نگاهی به اولین مقصد خارجی رؤسای‌ جمهور ایران

مسعود پزشکیان امروز در اولین سفر خارجی خود به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم، عازم عراق می‌شود و همین موضوع بهانه‌ای شد تا مروری بر اولین سفر خارجی رؤسای‌ جمهور پیشین کشورمان داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «مسعود پزشکیان»، امروز _چهارشنبه بیست‌ویکم شهریور_ در نخستین سفر خارجی خود به دعوت «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق عازم بغداد است. سفری که با نظر به اهمیت راهبردی کشور عراق به‌عنوان همسایه‌ای با طولانی‌ترین خط مرزی با ایران و تعاملات فراوان با کشورمان، می‌تواند به وسیله‌ای برای تقویت همکاری‌های دو جانبه و افزایش روابط با این کشور تبدیل شود.

«سیدعباس عراقچی» وزیر خارجه ایران درباره چرایی این سفر به خبرگزاری «الفرات» گفت: «انتخاب عراق به‌عنوان اولین مقصد سفر رئیس‌جمهور، نشان‌دهنده عمق روابط برادرانه بین دو کشور است.» به گفته عراقچی سفر پزشکیان به عراق شامل امضای چند یادداشت، تفاهم و توافق‌نامه در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی خواهد بود و قرار است از بغداد آغاز شود، همچنین شامل بصره و اربیل نیز می‌شود، همچنین سفر به نجف و کربلا هم در دستور کار رئیس‌جمهور قرار دارد.

نگاهی به اولین مقصد خارجی روسای جمهور ایران

با توجه به اینکه پزشکیان اولین رئیس‌جمهور ایران است که عراق را به‌عنوان مقصد اول سفر خارجی خود انتخاب می‌کند، این سفر می‌تواند بازتابی از سیاست دولت چهاردهم در توجه به تعمیق روابط با همسایگان و کشورهای منطقه تلقی شود. نباید فراموش کرد که عراق به‌دلیل داشتن نقش پررنگ در محور مقاومت و اشتراکات فراوان مذهبی، تاریخی، تمدنی و دارا بودن طولانی‌ترین مرز مشترک از میان ۱۵ همسایه ایران، از جایگاه مهمی در سیاست خارجی کشورمان برخوردار است. علاوه‌بر این، نقش مؤلفه‌های اقتصادی با اهمیت یافتن نقش تجارت در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، برای داشتن یک روابط دوجانبه با ارزش‌افزوده نیز حائز اهمیت است، زیرا عراق یکی از بازارهای صادراتی ایران و یکی از پنج شریک نخست اقتصادی جمهوری اسلامی است که ضرورت تقویت این روابط را دوچندان می‌کند.

در همین راستا «محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در عراق، روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری «رووداو» گفته بود این سفر در سایه شرایط و تحولات منطقه و موضوع غزه و با هدف تحکیم روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد که عراق کشوری مهم در منطقه است و مورد توجه سیاست خارجی مسعود پزشکیان است و همان‌طور که رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که سیاست خارجی وی بر اساس اهمیت به کشورهای همسایه است، نشان می‌دهد که عراق یک اولویت در این زمینه بوده و این سفر به امضای یادداشت‌های تفاهمی می‌انجامد که در راستای منافع دو کشور خواهد بود.

آزادی محمدرضا نوری در دستور کار سفر رئیس‌جمهور به عراق است

«فداحسین مالکی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی را از جمله اهداف سفر رئیس‌جمهور به عراق عنوان کرد و گفت: آزادی محمدرضا نوری رزمنده مدافع حرم هم در دستور گفت‌وگوهای طرفین است.

نگاهی به اولین سفر خارجی رؤسای جمهور پیشین ایران

به بهانه سفر رئیس دولت چهاردهم به عراق، نگاهی به اولین سفر رؤسای جمهور گذشته کشورمان انداخته‌ایم.

اولین سفر خارجی «آیت‌الله خامنه‌ای» به‌عنوان رئیس‌جمهور در شهریور سال ۱۳۶۳ صورت گرفت. ایشان در این سفر با «حافظ اسد» رئیس‌جمهور وقت سوریه دیدار و گفت‌وگو کردند.

نگاهی به اولین مقصد خارجی روسای جمهور ایران

اولین سفر «سید محمد خاتمی» به‌عنوان رئیس دولت هفتم با عنوان سفری سه‌روزه به ایتالیا با دعوت رسمی دولت ایتالیا، به‌عنوان اولین سفر یک مقام بلندپایه ایرانی به اروپا پس از انقلاب، در هجدهم اسفند ۱۳۷۷ انجام شد که با استقبال فراوان رسانه‌ها مواجه شد.

«محمود احمدی‌نژاد»، رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم اولین سفر خارجی خود را با ایالات متحده آمریکا برای شرکت در شصت و دومین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کرد. او صبح روز یکشنبه یکم مهر ۱۳۸۶ به همین منظور به همراه با هیئت عالی‌رتبه عازم نیویورک شد. احمدی نژاد در سفر خود به نیویورک علاوه‌بر سخنرانی در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل با تنی چند از رؤسای جمهور دیگر کشورها و نیز ایرانیان مقیم آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

نگاهی به اولین مقصد خارجی روسای جمهور ایران


اولین سفر رسمی «حسن روحانی» به‌عنوان رئیس دولت یازدهم، برای حضور در اجلاس سران شانگهای صورت گرفت؛ او در این سفر به بیشکک قرقیزستان علاوه‌بر دیدار با مقامات این کشور، با رؤسای جمهور روسیه و چین هم برای نخستین بار از نزدیک دیدار و گفت‌وگو کرد.

نگاهی به اولین مقصد خارجی روسای جمهور ایران


شهید آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس دولت سیزدهم بیست‌وپنجم شهریور ۱۴۰۰ در اولین سفر خارجی خود عازم «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان شد. سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای، دیدار با رؤسای جمهور تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس، قزاقستان و ترکمنستان و نخست‌وزیران پاکستان، ارمنستان و تاجیکستان اهم برنامه‌های رئیسی بود.

نگاهی به اولین مقصد خارجی روسای جمهور ایران

کد خبر 788766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.