به گزارش خبرگزاری ایمنا، در این موضوع هیچ بحثی نیست که در چند سال اخیر آثار سینمای کمدی مخاطبان پرشماری داشته و هرساله رکوردهای فراوانی توسط فیلمهای کمدی جابهجا شده است؛ مانند فسیل، هتل و شهر هرت در ۱۴۰۲ و یا قبلتر فیلمهای انفرادی، دینامیت و یا تگزاس، مطرب، گشت ۳، هزارپا، نهنگ عنبر؛ اگر دقت کنید متوجه میشوید که بیشتر آثار پرفروش سینما در سالهای اخیر کمدی بودهاند و این بین فیلمهایی مثل ملاقات خصوصی و متری شش و نیم توانستند فروش خوبی داشته باشند اما بازهم در سبقت از کمدیها موفق نبودند.
باید گفت که در دنیای سینما، ژانر کمدی همواره جایگاه ویژهای در دل مخاطبان داشته و بر این اساس سعید رجبی فروتن، کارشناس سینما، در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، به بررسی این علاقه و دلایل آن پرداخته و به نقش کمدی در ایجاد آرامش اجتماعی اشاره میکند؛ او بر این باور است که طنز نه تنها سرگرمی، بلکه ابزاری برای نقد اجتماعی نیز محسوب میشود.
وی، درباره علاقه مردم به فیلمهای کمدی اظهار میکند: گرایشهای ذوقی مردمی ما به فیلمهای ژانر کمدی بیشتر است، همچنین در عرصه تئاتر مخاطبین به ژانر کمدی بیشتر علاقه دارند در واقع و بهطور خلاصه رغبت مردم به کارهای طنز بیشتر است.
این کارشناس سینما ادامه میدهد: در چند دهه گذشته با موج عظیمی از استقبال مردم نسبت به ژانر کمدی روبهرو بودیم و طرح مسائل انتقادی با زبان طنز و کمدی یکی از نکات مهمی است که مردم از آن استقبال میکنند، همچنین در جامعهای که شرایط سختی دارد فیلم و تئاتر کمدی میتواند نقطه عطفی برای مردم باشد و قدری آرامش به جامعه بدهد، البته باید به این نکته توجه داشت که کارهایی که فقط برای خنده باشند زیاد به چشم نمیآیند ولی نمایشهایی که دورههای مختلف زمانی و چند لایه هستند طنز آنها بیشتر ماندگار خواهد شد و برای مردم ما خیلی بیشتر فرح بخش است.
سینما آینهای از واقعیات
رجبی فروتن در خصوص میزان علاقه مردم به فیلمهای ژانر غیر کمدی بیان میکند: به هر میزانی که سینماگران به ادبیات سینما آشنایی و تسلط بیشتری داشته باشند، مهارتهای بیانی سینمایی بیشتری برای روایت قصههای خود با خلاقیت بیشتری دارند، همچنین فارغ از ژانر فیلم میتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند البته نمیتوان از این مطلب ساده گذشت که در زمینه ژانر درام هر چقدر دست فیلم ساز برای بیان حقایق بازتر باشد قطعاً میتوانند فیلمهای دلپذیرتر و باور پذیر تری را برای مخاطبین تولید کنند، بر این اساس اکثر فیلم سازان موفق کسانی بودند که با زاویه دیدی تازه و نو توانستند ریشهها را مورد توجه قرار دهند و به همین خاطر کارشان دیدنیتر به نظر آمده است.
وی درباره تمرکز گرایی در سینمای ایران نیز توضیح میدهد: ایران هم مانند تمام کشورهای دنیا فیلم سازان، بازیگران و عوامل فنی هنری که قابلیتهای فنی بالایی دارند را به خوبی در جامعه معرفی میکند، در این مسیر شاهدیم که بسیاری از هنرمندان از شهرستانها هستند اما موضوعی به نام شهرستانی بودن باعث نشده این عزیزان هنرشان از بین برود و توانستند هنرشان را به نمایش عام بگذارند و نامی ماندگار را از خود به جا بگذارند، همچنین بسیاری دیگر از هنرمندان که از تئاتر پا به عرصه سینما گذاشتند.
این کارشناس سینما درباره انتظار جامعه سینما از مسئولان و دولت جدید تاکید میکند: مسئولان در مرحله ساخت، سخت گیریهای سلیقهای را اعمال نکنند و در بحث توزیع و اکران به قدر کافی زمان کافی فراهم کنند، زیرا در بسیاری از مواقع سامانههای بلیط فروشی بسیاری از فیلمهای غیر کمدی ما در شهرستانها را اکران نمیکنند.
فروتن ادامه میدهد: دوستان در شورای صنفی نمایش به قدر کافی تجربه دارند و اگر بخواهند میتوانند برای نمایش این گونه از فیلمها برنامهریزی بهتری انجام دهند، اصلاً هم منظورم تشکیل گروهی مانند هنر و تجربه یا فرهنگ نیست، هر چقدر نمایشی که ما در آن مسیر طبیعی خود تولید و اکران شود، موفق تر خواهد شد و حتماً در دولت جدید فکری به حال فیلمهای ژانر کمدی باید انجام شود.
نظر شما