افزایش ظرفیت انرژی آبی در سراسر جهان

ارزش بازار برق‌آبی در سال جاری ۲۵۱.۵۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۱ به ارزش ۳۵۶.۳۶ میلیارد دلار برسد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در کنار محبوب‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر شامل خورشیدی و بادی، چندین کشور به‌دنبال تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی خود در جست‌وجوی امنیت بیشتر انرژی در حال سرمایه‌گذاری در توسعه ظرفیت انرژی آبی خود هستند. در حالی که چین همچنان پیشتاز این صنعت در سطح جهان است، از سوئد گرفته تا کانادا کشورهای بسیاری سخت تلاش می‌کنند در این زمینه پیش‌روی داشته باشند. پروژه‌های برق‌آبی در مقیاس کوچک‌تر و روی رودخانه‌ها نیز در بخش صنعت موردتوجه قرار گرفته است که با خشکسالی و دشواری در تأمین مالی پروژه‌های مربوطه دست‌وپنجه نرم می‌کند.

ارزش بازار برق‌آبی در سال جاری ۲۵۱.۵۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۱ به ارزش ۳۵۶.۳۶ میلیارد دلار برسد. چندین بازار سنتی انرژی آبی نیز در کنار ظهور بازارهای جدید به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا کشورها به‌دنبال پروژه‌های جایگزین انرژی سبز هستند.

افزایش ظرفیت انرژی آبی در سراسر جهان

چین، پیشتاز در توسعه انرژی آبی

وقتی صحبت از انرژی آبی ذخیره‌سازی پمپ‌شده به میان می‌آید، چین پیشتاز بازار جهانی است. ظرفیت نیروگاه‌های آبی این کشور تا پایان سال گذشته به ۵۰.۹۴ میلیون کیلووات رسید که بالاترین ظرفیت در سطح جهان است. خط لوله پروژه مصوب آن نیز تا پایان سال گذشته ۱۷۹ میلیون کیلووات اضافی به این میزان افزود. پروژه‌ها شامل دو مخزن آب است که در ارتفاعات مختلف قرار دارند و می‌توانند انرژی را حین حرکت آب بین این دو و عبور از یک توربین ذخیره یا تولید کنند. این فرآیند به تغییر بار برق شبکه کمک و آن را به منبع انرژی قابل اطمینان‌تری نسبت به سایر گزینه‌های تجدیدپذیر تبدیل می‌کند. چین در سال ۲۰۲۳ نیز ۴۹ ایستگاه جدید برای توسعه را با ظرفیت در مجموع ۶۳.۴ میلیون کیلووات تأیید کرد و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت نصب‌شده در سال جاری به ۵۷ میلیون کیلووات برسد.

افزایش ظرفیت انرژی آبی در سراسر جهان

سوئد و توسعه انرژی برق‌آبی

سوئد یکی دیگر از بازارهای تثبیت‌شده برق‌آبی است که منبع انرژی آن حدود ۴۵ درصد از برق تولیدی این کشور را تأمین می‌کند و قصد دارد ۶.۶ میلیون دلار برای خرید سه نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت ترکیبی ۷.۵ گیگاوات ساعت پس از ارتقای سرمایه‌گذاری و مخازن ذخیره‌سازی مرتبط با آن‌ها را خریداری کند. در اوایل سال جاری پنج نیروگاه برق‌آبی سوئدی با ارزش جمعی حدود ۶.۷ میلیون دلار خریداری شد که سبد انرژی آبی کشور را به ۳۷ دارایی و میانگین ظرفیت تولید سالانه را به حدود ۲۲۲ گیگاوات ساعت رساند.

بزرگ‌ترین شرکت برق‌آبی سوئد نیز در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که قصد دارد ظرفیت نیروگاه‌های آبی خود را تا ۷۲۰ مگاوات از طریق اجرای چهار پروژه در بخش‌های شمالی و مرکزی سوئد افزایش دهد. این پروژه‌ها شامل نوسازی واحدهای غیرفعال و کارخانه‌های موجود، افزایش رواناب در کارخانه‌های مستقر و ساخت یک واحد جدید تا ۲۰۳۲ می‌شود.

افزایش ظرفیت انرژی آبی در سراسر جهان

انرژی برق‌آبی در کانادا

تقاضا برای برق پاک از طریق پروژه‌های برق‌آبی در کانادا رو به افزایش است و شرکت‌های انرژی در حال مبارزه برای حفظ تولید برق خود از این بخش هستند. یک پروژه برق‌آبی در جنوب غربی مونترال، انرژی کافی برای تأمین برق نزدیک به ۴۰۰ هزار خانه را تولید می‌کند و چندین عملیات برق آبی دیگر در سراسر کبک وجود دارد. این استان یک قطب اصلی برق‌آبی است و ۶۱ ایستگاه تولیدکننده آن را به صادرکننده اصلی برق پاک تبدیل کرده است. با این حال شرکت‌های انرژی در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، زیرا تلاش دارند سطح تولید را بالا نگه دارند تا تقاضای فزاینده برای برق پاک را برآورده کنند.

افزایش ظرفیت انرژی آبی در سراسر جهان

تأثیر دیجیتالی شدن بر پروژه‌های برق‌آبی

دیجیتالی شدن، پروژه‌های انرژی آبی را در سراسر جهان بهبود می‌بخشد. جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های دنیای واقعی از سایت‌های تولید می‌تواند برای اطلاع‌رسانی سیستم‌های کنترل هوشمند در راستای بهینه‌سازی عملیات استفاده شود. اکنون چندین شرکت به دنبال نیروی جزر و مدی برای افزایش تولید برق‌آبی هستند و از حرکت جزر و مد برای تولید برق استفاده می‌کنند. یکی از پروژه‌هایی که در حال حاضر در حال اجراست، پروژه انرژی جزر و مدی NREL در رودخانه شرقی شهر نیویورک است که شامل سه توربین ۳۵ کیلوواتی می‌شود که در سال ۲۰۲۰ در رودخانه غوطه‌ور شدند. این پروژه قبلاً رکورد ایالات متحده برای تولید انرژی دریایی را شکسته است و اگر جمع‌آوری داده‌ها از پروژه مطابق انتظار باشد، این فرآیند می‌تواند در سطح تجاری اجرا شود.

افزایش ظرفیت انرژی آبی در سراسر جهان

کد خبر 787837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.