از «راشل کوری» تا «ازگی ایگی»؛ آمریکایی‌هایی که در راه فلسطین جان دادند

در روزهای گذشته خبر کشته شدن یک فعال صلح‌طلب آمریکایی ترک‌تبار که با شلیک گلوله نظامیان صهیونیست به سرش در کرانه باختری، جان خود را از دست داد مورد توجه افکار عمومی جهان قرار گرفته است و بار دیگر ماجرای شهادت «راشل کوری» را یادآوری کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در روزهای گذشته خبر کشته شدن یک فعال صلح طلب آمریکایی ترک تبار که با شلیک گلوله نظامیان صهیونیست به سرش در کرانه باختری، جان خود را از دست داد مورد توجه افکار عمومی جهان قرار گرفته است. «ازگی ایگی» دختر ۲۶ ساله‌ای بود که به عنوان یک فعال حقوق بشر، سه شنبه هفته گذشته به صورت داوطلبانه وارد کرانه باختری شد تا به عنوان بخشی از کمپین حفاظت از کشاورزان فلسطینی در برابر خشونت‌های شهرک‌نشینان فعالیت کند اما روز جمعه به ضرب گلوله مستقیم به سرش در شهر بیتا کرانه باختری کشته شد.

«فؤاد نفاع»، مدیر بیمارستان رافضیه نابلس روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت که ازگی ایگی در شرایط وخیم و با جراحت شدید سر وارد بیمارستان شد، ما سعی کردیم این دختر را احیا کنیم، اما متأسفانه او جان باخت.

به گزارش خبرگزاری وفا به نقل از منابع محلی، ازگی ایگی زمانی مورد اصابت گلوله نیروهای اسرائیلی قرار گرفت که گلوله‌های واقعی، نارنجک‌های شوکر و گاز اشک‌آور به سمت تظاهرکنندگان شلیک می‌شد.

«جاناتان پولاک»، یکی از شاهدان عینی ماجرا به الجزیره گفت که ازگی ایگی را در یک باغ زیتون در حالی که روی زمین دراز کشیده بود و در حال خونریزی بود پیدا کردم.

وی ادامه داد: دستم را زیر سرش گذاشتم تا خونریزی را متوقف کنم و نبضش را گرفتم، اما نبضش خیلی ضعیف بود، پس از آن ما با آمبولانس تماس گرفتیم.

از «راشل کوری» تا «ازگی ایگی»؛ آمریکایی‌هایی که در راه فلسطین جان دادند

اصابت گلوله تک تیرانداز به سر علت مرگ ایگی است

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «غسان دغلاس» فرماندار نابلس روز شنبه اعلام کرد، گزارش کالبد شکافی تأیید کرده است که ازگی ایگی بر اثر اصابت گلوله تک تیرانداز به سر کشته شده است.

فرماندار نابلس گفت که «تمام ارزیابی‌های قانونی» پس از کشته شدن ازگی ایگی به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه خواهد شد.

او به خبرنگاران گفت: ما از رئیس جمهور بایدن می‌خواهیم تمام حمایت‌های خود از دولت اشغالگر اسرائیل را متوقف کند، زیرا دولت اشغالگر سخت تلاش می‌کند تا بیمارستان‌ها را بمباران کند، کودکان را بکشد و خارجی‌ها از جمله اتباع آمریکایی را بکشد.

پس از این اتفاق، ارتش اسرائیل بیانیه‌ای صادر کرد و اعلام کرد که نیروهای این رژیم مجبور شدند با شلیک گلوله به محرک اصلی فعالیت‌های خشونت‌آمیز که در آن به سمت نیروهای اسرائیلی سنگ پرتاب می‌شد و آنها را تهدید می‌کردند، پاسخ بدهند. این سازمان در ادامه گفت که در حال بررسی گزارش‌هایی است که می‌گوید یک تبعه خارجی در نتیجه تیراندازی در منطقه کشته شده است.

در پی این اتفاق جنبش مقاومت حماس با صدور بیانیه‌ای جنایت اسرائیل را که منجر به شهادت ایگی شد، به شدت محکوم کرد و تاکید کرد که این جنایت امتداد قتل‌های اسرائیلی است که داوطلبان بین‌المللی را در فلسطین اشغالی هدف قرار داده است.

فعالان صلح طلب بین‌المللی روز یکشنبه اعلام کردند که در ماه ژوئیه، داوطلبان خارجی که به کشاورزان فلسطینی در کرانه باختری اشغالی کمک می‌کنند مورد حمله شهرک‌نشینان اسرائیلی قرار گرفتند و برخی از آنها مجبور شدند به دلیل جراحات گزارش شده به بیمارستان منتقل شوند.

از «راشل کوری» تا «ازگی ایگی»؛ آمریکایی‌هایی که در راه فلسطین جان دادند

واکنش آمریکا و ترکیه به قتل ازگی ایگی

درپی این اتفاق خانواده ایگی خواستار تحقیقات مستقل در مورد مرگ او شدند و ارتش اسرائیل را مقصر قتل «خشونت آمیز» او دانستند. این خانواده در بیانیه‌ای اعلام کردند: «دختر ما بی دلیل، غیرقانونی و با خشونت توسط ارتش اسرائیل کشته شد.»

در این بیانیه آمده است: «آیسنور، یک شهروند آمریکایی بود که به طور مسالمت‌آمیز برای عدالت ایستاده بود اما با گلوله‌ای که ویدئو نشان می‌دهد از سوی یک تیرانداز نظامی اسرائیلی منتشر شده، کشته شد. ما از رئیس‌جمهور بایدن، معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس و وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن می‌خواهیم که دستور تحقیقات مستقل در مورد قتل غیرقانونی یک شهروند آمریکایی را بدهند و از پاسخگویی کامل طرف‌های مجرم اطمینان حاصل کنند.»

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده «فوراً اطلاعات بیشتری را جمع‌آوری می‌کند و بعد از کسب اطلاعات بیشتر، چیزهای بیشتری برای گفتن خواهد داشت.»

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای در خصوص کشتار شهروندان خود گفت: «اسرائیل در صدد ارعاب همه کسانی است که به کمک مردم فلسطین می‌آیند و به طور مسالمت‌آمیز علیه نسل کشی مبارزه می‌کنند. این سیاست خشونت‌آمیز کارساز نخواهد بود.»

در این بیانیه آمده است: «مقامات اسرائیلی که مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شوند و کسانی که بدون قید و شرط از آنها حمایت می‌کنند، در برابر دادگاه‌های بین‌المللی پاسخگو خواهند بود».

ازگی ایگی بخشی از جنبش همبستگی بین‌المللی بود که خود را جنبشی تحت رهبری فلسطینیان می‌داند و «متعهد به مقاومت در برابر ظلم و سلب مالکیت دیرینه و سیستماتیک جمعیت فلسطین، با استفاده از روش‌ها و اصول غیر خشونت‌آمیز و اقدام مستقیم» است. او در حال تظاهرات علیه خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی بود که از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در ماه اکتبر افزایش یافته است.

اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین‌المللی شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را غیرقانونی می‌دانند و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که این شهرک‌ها «با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد». با این وجود ایالات متحده در طول سال‌ها پوشش دیپلماتیکی برای اسرائیل فراهم کرده است و واشنگتن علاوه بر ارسال تسلیحات و کمک‌های نظامی به اسرائیل، به طور مداوم از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای محافظت از اسرائیل در برابر انتقادات دیپلماتیک استفاده کرده است.

دفاع از فلسطین؛ فراتر از مرز و نژاد

ایگی پس از «راشل کوری» و «تام هورندال»، سومین داوطلب عضو کمپین حفاظت از فلسطینیان در برابر خشونت‌های شهرک‌نشینان است که در مسیر دفاع از حقوق ملت فلسطین توسط نظامیان صهیونیست به شهادت می‌رسد.

راشل کوری فعال حقوق بشر آمریکایی بود که ۲۱ سال پیش هنگام مقابله با بولدوزرهای اسرائیلی که سعی در تخریب خانه یک فلسطینی در شهر رفح نوار غزه را داشتند جان خود را از دست داد.

از «راشل کوری» تا «ازگی ایگی»؛ آمریکایی‌هایی که در راه فلسطین جان دادند

راشل کوری در ۱۶ مارس ۲۰۰۳ در مقابل بولدوزر اسرائیلی که قصد تخریب خانه یک فلسطینی در شهر رفح واقع در نوار غزه را داشت، ایستاد و سعی کرد با بلندگو جلوی تخریب خانه فلسطینی‌ها را بگیرد، اما راننده اسرائیلی بولدوزر بدون توجه به او، راشل را زیر گرفت و این زن آمریکایی به شهادت رسید. آن زمان کشته شدن راشل کوری شوکی بزرگ برای جامعه جهانی بود و فلسطینی‌ها با شهید خواندن او مراسم تشییع جنازه بزرگی برایش ترتیب دادند. خون راشل مدرک موثقی برای اثبات این نکته بود که فرقی نمی‌کند شما از کدام مذهب و ملیت باشید، اگر بخواهید مقابل ظلم و جنایت صهیونیست‌ها از حقیقت دفاع کنید، اسرائیل به شما رحم نمی‌کند، حتی اگر یک آمریکایی باشید.

از «راشل کوری» تا «ازگی ایگی»؛ آمریکایی‌هایی که در راه فلسطین جان دادند

راشل کوری در نامه‌ای که کمی پیش از کشته شدن در زیر بولدوزر اسرائیلی به خانواده اش در آمریکا فرستاده بود، درباره وقایع فلسطین و ظلمی که اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها روا می‌دارد، نوشت: «هیچ مقاله دانشگاهی، کنفرانس و فیلم مستندی موفق به تشریح وضعیت میدانی فلسطین برای من نشده بود. تا زمانی که خودت شاهد وضعیت میدانی در فلسطین نباشی نمی‌توانی وضعیت اینجا را تصور کنی.»

تام هورندال نیز یک فعال انگلیسی ۲۲ ساله بود که در ۱۱ آوریل سال ۲۰۰۳ از ناحیه‌ی سر هدف گلوله نظامیان صهیونیست گرفت و پس از ۹ ماه اغما، در نهایت به شهادت رسید.

کد خبر 787941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.