به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرهاد شهرکی با اشاره به راهکارهای عبور از ناترازی بنزین در کشور اظهار کرد: در حالی روزانه حدود ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف میرسد که پالایشگاههای موجود قادر به تولید این میزان بنزین نیستند، بنابراین ناترازی قابلملاحظهای به وجود آمده است و از آنجا که واردات بنزین ثروت بسیاری از کشور خارج میکند و ساخت پالایشگاه با هدف تولید بیشتر نیز سرمایه بسیاری را میطلبد، باید فکری دیگر برای عبور از این معضل کرد، چراکه میتوان از نفت خام هزاران محصول سودآور و با ارزش تولید کرد.
وی افزود: با این اوصاف باید ابتدا علت مصرف بالای بنزین در کشور را پیدا کرد که بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده؛ متوسط مصرف سوخت خودروها در ایران در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر است در حالی که این عدد در دیگر کشورها حدود ۷ لیتر است، بنابراین بنزین مصرفی در ایران ۳۰ درصد از متوسط جهانی بیشتر است لذا تلاش ما باید در راستای تولید وسایل نقلیهای باشد که کمترین سوخت را مصرف کنند.
نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین باید سرمایه موجود را به جای هزینه در حوزه ساخت پالایشگاه با هدف سوزاندن نفت خام بیشتر، در حوزه واردات خودرو و موتورهای استاندارد برای خودروها هزینه کرد، این در حالی است که ما از جیب مردم از خودروسازها حمایت کردیم اما با این وجود، گزارشهای ارائه شده همچنان خبر از زیانده بودن این صنعت میدهد، درواقع مدیران صنعت خودرو نمیخواهند روی پای خودشان بی ایستند، بنابراین بهتر است به علم اقتصاد و تجارت احترام بگذاریم و بیش از این بیتالمال و درآمد کشور را برای صنعتی غیر سود ده هزینه نکنیم.
شهرکی با بیان اینکه باید حاکمیت فکر جدی برای وضعیت خودروسازی کند و دست از حمایتهایی که برای مردم جز ضرر آورده دیگری ندارد بردارند، توضیح داد: بهتر است به جای تلاش برای ساخت پالایشگاه یا پترو پالایشگاه با هدف تولید بنزین بیشتر که به معنای هدر دادن انرژی کشور است، روی استاندارد کردن موتور خودروها، واردات این محصول و واردات خودروهای برقی تمرکز و سرمایهگذاری کنیم.
وی تاکید کرد: توسعه مدنظر برنامه هفتم به معنای ساخت «پتروپالایشگاهها» است نه پالایشگاه کوچک یا بزرگ مقیاس، پترو پالایشگاه محصولات با ارزشافزوده بالا تولید میکنند که ارزش پولی آن صدها برابر بنزین است، ضمن آنکه در برنامه هفتم توسعه «صندوق بهینهسازی انرژی» تعریف شده است که بر اساس آن باید بخشی از درآمدهای حوزه انرژی به این صندوق واریز و در حوزه بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی هزینه شود که شامل جلوگیری از هدررفت انرژی در خط تولید و توزیع نیز میشود.
منبع: خانه ملت
نظر شما