انجمن بریکس‌پلاس حلقه اتصال مؤثری برای تبادل تجربه و اندیشه است

شهردار کرمان در میزگرد انجمن بین‌المللی هفته دیجیتال کازان ۲۰۲۴ گفت: ظرفیت خوب انجمن «بریکس‌پلاس» می‌تواند حلقه اتصال مؤثری بین شهرهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، برای انتقال و تبادل اندیشه و تکنولوژی‌های جدید درخصوص شهر هوشمند باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، محسن تویسرکانی امروز _دوشنبه نوزدهم شهریور_ در میزگرد انجمن بین‌المللی هفته دیجیتال کازان ۲۰۲۴ با موضوع خدمات مدرن شهری، در شهر کازان روسیه سخنرانی و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم کرمان به یک شهر هوشمند تبدیل شود.

وی با قدردانی از آقای ایلسورمتشین شهردار کازان به‌عنوان میزبان رویداد هفته بین‌المللی دیجیتال کازان، افزود: برای دومین‌بار است که در شهر زیبای کازان حضور دارم و پیش از این در اجلاس تشکیل انجمن بریکس‌پلاس که در تاریخ ۲۱ تا ۲۴ ژوئن در این شهر برگزار شد شرکت کردم.

شهردار کرمان با مروری بر تاریخ پرافتخار کهن‌شهر کرمان، به بیان ظرفیت‌های متعدد شهر و استان کرمان در حوزه‌های مختلف گردشگری، تجاری، صنعتی و معدنی پرداخت و مکان‌های معروف استان را به حاضران معرفی کرد و بر ضرورت هوشمندسازی شهرها در جهان پرجمعیت امروزی اشاره کرد.

وی ادامه داد: شهرها به‌طور ذاتی با چالش‌های پیچیده و گسترده به‌هم مرتبط مواجه‌اند که تنها از طریق یک رویکرد سیستماتیک قابل حل است و برنامه‌ریزان شهری در سراسر جهان می‌کوشند با نگاهی یکپارچه به تمام ابعاد شهرنشینی، مدل‌هایی را برای توسعه شهرهای قرن ۲۱ به‌منظور پاسخگویی به خواسته‌ها و انتظارات جدید دنیای امروز ارائه دهند.

تویسرکانی از شهرنشینی شتابان، نگرانی‌های زیست‌محیطی، بحران‌ها و انگیزه‌های اقتصادی، تغییرات جمعیت‌شناختی و پیری جمعیت و پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌عنوان جریان‌های اصلی سوق‌دهنده شهرها به سمت رهیافت‌های هوشمند یاد کرد و گفت: تعاریف متعددی از شهر هوشمند ارائه شده که بسیاری از آن‌ها بر توانمندکردن شهروندان و جوامع شهری مختلف برای حرکت در مسیر هوشمندسازی تأکید دارند،

وی با اشاره به تعریف جامع اتحادیه بین‌المللی مخابرات یونسکو (ITU) در پنجمین نشست شهر پایدار هوشمند در سال ۲۰۲۴، بیان کرد: شهر هوشمند، شهری است که در آن روند ایجاد پایداری در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی تسریع می‌شود و این یعنی هم‌راستابودن با محورهای توسعه پایدار.

شهردار کرمان ادامه داد: برای یک شهر هوشمند، ابعاد متعددی برشمرده‌اند، لیکن به‌طور کل می‌توان آن را شش در مورد ذیل عنوان کرد که عبارتند از: اقتصاد هوشمند، شهروند هوشمند، حکمروایی هوشمند، تحرک هوشمند، محیط هوشمند و زندگی هوشمند.

انجمن بریکس‌پلاس حلقه اتصال مؤثری برای تبادل تجربه و اندیشه است

وی شهر هوشمند را دارای سه رُکن اساسیِ فناوری‌های پایه، شامل زیرساخت‌های ارتباطی و جمع‌آوری اطلاعات همچون شبکه فیبر نوری، حسگرها و پایگاه‌های داده جغرافیایی، رکن کاربُردی شامل ابزار تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده و اپلیکیشن‌های مختلف استفاده از اطلاعات پردازش‌شده و رکن کاربَری شامل مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان که از ابزار و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، دانست.

تویسرکانی در ادامه به برخی اقدامات مهم در راستای هوشمندسازی در شهرداری کرمان اشاره کرد و از ایجاد زیرساخت ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان تحت عنوان پلتفرم یکپارچه ارائه خدمات‌شهری با عنوان کرمان من خبر داد و گفت: تلاش ما بر ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و جمع‌آوری اطلاعات همچون شبکه فیبر نوری، حسگرها و پایگاه‌های داده جغرافیایی متمرکز است.

وی افزود: اتوماسیون‌کردن فرآیندها با راه‌اندازی بیش از ۲۰ زیرساخت نرم‌افزاری، ایجاد زیرساخت ارتباطی فیبر نوری اختصاصی شهرداری به طول ۱۰۰ کیلومتر، تصویربرداری و تولید نقشه محدوده و حریم شهر کرمان، ایجاد زیرساخت مدیریت هوشمند اطلاعات مکانی شهری بر پایه سیستم اطلاعات جغرافیایی شهری، تولید، برداشت، یکپارچه‌سازی و به‌روزرسانی مکان‌محور شهر کرمان، تجمیع و تحلیل داده‌های شهری برای ایجاد داشبوردهای شهری، ایجاد زیرساخت نظارت تویری و امنیت ترافیک شهری هوشمند، و زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) از سرفصل‌های تلاش برای تبدیل‌شدن کرمان به شهر هوشمند است.

شهردار کرمان با بیان اینکه رویداد هفته دیجیتال کازان به میزبانی شهرداری کازان با تجربه‌ای پنج‌ساله و با بهره‌گیری از ظرفیت خوب انجمن بریکس‌پلاس می‌تواند حلقه اتصال مؤثری بین شهرهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، برای انتقال و تبادل اندیشه و تکنولوژی‌های جدید درخصوص شهر هوشمند باشد، افزود: پیشنهاد یک برنامه مستمر و هدفمند در طول سال را دارم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم موضوع مهم خدمات هوشمند شهری، به‌عنوان یک مأموریت مهم و مستمر در طول سال تعریف شود؛ به‌عنوان مثال هر فصل یک نشست با حضور اعضای خود برگزار کرده و هر سال اقدامات سال قبل در هفته دیجیتال کازان یا رویدادی با هر عنوان دیگری برای پیگیری و نقد و بررسی شود.

انجمن بریکس‌پلاس حلقه اتصال مؤثری برای تبادل تجربه و اندیشه است

تویسرکانی با بیان اینکه برگزاری این رویداد در هر فصل قطعاً هزینه قابل توجهی دارد و شاید از عهده یک شهر برنیاید، تصریح‌کرد: می‌توان میزبانی این اجلاس‌ها در هر فصل و به‌صورت دوره‌ای در شهرهای مختلف و عضو، به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار شود که شناخت از ظرفیت‌های شهرهای میزبان هم جزو ثمرات این طرح است و حتی می‌توان موضوع مربوط به هر فصل، با تمرکز بر نیازهای شهر میزبان تعریف شود.

وی با اشاره به ثمرات هوشمندسازی شهری گفت: می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های هوشمند برای مدیریت و توزیع انرژی بهینه و بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، ایجاد سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی هوشمند و براساس نیازهای شهروندان، استفاده از فناوری‌های هوشمند برای مدیریت و بهینه‌سازی ترافیک شهری و کاهش آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای و تشویق مردم برای استفاده از این خدمات الکترونیکی و هوشمند و موارد دیگر، دوباره با طبیعت و زمین آشتی کنیم.

شهردار کرمان افزود: باید در کنار تلاش برای بهبود وضعیت زندگی در شهرهای خودمان که یکی از وظایف ملی ماست، نیم‌نگاهی هم به شهرها و کشورهای اطراف‌مان به‌ویژه شهرهایی که هنوز با مقوله هوشمندسازی خدمات شهری غریبه هستند، اما ظرفیت‌های بالقوه‌ای در آن‌ها نهفته است، داشته باشیم و کمک کنیم تا بخش بیشتری از مردم در دنیای پیرامون‌مان، از وضعیت زیست بهتر برخوردار شوند.

وی ادامه داد: این موضوع شاید یک وظیفه تعریف‌شده و ملی برای ما نباشد، اما نباید این مسئله را نادیده گرفت که شهری که در آن زندگی می‌کنیم، هرچقدر هم هوشمند باشد، اما اگر شهرهای اطراف‌مان در این زمینه فقیر باشند، تأثیرات مخرب آن متوجه شهر ما هم خواهد شد؛ پس کمک و ارائه خدمت به این شهرها، به‌نوعی سرمایه‌گذاری و یک وظیفه انسانی است.

تویسرکانی سخنرانی خود را با شعر مشهور سعدی به پایان برد و در جمع مهمانان رویداد هفته دیجیتال کازان خواند: «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به‌درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار»

کد خبر 788377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.