کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد، رویدادی برای تعظیم در برابر عظمت قهرمانان شهید

دومین کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد پس از حدود پنج ماه از آغاز به ایستگاه پایانی نزدیک شد؛ رویدادی که تعظیمی در برابر عظمت قهرمانان شهید است تا یادمان نرود برای اقتدار ایران اسلامی چه خون‌هایی که ریخته نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، این روزها دنا دست را سایه‌بان چشم‌ها کرده‌است به پایین دست خود نگاه می‌کند، شهر در تکاپو است، مردمان برای آغاز یک رویداد چشم انتظار هستند و شمیم عطر دلاورانی که برای دفاع از نام میهن به ضرب تیر دشمن به خاک آرمیده‌اند، شهر را در آغوش کشیده‌است، هر گوشه و کناری تمثالی از یکی از دو هزار قهرمان شهید چشم‌نوازی می‌کند، دنا می‌داند که این دیار دلاورخیز هرگز زیر بار هیچ ظلمی کمر خم نکرده و همواره سرافراز در مقابل ستم سینه سپر کرده‌است.

دیار سراسر شیعه کهگیلویه و بویراحمد غیرت و مردانگی را از نیاکان خود چون آریوبرزن به ارث برده‌اند و آزادگی و آزاد زیستن را در مکتب حسینی مشق کرده‌اند، این مردمان گرچه فرسخ‌ها از مرکز کشور دور بوده‌اند و اغلب زیست عشایری داشتند اما پژواک لبیک‌شان به فرمان امام راحل در سینه دنا پیچید و خود دست به‌کار پیچیدن طومار سیستم ستم‌شاهی شدند و در مقابل تجاوز دشمن به خاک کشور خود را چون دیگر هم‌وطنان سپر کردند تا وجبی از خاک ایران به ننگ تصرف نشود.

محمد بهمن‌بیگی پایه‌گذار آموزش عشایر در وصف مردمان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «مردمان این دیار آنقدر دست به ماشه بردند و پا در رکاب فشردند تا از دهستانی، استان ساختند.»

کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد، رویدادی برای تعظیم در برابر عظمت قهرمانان شهید

مردمان دیار دنا که به تیراندازی و سوارکاری عادت دیرینه داشتند با شروع جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران اسلامی جامه رزم بر تن کردند و گیوه همت برکشیدند، برنوهای عشایری را که برای دفاع از مال و ناموس خود در وُردها (جایگاه عشایر) روغن زده بودند بر دوش گرفتند و به پیکاری نابرابر با دشمن تا بُن دندان مسلح رفتند.

دومین کنگره دوهزار شهید کهگیلویه و بویراحمد به روزهای نهایی خود نزدیک شده است و مردمان این دیار که در اجلاسیه‌های مقدماتی در بزرگداشت قهرمانان شهید، سنگ تمام گذاشته حال چشم انتظار رسیدن این رویداد بزرگ به ایستگاه پایانی خود هستند.

دیار دلاورخیز دنا آماده برگزاری باشکوه دومین کنگره ملی شهدا

با توجه به برگزاری موفق نخستین کنگره شهدای کهگیلویه و بویراحمد در مهر سال ۹۵ مسئولان استانی در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدا پای کار برگزاری دومین کنگره شهدای استان شدند.

کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد، رویدادی برای تعظیم در برابر عظمت قهرمانان شهید

آغاز دومین کنگره دو هزار شهید از ششم اردیبهشت سال‌جاری با برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش استان در شهرستان گچساران آغاز شد و تاکنون سه هزار ۷۰۰ جلسه و ۲۵ اجلاسیه در دستور کار قرار گرفته‌است و ۱۹ اجلاسیه تاکنون برگزار شده‌است.

در دومین کنگره شهدای کهگیلویه و بویراحمد ۲۰۰ عنوان کتاب رونمایی می‌شود و تمثال دو هزار شهید استان نیز در سطح معابر نصب شده‌است.

برگزاری ۳۵۰۰ یادواره در دومین کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد

در راستای کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد سه‌هزار و ۵۰۰ یادواره شهدا برگزار شده‌است و نمایش زیبای «فصل شیدایی» در دو مرحله اجرایی شده‌است.

کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جمعیت بیشترین آمار نیروهای اعزامی به جبهه‌های جنگ را داشته‌است.

کهگیلویه و بویراحمد پیشتاز در اعزام نیرو به جبهه‌های جنگ

کهگیلویه و بویراحمد با ۳۳ هزار رزمنده، ۱۳ هزار نفر جانباز، بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر شهید و ۳۱۰ نفر آزاده در طول هشت سال دفاع مقدس استان نقش فعالی داشت اما حماسه پدخندق تاریخی‌ترین حضور آنان در جبهه‌ها بوده است.

کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد، رویدادی برای تعظیم در برابر عظمت قهرمانان شهید

۵۶ نفر شهدای کهگیلویه و بویراحمد زیر ۱۵ سال سن داشتند که از نظر شرعی حتی به سن تکلیف هم نرسیده بودند، از میان شهدای استان ۳۰۰ نفر سرباز، ۲۷۰ نفر پاسدار و یک هزار و ۲۳۰ شهید نیز بسیجی بودند.

کوچک‌ترین شهید استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ ساله و پیرترین آنان ۶۷ ساله بود، بیش از ۹۹ درصد شهدای کهگیلویه و بویراحمد در خط مقدم جبهه شهید شدند که ۶۰۰ نفر آنان دانش‌آموز و ۷۸ نفر دانشجو بودند.

دو خانواده در این استان سه تن از فرزندانشان و ۲۳ خانواده نیز دو تن از عزیزانشان را در این جنگ تقدیم انقلاب اسلامی و میهن کردند.

روستاهای قاسم‌آباد جلیل و ده برآفتاب در شهرستان بویراحمد بیشترین شهید را از میان روستاهای کهگیلویه و بویراحمد تقدیم انقلاب اسلامی کردند، چروستای قاسم آباد جلیل در شهرستان بویراحمد تنها روستایی در ایران بوده که خود در زمان جنگ یک گردان رزمی داشت.

به گزارش ایمنا، لحظه‌شماری برای رسیدن دومین کنگره دوهزار شهید کهگیلویه و بویراحمد به ایستگاه پایانی آغاز شده‌است و قرار است امشب با حضور مقامات نظامی و دولتی این کنگره به انتها برسد.

کد خبر 788032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.