قزوین پایلوت ملی توسعه حکمرانی آب در کشور شد

معاون عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه الگوی حکمرانی آب قزوین به وزارت نیرو ارائه شده است، گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ منعقدشده با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قزوین پایلوت ملی توسعه حکمرانی آب در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، مهدی رجحانی شامگاه امروز _سه‌شنبه بیستم شهریور_ در همایش ملی الگوهای مشارکت مردمی در بخش‌های آب، کشاورزی و محیط زیست اظهار کرد: سه حوزه حکمرانی مهم داریم که شامل حکمرانی آب، حکمرانی انرژی و حکمرانی خاک هستند که این سه‌حوزه حکمرانی قدرت‌ساز هستند.

وی اضافه کرد: در حوزه حکمرانی باید بنیادهای قدرت شکل گرفته و تولید قدرت شود تا تمدن بشری ساخته شود. بنابراین اگر در حوزه حکمرانی به این سه بخش نپردازیم، دچار اشکال می‌شویم و باید امروز این موضوع را بررسی کنیم که وضع کشور ما در این سه حوزه قدرت‌ساز چگونه است؟ در ضمن همه جنگ‌های دنیا مربوط به این سه‌حوزه تمدن‌ساز است.

معاون عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه حکمرانی ما در حوزه انرژی به شدت اسف‌بار است، گفت: در این حوزه تقریباً حکمرانی نمی‌کنیم، چرا که در حوزه اقتصاد انرژی وضعیت ما به شدت نگران‌کننده است.

رجحانی افزود: شاید هیچ کشوری مانند ایران را در دنیا پیدا نکنیم که دو نوع انرژی برق و گاز را به اقصی‌نقاط کشورش برده است. اگر هزینه لوله‌گذاری گاز را صرف ساختن نیروگاه برق می‌کردیم و شبکه پخش انرژی برق را بهینه می‌کردیم، شاید وضعیت خیلی‌بهتری داشتیم.

وی ادامه داد: حاکمیت مکلف است انرژی را به مردم برساند، اما رساندن دو نوع انرژی و ایجاد دو سیستم توزیع انرژی و نگهداری منطقی نیست و در حوزه حکمرانی انرژٰ‌ی چه در بحث اقتصاد و چه بهره‌وری مشکل زیاد داریم. خوشبختانه رئیس‌جمهور در دولت جدید به این موضوع ورود کرده و امیدوارم این ورود جدی شود و کشور در حکمرانی انرژی قدم‌هایی بردارد.

معاون استاندار قزوین با بیان اینکه برای اصلاح حکمرانی انرژی در دولت‌های نهم و دهم قدم‌هایی برداشته شد، اما ناتمام ماند، گفت: در حوزه حکمرانی زمین اقداماتی شروع شده و تصمیمات خوبی در دولت سیزدهم گرفته شده است.

رجحانی اضافه کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در حوزه حکمرانی خاک و زمین اتفاق افتاد، همین اجرای طرح حدنگاری بود که مبتنی بر دانش و فناوری بود. در این زمینه کشور وضعیت بدی ندارد و استان قزوین در این حوزه وضعیت خوبی دارد و حدنگاری از جمله حوزه‌هایی است که در آن دانش به خدمت حکمرانی دانش‌بنیان درآمده است.

وی ادامه داد: در حوزه حکمرانی آب هم باید مانند حوزه حکمرانی خاک و زمین به عرصه دانش‌بنیان ورود کنیم و از دانش و فناوری روز استفاده کنیم. در دولت شهیدرئیسی شاهد ورود به حکمرانی آب مبتنی بر دانش روز بودیم و استان قزوین در این حوزه در کشور پیشرو شد.

معاون عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه الگوی حکمرانی آب قزوین به وزارت نیرو ارائه شده است، گفت: در این حوزه تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منعقد کردیم و قزوین پایلوت ملی توسعه حکمرانی آب در کشور شده است.

رجحانی ایجاد بانک سهم آب را از جلوه‌های توسعه حکمرانی آب در استان قزوین برشمرد و افزود: در حال حاضر اسناد مالکیتی آب در استان قزوین چندصد سال قدمت دارند و نیازمند اصلاح نظام حقوق مالکیتی آب در استان قزوین هستیم.

وی ادامه داد: اقداماتی که در استان قزوین در حوزه حکمرانی آب در دولت سیزدهم انجام داد، اقدامات درستی هستند که اگرچه در پهنه استان کوچک به نظر می‌رسند، اما باید بدانیم قزوین از نظر آب استان مهمی است که دشت قزوین را در خود جای داده و در موضوعات کشاورزی بسیار بااهمیت است.

معاون استاندار قزوین تصریح کرد: توسعه حکمرانی آب استان قزوین که در دولت سیزدهم شروع شدِ، باید در دولت چهاردهم هم ادامه پیدا کند و این الگوی حکمرانی آب باید به کشور سرایت پیدا کرده و در مقیاس بزرگ‌تر اجرا شود.

رجحانی نگاه حاکمان و سیاست‌مداران در حکمرانی آب، انرژی و خاک مهم است، گفت: امیدواریم نوع نگاهی که کمک کرد حکمرانی آب در استان قزوین را متحول کنیم، تغییر نکرده و ادامه پیدا کند و بتوانیم حکمرانی در این سه حوزه قدم‌های مهمی را برداریم که مهمترین آن حکمرانی انرژی و زمین است و حکمرانی آب زیرمجموعه این دو حوزه محسوب می‌شود.

کد خبر 788753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.