظیر

وی ادامه می‌دهد: شروط اولیه مهمی همچون دریا (شمال و جنوب)، جنگل، ساحل، کوه و فرهنگ که جز جاذبه‌های طبیعی و انسانی هستند باید در کنار یکدیگر برای داشتن شروط کافی و کفایت لازم داشته باشیم، حال اگر با مشکلاتی همچون کم بود بنزین، استاندارد نبودن و ریزش‌های متعدد جاده‌ای و نبود اقامتگاه مناسب سرو کار داشته باشیم درواقع نشان از نبود کفایت لازم است.

صنعت گردشگری نیازمند آسیب‌شناسی

کارشناس اقتصاد گردشگری، پژوهشگر و استاد دانشگاه عنوان می‌کند: ایران علاوه‌بر آنکه از منظر منابع طبیعی و اولیه بسیار عالی است، در کمربند زمین و نقطه عطف گردشگری قرار دارد، اما این صنعت نیازمند آسیب‌شناسی، کارشناسی و تخصیص بودجه‌های لازم برای لوایح مطرح در کمیسیون‌های گردشگری مجلس، فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی گردشگری است.

خاکسار ادامه می‌دهد: صنعت گردشگری، صنعتی بدون دود و آلاینده است، که نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیقی در حوزه‌های همچون منابع طبیعی و تمدن فرهنگی و غیره برای جذب توریست است.

وی اضافه می‌کند: با هر سفر و یا ورود گردشگر به‌طور میانگین ۱۵۰ شغل همچون تور گذاران، تورگردان‌ها، هتل‌ها و کارکنان آن‌ها، بیمارستان‌ها، مجموعه‌های خدماتی جاده‌ای، ترانس‌فر شهری و بین‌شهری درگیر خدمات رسانی و ارزآوری می‌شوند، حال برای آنکه در کریدور گردشگری از شرایطی همچون موقعیت ژئوفیزیکی، ژئوپلیتیکی و ژئو استراتژیک در دنیا بهره‌مند شویم، نیازمند برنامه‌ریزی هستیم.

سازمان گردشگری باید چه انتظاراتی را برآورده سازد

کارشناس اقتصاد گردشگری، پژوهشگر و استاد دانشگاه اظهار می‌کند: زمانی که سازمان گردشگری وجود داشت، به هر جهت می‌گفتند حیات خلوت دولت‌های فعلی است، اما اکنون که سازمان قوی‌تر شده است، خواسته‌های بیشتری همچون ارائه برنامه‌های جدید، دعوت از کارشناسان با انگیزه و فعال در بدنه برنامه‌ریزی داریم؛ نمایندگان وزارتخانه گردشگری باید لوایح خوبی در قالب کارشناسی به مجلس ارائه و از آن دفاع کنند.

از ضرورت توسعه زیرساخت‌ها تا جاذبه‌های بی‌نظیر

خاکسار اضافه می‌کند: بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا همچون چین، آمریکا، هند، ژاپن، کره، فرانسه، استرالیا و کانادا با برنامه گردشگری اقتصاد خود را تقویت می‌کنند و حدود ۵۵ درصد از برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، سیاسی، تولیدی، گردشگری‌های بازرگانی و صنعتی اقتصادی به شکل نهفته هستند، درواقع زمانیکه یک هیئت کارشناسی برای عقد قرارداد نفتی و یا پروتکل اقتصادی به کشور دیگری همراه با خانواده و هیئت همراه اعزام می‌شوند، این خود نقطه عطفی برای صنعت گردشگری است، چرا که ورود آنها نیازمند خدماتی همچون شبکه ترانس فر، هتل و خدمات عمومی است به همین علت می‌توان گفت برنامه‌های اقتصادی با گردشگری شروع می‌شوند.

افزایش گردشگری در روزهای آخر تابستان

مصطفی فاطمی، مدیر کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: در ماه‌های اخیر، تعداد گردشگران در شهرهای مختلف ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی اضافه می‌کند: طی هفته‌های گذشته، حجم سفرها به استان‌های شمال و غرب کشور به حدی است که این استان‌ها مملو از گردشگر شده‌اند، استان‌های خراسان رضوی، گلستان، گیلان، مازندران، قزوین، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس ضریب اشغال بالای ۹۰ درصد مواجه بودند که حاکی از وضعیت خوب گردشگری در این استان‌ها است.

مشکلات و چالش‌های مسیر گردشگری

مدیر کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر می‌گوید: در سفرهای چند هفته اخیراستان‌های شمالی با مشکلاتی همچون کمبود امکانات اسکان، سوخت و ترافیک سنگین مواجه بودند که از عمده مشکلات استان‌های شمالی به حساب می‌روند.

از ضرورت توسعه زیرساخت‌ها تا جاذبه‌های بی‌نظیر

فاطمی عنوان می‌کند: بهبود زیرساخت‌ها، جاده‌سازی و ایجاد امکانات جدید تأثیر به‌سزای بر روند گردشگری دارند، همان طور که میدانید کشور در دهه گذشته با کمبود زیرساختی جدی مواجه بوده است، حال به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، کاهش تعداد امکانات حمل و نقل عمومی همچون قطار و هواپیما و افزایش استفاده از خودروهای شخصی به مشکلات ترافیکی و کمبود سوخت دامن زده‌اند.

استقبال مردم از گردشگری و راهکارهای پیشنهادی

وی اظهار می‌کند: سال گذشته گردشگری چیزی حدود ۱۲ درصد رشد داشته است، استان‌های محور غرب و کم توجهی از نظر گردشگری همچون کردستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی امسال با استقبال و توجه بیشتر گردشگران مواجه شدند.

مدیر کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر می‌گوید: کاهش مشکلات و بهبود وضعیت گردشگری، نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل و اقامت است، کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری به دلیل فشارهای متعددی همچون هزینه‌های بالا و رقابت ناسالم با مجموعه‌های دولتی و غیرمجاز، بر فعالان گردشگری موجب کاهش تمایل آن‌ها به سرمایه‌گاری در این صنعت شده است، که از جمله چالش‌های اصلی هستند که باید به آن‌ها پرداخته شود.

به گزارش ایمنا، صنعت گردشگری ایران با وجود جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی فراوان، با چالش‌های متعددی همچون زیرساخت‌های ناکافی، مشکلات سوخت‌رسانی و کمبود سرمایه‌گذاری مواجه است، که مانع از بهره‌برداری کامل از این پتانسیل‌ها می‌شود در همین راستا برای بهبود وضعیت گردشگری، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و تخصیص بودجه‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌ها و بهبود خدمات رفاهی داریم، همچنین بهبود تصویر ایران در رسانه‌های بین‌المللی و ساده‌سازی مقررات می‌تواند به جذب بیشتر گردشگران خارجی نیز کمک کند.

کد خبر 788898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.