خونخواهی متفاوت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه بیستم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کسی بی‌جهت و ناروا از قطار انقلاب پیاده نشود» نوشت: «مراقبت کنیم نتیجه عمل ما به هیچ وجه باعث نشود که کسی بی‌جهت و ناروا از قطار انقلاب پیاده شود»، این توصیه رئیس‌جمهور به مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات چکیده رویکردی است که بیش از هر رویکرد دیگری برازنده قامت این وزارت مهم در چهارچوب دولت «وفاق ملی» است؛ وزارتی که به عنوان عمود خیمه دفاع از امنیت کشور مسئولیت سترگ اطلاع یافتن و مقابله با جاسوسی‌ها و توطئه‌های داخلی و خارجی علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را بر عهده دارد و با این حال باید در مسیر حرکت بر این ستیغ پر مخاطره، پاسدار امنیت روانی جامعه و حافظ سرمایه‌های مادی و معنوی آن باشد.

بر همین اساس، رئیس‌جمهور در دیداری که پیش از ظهر دیروز به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس وزارت اطلاعات برگزار شد، کارکنان و مدیران این وزارت را سربازان گمنام و بی‌ادعای واقعی خواند و گفت: نقش شما در تأمین و ارتقای امنیت کشور بی‌بدیل است، لذا باید نتیجه زحمت شما حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی و منابع انسانی کشور باشد. نباید نسبت به خروج نخبگان و سرمایه‌های مادی کشور بی‌تفاوت باشیم و باید ریشه‌های آن را شناسایی کرد و خشکاند

خونخواهی متفاوت

.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رهبر انقلاب: دست دشمن آنگونه که ادعا می‌کند پُر نیست» نوشت: بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد به شرح ذیل است: یکی از پایه‌های جنگ روانی دشمنانِ هر ملّتی و بیش از همه در زمان ما، ملّت عزیز خود ما و ایران اسلامی ما، این است که دشمنان این ملّت را بزرگ‌نمایی کنند؛ از اوّل انقلاب این وجود داشته. دائماً از طرق مختلف به ملّت ما تفهیم می‌شده، القا می‌شده و تزریق می‌شده که بترسید؛ از آمریکا بترسید، از صهیونیست‌ها بترسید، از انگلیس بترسید، از مانند اینها بترسید؛ دائم این‌جور بوده. یکی از هنرهای بزرگ امام بزرگوار این بود که این ترس را از دل‌های ملّت بیرون آورد، به ملّت احساس اعتماد داد، احساس خودباوری داد؛ ملّت احساس کردند که یک نیرو و توان درونی دارند که به اتّکاء آن می‌توانند کارهای بزرگ انجام بدهند و دشمن هم نمی‌تواند و دستش آن‌چنان که وانمود می‌کند پُر نیست.

این حرکت جنگ روانی دشمن وقتی در عرصه نظامی وارد می‌شود، نتیجه‌اش ترس است، عقب‌نشینی است که قرآن کریم این عقب‌نشینی را در واقع موجب غضب الهی بیان کرده و تبیین کرده؛ وَ مَن یُوَلِّهِم یَومَئِذٍ دُبُرَهُ اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَیِّزاً اِلی فِئَةٍ فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ الله؛ اگر چنانچه در مقابل دشمنی که مهاجم به شما است انواع مهاجم هست، حالا یک وقت مهاجم با شمشیر و در میدان، روبه‌رو و سینه‌به‌سینه است، یک وقت مهاجم تبلیغاتی است، یک وقت مهاجم اقتصادی است، یک وقت مهاجم نظامی است با ابزارهای جدید عقب‌نشینیِ غیر تاکتیکی کردید گاهی اوقات عقب‌نشینی هم یک تاکتیک است مثل پیشروی، که آن عیب ندارد: اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَیِّزاً اِلی فِئَة؛ تاکتیک این است اگر غیر از این موارد عقب‌نشینی کردید، فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ الله. در میدان نظامی این [جور] است؛ در میدان سیاسی هم عیناً همین‌جور است [موجب خشم الهی می‌شود].

خونخواهی متفاوت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مصائب پایتختی تهران» نوشت: رئیس‌جمهور همچون اغلب اسلاف خود در همین ابتداها از انتقال پایتخت سخن گفت. البته پزشکیان فهرستی از کارهای بزرگ مثل تعطیلی شرکت‌های زیانده دولتی، ساماندهی به کاروبار پرستاران و پزشکان! حل مسئله ناترازی‌ها و ارزانی سوخت و مانند آن را در سر دارد و هرجا می‌رود یکی را بر زبان می‌آورد. نکته مهم این است که جامعه و حتی جهان برخی از این سخنان را خیلی جدی‌تر می‌گیرند و دنبال می‌کنند، اما دولت ممکن است فردا یا فرداها آن را فراموش کند! مسئله انتقال پایتخت هم از همین موارد است. سنگی به بزرگی دماوند که علامت نزدن است! اگر در ۳۰ سال گذشته هر دولتی در هر چهار سال فقط دو وزارتخانه را به استانی که بیشترین وفاق را با آن وزارتخانه دارد، انتقال می‌داد، شاید اکنون مسئله به این بزرگی نبود. حالا، اما با هوش‌مصنوعی جهان آینده متفاوت اداره خواهد شد و دیگر شاید مفهوم انتقال پایتخت هم مانند گذشته نباشد. برخی سازوکارهایی که برای آن، وزارتخانه دایر کرده‌ایم در آینده علمی جهان در یک اتاق اداره خواهد شد! از طرفی پزشکیان انتقال پایتخت سیاسی به کنار خلیج‌فارس را مطرح کرده که باید تبیین کند دقیقاً چه در سر دارد. او حرف دقیقی هم زده است که «انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی به این شکل که ما خودمان در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم جابه‌جا شوند، مقدور نیست. باید ابتدا خودمان برویم تا مردم هم دنبال ما بیایند.» و این اگرچه قابل‌توجه است، ولی در چند دهه گذشته دولت‌ها حتی برعکس عمل کرده‌اند و برخی مدیران ارشد دولتی در استان‌ها پروازی هستند و در تهران ساکن‌اند! در مسائل دیگر هم در سال‌های اخیر درست عکس انتظار عمل شده و همه‌چیز برای بزرگ‌تر شدن و مهم‌تر شدن تهران بوده است.

خونخواهی متفاوت

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «خونخواهی متفاوت» را برگزید و نوشت: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر و این بار در کنگره ملی ۲ هزار شهید استان کهگیلویه و بویراحمد برای رژیم صهیونیستی خط و نشان کشید و به آنها گوشزد کرد «نمی‌توانند بگریزند و درس‌های بزرگی خواهند آموخت که دیگر با دم شیر بازی نکنند». سخنان فرمانده کل سپاه که پیش‌تر نیز وعده خونخواهی ترور شهید اسماعیل هنیه را به صهیونیست‌ها و حامیان‌شان داده بود، نکات خاصی داشت که باعث شد مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد. سرلشکر سلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما مطمئن هستیم به فضل الهی این داستان را تمام خواهیم کرد».

سردار حسین سلامی در همین رابطه با اشاره به مساله فلسطین گفت: دشمنان ما افسرده و منزوی و منفور در جهان هستند. این آمریکایی‌ها که به اسرائیل سلاح می‌دهند که خانواده فلسطینی‌ها را زیر برج دفن کنند خودشان به تدریج در حال دفن شدن در قبرستان تاریخ هستند و فلسطین در حال رشد است.

سلامی افزود: کابوس انتقام ایران آنها را شب و روز می‌لرزاند. آنها نمی‌توانند به این شکل به حیات سیاسی خود ادامه دهند. نشانه‌های پایان سیاسی آنها را می‌بینیم. دشمن امروز آشفته است. شب‌ها هزاران نفر در سرزمین‌های اشغالی علیه دولت‌شان قیام می‌کنند و جنگ به سرزمین‌های اشغالی کشیده شده و راه نجاتی نیست.

فرمانده کل سپاه اظهار کرد: دشمنان هر لحظه منتظرند و طعم تلخ انتقام و نتیجه شرارت‌های‌شان را خواهند چشید؛ کی، کجا و چگونه، حتماً متفاوت عمل خواهیم کرد. این معما زمانی برای همه حل خواهد شد. نباید فکر کنند می‌زنند و می‌گریزند؛ می‌خورند و نمی‌توانند بگریزند و درس‌های بزرگی خواهند آموخت.

خونخواهی متفاوت

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «گره گشایی در نیویورک؟» را برگزید و نوشت: بسیاری از ناظران بر این باورند که سفر مسعود پزشکیان و هیئت همراه به نیویورک با هدف شرکت در سخنرانی سالانه سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل، می‌تواند فرصت مغتنمی را در اختیار دولت چهاردهم برای کلید زدن گفت‌وگو های مد نظرش با غرب در راستای لغو تحریم‌ها قرار دهد. محتوا و درون مایه سخنرانی مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید ایران و نیز دیدارهای جانبی او با مقامات دیگر کشورها، از جمله نکاتی است که نشان خواهد داد این دولت تا چه حد سعی دارد از فرصت سفر به نیویورک استفاده کند. در همین زمینه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری روز گذشته (دوشنبه) خود با خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره حضور پزشکیان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با بیان اینکه شرکت در این نشست همواره در دستور کار ایران بوده است، عنوان کرد: «ایران از فرصت حضور در مجامع بین‌المللی برای اعلام مواضع خود و انجام دیدارهای دیپلماتیک غفلت نمی‌کند و در صورت انجام سفر، سخنرانی و دیدارهای مختلف دوجانبه و دیپلماتیک در برنامه‌ها گنجانده خواهد شد». سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور در بخش دیگری از نشست خبری، در جواب سوالی درباره احتمال دیدار جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای با عباس عراقچی در نیویورک به این نکته اشاره کرد که «مجمع عمومی فرصت بسیار خوبی برای رایزنی‌های دیپلماتیک گسترده است و این فرصت بین طرفین از جمله اتحادیه اروپا وجود دارد و توافق بین عراقچی و بورل وجود داشته که این گفت‌وگوها را در آینده نزدیک داشته باشند و گمان می‌کنیم مجمع عمومی فرصت خوب برای این گفت‌وگو است». هرچند کنعانی اطلاع داد «الان برنامه قطعی شده‌ای در این ارتباط در اختیار ندارد»، ولی به گمان او «این گفت‌وگو حسب اعلام آمادگی مشترک طرفین در آنجا انجام خواهد شد».

خونخواهی متفاوت

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سقف فساد ساز مزد دولتی» نوشت: بحث اعطای تسهیلات ارزان به مسؤولان دولتی، باعث واکنش‌های متعدد درباره ریشه این رفتار شده است. بعد از ماجرای موسوم به حقوق‌های نجومی و به‌منظور حل این موضوع، برای حقوق کارمندان دولتی سقف‌گذاری شد. از نگاه کارشناسان، این سقف‌گذاری سیاستی شکست‌خورده است. از سوی دیگر، شکاف مابین دستمزدهای بخش خصوصی و دولتی با توجه به تورم موجود، روز به روز افزایش یافته است و کارمندان با مهارت، بدون وجود چنین مزایایی انگیزه لازم را برای حضور در بخش دولتی ندارند. تجربه بین‌المللی نشان می‌دهد سطح دستمزد در بخش‌های دولتی متناسب با دستمزدها در بخش خصوصی جابه‌جا می‌شود و دولت در صورتی که به دنبال جذب کارمندان با مهارت باشد، با پرداخت شفاف حقوق و مزایا با بخش خصوصی به رقابت می‌پردازد. اما سقف‌گذاری حقوق دولتی بدون توجه به بخش خصوصی باعث فساد می‌شود همچنین به مهاجرت کارشناسان از بخش دولتی دامن خواهد زد.

خونخواهی متفاوت

کد خبر 788390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.