ملکه تپانچه آسیا با ناراحتی تاج‌وتخت را کنار گذاشت

ساره جوانمردی اسطوره بی‌چون‌وچرای ایران در پاراتیراندازی پس از کسب افتخارات متعدد با گلایه از مسئولان از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ساره جوانمردی، ملقب به «ملکه تپانچه آسیا» تا روز دهم پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس تنها بانوی طلایی ایران لقب داشت که توانست در فینال تپانچه ۱۰ متر برای چهارمین‌بار به مقام اول و مدال طلا در ادوار پارالمپیک برسد. ساره جوانمردی با کسب چهار مدال طلا و یک برنز پرافتخارترین بانوی ایران است که توانسته در تاریخ پارالمپیک این‌چنین خوش بدرخشد.

وی در رقابت‌های پاراتیراندازی بازی‌های پارالمپیک پاریس و در مسابقات فینال ماده ۱۰ متر P2 زنان که در مرکز شتقو برگزار شد به مصاف حریفان رفت و برای کسب مدال با هفت پاراتیرانداز رقابت کرد. جوانمردی در فینال رقابتی نزدیک و نفس‌گیر با آیسل اوزجان پارتیرانداز ترکیه‌ای داشت و در اغلب راندهای مسابقه حریف ترکیه‌ای در صدر جدول ایستاده بود اما در نهایت جوانمردی در راندهای پایانی از حریف پیشی گرفت و توانست با ۲۳۶.۸ امتیاز قهرمان شده و مدال طلای پارالمپیک را بر گردن بیاویزد.

ملکه تپانچه آسیا با ناراحتی تاج‌وتخت را کنار گذاشت

این چهارمین طلای ساره جوانمردی و در مجموع پنجمین مدال او در بازی‌های پارالمپیک بود. جوانمردی در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن (انگلیس) یک مدال برنز، در ۲۰۱۶ ریو (برزیل) دو مدال طلا در انفرادی و میکس و در ۱+۲۰۲۰ توکیو (ژاپن) یک مدال طلا به. دست آورده است. همچنین ساره جوانمردی نخستین طلای کاروان فرزندان ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس را کسب کرد.

ساره جوانمردی در مسابقات تپانچه ۵۰ متر پنجم شد و بعد از پایان این مسابقات اعلام کرد این آخرین مسابقه‌اش بود و در این باره گفت: امروز از دنیای قهرمانی خداحافظی می‌کنم و این تصمیمی است که از مدت‌ها قبل گرفته بودم. می‌خواستم در پاراآسیایی هانگژو خداحافظی کنم که دوستان اجازه ندادند و به من گفتند با مدال پارالمپیک پاریس از دنیای قهرمانی خداحافظی کن. خداراشکر که با دست پر برمی‌گردم و برای آخرین‌بار توانستم دل مردم، خانواده، همسر و فرزندم را شاد کنم و در اوج تیراندازی را کنار بگذارم.

وی در مصاحبه‌اش پس از خداحافظی از دنیای حرفه‌ای ای‌توجهی قدیمی به ورزشکاران زن و پارالمپیکی حرف زد و عنوان کرد: «من اگر رکورددار هستم، همت و غیرت خودم بوده وگرنه ما در تجهیرات مشکل داریم. هیچ‌کدام از حریفان شرایط بچه‌های ایران را نداشتند. عملکردمان در پاریس به اندازه امکاناتی بود که در اختیار داشتیم.»

ملکه تپانچه آسیا با ناراحتی تاج‌وتخت را کنار گذاشت

ساره همچنین گفت: «وقتی در فینال داشتم تیر می‌زدم فقط به یک‌نکته فکر می‌کردم؛ روزی به رئیس فدراسیون نامه زدم و درخواست فشنگ کردم اما درخواست من رد شد. امروز با ناراحتی به این فکر می‌کردم چرا باید چنین برخوردی با ورزشکار شود؟!»

ساره جوانمردی با کسب بیشترین مدال در ادوار پارالمپیک به‌عنوان پرافتخارترین بانوی ورزش توان‌یابان لقب گرفته است. جوانمردی چهار مدال طلا و یک مدال برنز در پارالمپیک، چهار مدال طلا و دو مدال نقره در بازی‌های پاراآسیایی، پنج مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز در مسابقات قهرمانی جهان و سه مدال طلا و یک مدال نقره در جام‌جهانی را در کارنامه پرافتخار خود دارد اما با ناراحتی و گلایه‌مندی از روی تاج‌وتخت خود بلند شد.

کد خبر 787971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.