۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
کدام آجیل ویتامین آ دارد؟
کدام آجیل ویتامین آ دارد

مصرف ویتامین آ، به دلیل تاثیر مستقیمی که بر تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود بینایی و محافظت از سلامت دندان‌ها دارد، هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان الزامی است. این ویتامین در انواع بافت‌های گیاهی و حیوانی وجود دارد؛ اما آجیل یکی از بهترین منابع ویتامین آ است.

حال این سوال پیش می‌آید که کدام آجیل ویتامین آ دارد؟

البته در اکثر منابع، انواع آجیل را حاوی پیش ساز ویتامین A یعنی بتاکاروتن می‌دانند. در هر حال، مصرف آن‌ها برای تامین این ویتامین، خالی از لطف نیست. پسته، تخمه کدو، فندق و گردو، بهترین آجیل‌هایی هستند که می‌توانند نیاز بدن به ویتامین آ را تامین نمایند.

مطابق با نظر اصل تبریز: «از آنجا که ویتامین A در بدن تولید نمی‌شود، بنابراین لازم است با اضافه کردن انواع آجیل حاوی ویتامین آ به رژیم غذایی، به صورت سالاد یا اسموتی، نیاز روزمره خود به این ویتامین را تامین نمود».

هر چند همواره باید در مصرف انواع آجیل، تعادل را رعایت نمود، تا دریافت کالری اضافی منجر به اضافه وزن و چاقی نشود! در ادامه، درباره مقدار ویتامین آ در هر آجیل، توضیحات بیشتری ارائه می‌دهیم.

پسته؛ آجیل خوشمزه‌ای که ویتامین آ دارد

از بین انواع مغزها و آجیل‌هایی که ویتامین آ دارند، پسته یکی از بهترین و کامل‌ترین مغزها به حساب می‌آید؛ زیرا مقدار ویتامین آ موجود در یک اونس پسته (معادل با 28 گرم)، به حدود 3.7 میکروگرم می‌رسد. بنابراین صرف نظر از اینکه شما پسته خام مصرف کنید یا پسته بو داده بخورید، از هر فنجان پسته، چیزی حدود ۱۶ میکروگرم ویتامین آ دریافت خواهید کرد! این در حالی است که حداقل مقدار ویتامین A مورد نیاز برای کودکان و بزرگسالان به صورت روزانه، به ترتیب ۳۰۰ و ۷۰۰ میکروگرم خواهد بود.

تخمه کدو؛ منبع ویتامین آ

معمولا در لیست آجیل‌هایی که ویتامین آ دارند، از تخمه کدو هم یاد می‌شود! هر چند مقدار ویتامین آ موجود در تخمه کدو کمتر از پسته است، اما مصرف آن می‌تواند بخشی از نیاز روزمره افراد را تامین نماید. در هر ۶۴ گرم تخمه کدو، حدود ۲ میکروگرم ویتامین آ وجود دارد؛ البته مقدار کالری این نوع آجیل، نسبت به پسته بیشتر است و باید در مصرف آن احتیاط نمود!

کدام اجیل ویتامین آ دارد

گردو؛ مغز حاوی ویتامین آ

در پاسخ به این سوال که کدام آجیل ویتامین آ دارد، می‌توان با اطمینان مغز گردو را معرفی کرد. مقدار ویتامین‌های موجود در این آجیل، به اندازه‌ای است که بانوان باردار با مصرف آن همراه با صبحانه یا به شکل میان وعده، می‌توانند ضمن دریافت مقدار کافی ویتامین A، از خواص آن برای تقویت سیستم عصبی جنین خود نیز بهره ببرند! از طرفی، ویتامین آ می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را قوی کند؛ بنابراین خوردن آن در فصول سرد سال، برای پیشگیری از انواع بیماری‌های فصلی مفید خواهد بود.

فندق؛ آجیل پرطرفداری که ویتامین آ دارد

یکی دیگر از آجیل‌های محبوبی، که برای دریافت ویتامین آ می‌توان آن را در میان وعده صبح یا بعد از ظهر مصرف نمود، فندق است. به ازای یک فنجان از فندق معمولی که حدود ۲۳۰ گرم وزن دارد، حدود ۷ میکروگرم ویتامین آ به بدن می‌رسد!

بررسی این اعداد نشان می‌دهد که مقدار ویتامین آ موجود در فندق، نسبت به تخمه کدو و گردو بیشتر است. البته کالری فندق نسبتا بالا است؛ بنابراین باید آن را به اندازه مصرف کرد. برای افرادی که می‌خواهند حین استفاده از رژیم لاغری، دچار کمبود ویتامین A نشوند، قطعا فندق یک انتخاب بی‌نظیر خواهد بود!

کدام آجیل ویتامین آ دارد؟

بهترین آجیل از لحاظ دارا بودن ویتامین آ

تا اینجا متوجه شدیم که کدام آجیل ویتامین آ دارد. اما بهتر است درباره اینکه کدام آجیل بیشترین مقدار ویتامین آ را دارد نیز صحبت کنیم. با توجه به ارزش غذایی هر یک از آجیل‌های حاوی ویتامین A، می‌توان فهمید که پسته در صدر است! در واقع، اگر مقدار مساوی از آجیل‌های یاد شده را مصرف کنید، ویتامین A دریافتی از پسته، مقدار بیشتری خواهد داشت. جدول زیر به شما نشان می‌دهد که کدام آجیل ویتامین آ بیشتری دارد.

نوع آجیل

مقدار ویتامین آ در یک ونس (28 گرم)

وزن یک فنجان از آجیل (گرم)

پسته

3.7

123

گردو

0.29

117

تخمه کدو

0.83

64

فندق

0.84

226.8

چرا باید آجیل حاوی ویتامین آ مصرف کنیم؟

آجیل‌ها، مقداری بتاکاروتن یا پیش ساز ویتامین آ دارند که در تولید این ویتامین در بدن، نقش اصلی را ایفا می‌کند. به همین دلیل، مصرف آن‌ها به صورت روزمره می‌تواند تا حد زیادی نیاز بدن را برطرف نماید. از طرفی، مغزها و آجیل‌ها سهم زیادی در تامین مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن دارند؛ از این رو، با آگاهی درباره این که کدام آجیل ویتامین آ دارد، می‌توان مسیر رفع نیازهای بدن را کوتاه‌تر کرد.

آجیل دارای ویتامین آ را از کجا بخریم؟

در فروشگاه اصل تبریز، انواع آجیل‌های حاوی ویتامین آ به فروش می‌رسند. از آن جا که این فروشگاه به صورت حضوری و آنلاین، محصولات خود را عرضه می‌کند، بنابراین انواع محصولات آن کاملا تازه و باکیفیت هستند.

به این ترتیب، اگر قصد دارید همراه با صبحانه، سالاد یا اسموتی خود، کمی آجیل دارای ویتامین آ مصرف کنید، قطعا محصولات اصل تبریز بهترین گزینه برای شما هستند. فراموش نکنید که با خرید آجیل از اصل تبریز به مقدار یکو نیم میلیون تومان، می‌توانید از ارسال رایگان بهره‌مند شوید.

منابع:

https://nuts.com/healthy-eating/vitamin-a?srsltid=AfmBOoqd4V8AP5ceTihKv13Xaz7Wji-zgfAVldCzIrHVGHbiOejGTSbV

https://www.soupersage.com/food-groups-nutrition/nuts-high-in-vitamin-a

کد خبر 788528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.