۷۰ درصد از جمعیت جهان شاهد رخدادهای شدید اب‌وهوایی خواهند بود

دانشمندان هشدار می‌دهند که ۷۰ درصد از جمعیت جهان در ۲۰ سال آینده شاهد افزایش شدید و سریع رویدادهای آب‌وهوایی خواهند بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، یک گزارش جدید هشدار می‌دهد که بارندگی و دمای شدید در دو دهه آینده به علت تغییرات آب و هوایی رایج‌تر خواهد شد. دانشمندان در نروژ تخمین می‌زنند که تقریباً سه‌چهارم جمعیت جهان - حدود ۵.۶ میلیارد نفر - شاهد تغییرات چشمگیر در شرایط آب و هوایی شدید خواهند بود مگر اینکه انتشار کربن کاهش یابد.

کارشناسان دریافتند که انتظار می‌رود منطقه بزرگی از جمله اسپانیا، ایتالیا، مراکش، پرو، هند، پاکستان و عربستان سعودی با افزایش واضح و سریع دما و بارندگی مواجه شود. حتی در خوشبینانه‌ترین سناریو، بیش از ۱.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان تحت تأثیر گرمای طاقت‌فرسا و سیل ناگهانی قرار خواهند گرفت. محققان از مرکز بین‌المللی تحقیقات آب و هوایی CICERO در اسلو، چهار شبیه‌سازی آب و هوای بزرگ را ترکیب کردند تا بفهمند اوج بارندگی و دما ممکن است در دو دهه آینده چگونه تغییر کند.

تحت سناریوی انتشار بالا که در آن اقدام کمی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام می‌شود، این شبیه‌سازی نشان می‌دهد که منطقه بزرگی از کره زمین دستخوش تغییرات شدید خواهد شد.

۷۰ درصد از جمعیت جهان شاهد رخدادهای شدید اب‌وهوایی خواهند بود

در این مورد، انتظار می‌رود مناطقی مانند مدیترانه، شمال غرب و جنوب آمریکا و آسیای شرقی شاهد «تغیرات مداوم و بی‌سابقه برای دو یا چند دهه» باشند. انتظار نمی‌رود بریتانیا، همراه با بقیه شمال اروپا، شاهد تغییرات سریع دما باشد، اما می‌تواند شاهد افزایش قابل‌توجهی در اوج بارندگی باشد. این مقاله همچنین نشان می‌دهد که ممکن است برای خنثی کردن برخی از پیامدهای تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان خیلی دیر باشد.

در سناریوی انتشار کم که در آن گازهای گلخانه‌ای به اندازه کافی سریع کاهش می‌یابد تا الزامات توافق پاریس برآورده شود، ۲۰ درصد از جمعیت جهان (۱.۶ میلیارد) همچنان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. در مقاله جدید که در Nature Geoscience منتشر شده است، نویسندگان هشدار می‌دهند که اثرات رویدادهایی مانند این می‌تواند شامل مرگ و نابودی باشد.

محققان می‌گویند امواج گرما ممکن است باعث استرس گرمایی و مرگ و میر بیش از حد انسان و دام، استرس به اکوسیستم، کاهش عملکرد کشاورزی، مشکلات در خنک کردن نیروگاه‌ها و اختلال در حمل‌ونقل شود. از آنجایی که کشورها اقدامات لازم را برای حذف آلودگی خطرناک هوا انجام می‌دهند، این امر باعث می‌شود تشعشعات بیشتری به زمین برسد که منجر به افزایش دمای محلی و به‌ویژه فصول بارانی مرطوب می‌شود.

البته، کاهش آلودگی هوا برای سلامت عمومی حیاتی است و محققان پیشنهاد نمی‌کنند که نباید با آن مقابله شود اما انجام این کار می‌تواند منجر به جهش در رویدادهای آب و هوایی بسیار گرم و مرطوب شود.

دکتر لورا ویلکاکس، یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید: «پاکسازی سریع آلودگی هوا، عمدتاً در آسیا، منجر به افزایش سریع مناطق گرم می‌شود و بر مونسون‌های تابستانی آسیا تأثیر می‌گذارد.»

کد خبر 788451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.