تحقق ارتقای کیفی خدمات شهرداری تبریز با سامانه الکترونیکی «سرا ۱۰»

شهردار تبریز گفت: سیستم «سرا ۱۰» در راستای بهبود و تسهیل در فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی و ارتقای سطح کیفی خدمات الکترونیکی ارائه شده به شهروندان در حال راه‌اندازی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، یعقوب هوشیار ظهر امروز _یکشنبه هجدهم شهریور_ در دویست و دهمین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: امکان مشارکت شهروندان در فرایند صدور مجوز، امکان مشاهده پرونده برای تمام کاربران، فعالیت با تمام مرورگرها و امکان فعالیت از طریق تلفن همراه از جمله مزایای سیستم سرا ۱۰ به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این سیستم نظارت خود شهروندان را نیز به همراه دارد، افزود: از دیگر قابلیت‌های سرا ۱۰ امکان مشاهده فعالیت افراد همچون مأموران فنی است. همچنین مسائل شهرداری با ادارات دیگر نیز در این سامانه قابل مشاهده است.

شهردار تبریز مهمترین ویژگی این سیستم را افزایش نظارت مدیریت شهری، شهروندان و شفافیت دانست و تصریح کرد: پرونده‌های ارجاعی به کارشناسان و افراد، بعد از ۱۰ روز به فرد اخطار می‌دهد که پرونده ارجاعی دارید و یا امکان مشاهده مدت زمان بررسی پرونده در کمیسیون‌های مختلف نیز وجود دارد.

هوشیار از صدور پروانه‌های ساختمانی در کمتر از ۲ هفته خبر داد و گفت: در حال حاضر برای مراجعان پیش پروانه ساختمانی در کمتر از دو هفته صادر می‌شود که از این طریق مالک می‌تواند زیر یک طبقه عملیات ساختمانی را آغاز کند. برخی موضوعات نیز همچون کنترل طراحی بر عهده سازمان نظام مهندسی و شهرداری در این زمینه نقشی ندارد.

در ادامه، کمال ترابی، مدیرکل شهرسازی و معماری شهرداری تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: توسعه و ارتقای سیستم شهرسازی به عنوان الزام و ضرورتی مهم در بودجه سالانه پیش بینی شده چرا که سیستم فعلی که با تکنولوژی دهه ۹۰ در حال اجرا بود نیاز به بازنگری و ارتقا داشت.

وی با بیان اینکه راه اندازی سیستم جدید نیازمند آماده سازی زیرساخت‌ها بود، افزود: ۴۵۰ هزار پرونده و نزدیک سه میلیون برگ پرونده داشتیم که این حجم از کار به صورت اسکن شده مدیریت می‌شود. در حال حاضر مسائلی همچون گم شدن کاغذ، پرونده و پاک شدن برگه در سیستم وجود ندارد و تمام اطلاعات افراد ثبت می‌شود.

مدیرکل شهرسازی و معماری شهرداری تبریز موضوع نقشه‌ها را از دیگر مسائل پیچیده سیستم فعلی دانست و تصریح کرد: تکنولوژی سرا هشت به صورت نرم افزار اتوکد بود که مشکلاتی ایجاد می‌کرد و نیازمند بازنگری تمامی فرمت‌های اتوکد بودیم. در کنار ارتقای سرور، نزدیک چهل هزار پارسل را مدیریت کرده و به ۲۲ هزار رسید که از این طریق لایه‌های اضافی از سیستم پاک شدند.

ترابی از ساده سازی نقشه‌ها به منظور استفاده عموم شهروندان خبر داد و تصریح کرد: خدمات حوزه شهرسازی از داده محور به مکان‌محور تغییر یافته است چرا که یکی از الزامات سرا ۱۰ حوزه بندی بود.

وی ادامه داد: به دنبال راه‌اندازی سیستم جدید نیستیم بلکه ارتقای سیستم موجود در دستور کار قرار دارد. کاهش پروسه صدور پروانه، از طریق سیستم انجام می‌گیرد و افراد هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد. کاهش مصرف کاغذ، پیشگیری از تخلفات و… مزایای این سیستم است.

مدیرکل شهرسازی و معماری شهرداری تبریز از اعلام ضابطه هوشمند به عنوان یکی دیگر از مزایای این سیستم نام برد و گفت: شهروندان با اطلاع از آن می‌توانند برای اخذ پروانه اقدام کنند به طوری که طبقات درخواستی و عوارض آن را مشاهده کرده و سپس به شهرداری مراجعه کنند.

ترابی گفت: اعتبارسنجی پرونده‌ها، یکسان سازی عملکردها، سامانه کارشناسان، احراز هویت آنلاین، محیط سرا ۱۰، شفاف‌سازی چرخه صدور پروانه، خدمات مهندسین که ۷۲۰۰ مهندس به صورت حضوری احراز هویت شدند از دیگر مزایای سیستم جدید شهرسازی است.

کد خبر 787902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.