مافیای تالار شیشه‌ای

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه هجدهم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیشرفت کشور با تکیه بر روحیه جهادی» به بازدید رئیس جمهور از قرارگاه خاتم الانبیا پرداخت و نوشت: رئیس جمهور روز گذشته ابتدا از نمایشگاه فعالیت‌های زیربنایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بازدید کرد و با حضور در اتاق فرماندهی و پایش پروژه‌های این مجموعه در ارتباطات ویدئویی جداگانه از آخرین وضعیت ۱۵ پروژه مهم در دست اجرای این قرارگاه همچون پالایشگاه مهر خلیج فارس، راه‌آهن چابهار به زاهدان، کشتی‌سازی و تأسیسات دریایی جزیره صدرا در بوشهر و تونل انتقال آب کانی‌سیب مطلع شد. وی سپس با حضور در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش و بازدید از بخش‌های مختلف این دانشگاه با فرماندهان ارتش دیدار و گفت‌وگو کرد. در بازدید مسعود پزشکیان از دافوس نیز آخرین دستاوردها و توانمندی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل قدرت پهپادی، اشراف اطلاعاتی، خودکفایی، آمادگی‌های عملیاتی و حضور مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرزهای زمینی، هوایی، دریایی و آب‌های بین‌المللی در قالب مستند به رئیس‌جمهور ارائه شد. حضور مسعود پزشکیان در نمایشگاه فعالیت‌های قرارگاه خاتم الانبیا، بازوی عمرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اما با توجه به نظرات پیشین مطرح شده از سوی او درباره اعتقاد به اثربخشی فعالیت‌های جهادی و بهره‌گرفتن از توانمندی و ظرفیت‌های نهادهای بسیجی و نظامی در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها، باید فراتر از یک بازدید معمول ارزیابی کرد.

مافیای تالار شیشه‌ای

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گزارش صندوق بین‌المللی پول از کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در دولت سیزدهم» نوشت: به گزارش کیهان، «اسب زین شده» یکی از تعابیری است که با استناد به آمارهای مختلف درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف از سوی کیهان مطرح شد و خیلی زود مورد استقبال گروه بزرگی از مردم و کارشناسان قرار گرفت. البته همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، مدعیان اصلاحات با واکنش انکار و تخریب کور به تقابل با این واقعیت پرداختند. آنها که به تعبیر بانک جهانی، «دهه سوخته اقتصاد ایران» را در دولت حسن روحانی رقم زدند، تنها راه فرار از نتیجه عملکردشان را در تخطئه دستاوردهای دولت ناتمام رئیس‌جمهور شهید یافته‌اند. آنها با کتمان موفقیت‌های دولت سیزدهم، تقلا می‌کنند تا شاید عملکرد دهه ۹۰ را بپوشانند و روی ناتوانی‌هایشان در دولت چهاردهم سرپوش بگذارند.

اما حقیقت پنهان نمی‌ماند. دو ماه قبل بود که بانک جهانی گزارشی درباره موفقیت‌های دولت سیزدهم منتشر کرد و بر گزارش اسب زین شده مهر تأیید زد. گزارش ۲۰۲۴ بانک جهانی از اقتصاد ایران در پایان دولت شهید رئیسی که در تیرماه منتشر شد، نشان داد که رشد اقتصادی به‌صورت پایدار پنج و یک دهم درصد رسیده است؛ آن‌هم در میان تنش‌های ژئوپلیتیک منطقه. این در حالی بود که این مرجع بین‌المللی، پیش از این با اشاره به رشد سالانه منفی ۶ دهم درصدی تولید ناخالص داخلی سرانه ایران در ۸ ساله دولت روحانی و دو سال قبل از آن، از این سال‌ها با عنوان دهه سوخته اقتصاد ایران یاد کرده بود. همچنین گزارش بانک جهانی نشان می‌داد بیکاری در دولت سیزدهم به هفت و شش دهم درصد کاهش یافته، شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت فقرا کاسته شده و ضریب جینی به ۳۴ صدم درصد رسیده است که همگی نشان‌دهنده، وضعیت کاملاً متفاوت و برعکس دولت اصلاح‌طلبان در دهه ۹۰ شمسی است.

حالا در فاصله کمتر از دو ماه از گزارش بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول هم با اشاره به بهبود چشمگیر آمار اشتغال در سه سال گذشته، مهر تأیید دیگری بر گزارش اسب زین شده زده است. به گزارش ایرنا، نرخ بیکاری در حالی طی سه سال گذشته روند نزولی داشته است که صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است «ایران از نظر نرخ بیکاری در رتبه ۱۷ جهان قرار گرفته و این شاخص کمتر از ۶ کشور اروپایی و ترکیه است.»

مافیای تالار شیشه‌ای

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس سیا: وقت سازش دشوار در غزه است» نوشت: رئیس سازمان جاسوسی آمریکا در جریان سفر به لندن که به ندرت رخ می‌دهد با رئیس MI۶ در یک کنفرانس خبری حاضر شد تا از تدارک پیشنهادی مفصل‌تر برای پایان جنگ غزه خبر دهد؛ پیشنهادی که به زعم ویلیام‌برنز انتخاب و سازش‌های دشواری را می‌طلبد. با شدت گرفتن انتقادات از سیاست‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و روابط تنگاتنگ واشینگتن - تل‌آویو، شکی نیست که نوک پیکان این اظهارات متوجه رژیم صهیونیستی است تا به این ترتیب راهی برای برون‌رفت از بن‌بستی که هم اکنون در آن گرفتار شده، بیابد.

ویلیام برنز، رئیس سیا که در کسوت مذاکره‌کننده ارشد آمریکا به منظور پایان جنگ غزه فعالیت دارد، از پیشنهاد آتش‌بس توأم با جزئیات بیشتر، در روزهای آتی خبر داد. برنز در کنفرانس خبری و به همراه ریچارد مور، رئیس سرویس جاسوسی MI۶ به فایننشال‌تایمز گفت که او به سختی روی متون و فرمول‌های خلاقانه به همراه میانجیگری قطر و مصر کار کرده تا به توافقی برای آتش‌بس برسد که هر دو طرف رضایت داشته باشند. ویلیام برنز اضافه کرد: «موضوع به اراده سیاسی مربوط می‌شود و ما امیدواریم که سران دو طرف این موضوع را درک کنند که زمان آن رسیده که چند انتخاب سخت و برخی سازش‌های دشوار داشته باشند.» این اظهارات برنز آن‌هم در شرایطی که آمریکا عملاً نفوذی روی جنبش حماس ندارد و بنیامین نتانیاهو هم با موجی از انتقادهای داخلی احاطه شده است، بیش از حماس، متوجه صهیونیست‌ها و شخص نخست وزیر است تا در مواضع کنونی خود در قبال وضع موجود تجدیدنظر کند.

مافیای تالار شیشه‌ای

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مافیای تالار شیشه‌ای» نوشت: مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از حاشیه‌های مربوط به وام ۱۰ ساله با کارمزد ۴ درصد استعفا کرد. قرار شده شورای عالی بورس تشکیل جلسه دهد و درباره مسائل پیش‌آمده تصمیم‌گیری کند. در شرایط کنونی بسیاری از فعالان بازار نسبت به عملکرد هیأت‌مدیره بورس انتقاد دارند. به همین دلیل معتقدند دولت باید نسبت به اعضای شورای عالی بورس نیز به طور کامل تجدیدنظر کند، چرا که اقتصاد کشور با تورم بالایی روبه‌رو بوده و بازار باید واکنش نشان می‌داد اما سقوط کرده است. در این بین به طور قطع عملکرد ضعیف و پنهانکاری مدیران بورس به زیان سهامداران افزوده است. در میانه اوضاع نامطلوب بازار سرمایه، منتشر شدن خبر وام ۱۰ میلیارد تومانی هیأت‌رئیسه بورس در هفته گذشته شوک جدیدی به سهامدارانی وارد کرد که منتظر اقدامات همین هیأت‌رئیسه برای جلوگیری از زیان‌شان بودند. این اتفاق نشان داد پنهانکاری در بین مدیران بورس بزرگ‌ترین عامل برای صدمه به سرمایه‌گذاران بورس بوده است، چرا که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز بازار سرمایه به واسطه همین پنهان‌کاری‌ها، ریزش عجیبی را تجربه کرد. در آن زمان به دنبال انتشار نامه افزایش نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروپالایشی و سایر صنایع، بازار سقوط کرد ولی بعد از ۵۰ روز مشخص شد افت سنگین شاخص بورس ناشی از این اطلاعات نهان بوده است، در حالی که بازار سرمایه باید آئینه تمام‌نمای یک اقتصاد شفاف باشد. به طور قطع مهم‌ترین دلیل ناکارآمدی بورس به مدیران آن بازمی‌گردد. بورس به عنوان بازوی دولت باید در مدیریت نقدینگی درست عمل کند. در چند سال گذشته عملکرد عشقی به‌گونه‌ای نبود که سرمایه‌گذاران جدید را وارد بازار کند و خروج سرمایه از بازار در این چند سال بیشتر شده است.

بر همین اساس استعفای رئیس سازمان بورس نه تنها یک اقدام مثبت برای بازار خواهد بود، بلکه تلنگری برای دولت و دستگاه‌های نظارتی نسبت به عملکرد مدیران خواهد بود که بدون هیچ‌گونه مسؤولیت‌پذیری بعد از چند صباحی از سازمان می‌روند، در حالی که تبعات عملکرد آنها اقتصاد و سرمایه مردم را نابود کرده است.

مافیای تالار شیشه‌ای

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «سستی در خانه‌های قرمز تقویم» را برگزید و نوشت: بزرگ‌ترین تفریح کار است! این کلامی است از مولی‌الموحدین، امیرالمؤمنین علی علیه السلام! اما در ایران گویا تعطیلات ریسمان کار را بریده است، آن هم در روزهایی که کشور نزدیک به دو ماه در شوک مرگ یک رئیس جمهور و تدارک شروع به کار رئیس جدید بوده و بسیاری از امور از روال عادی خود خارج شده بود. حداقل انتظار این بود که این تغییر و تحول انگیزه‌ای بیشتر و مضاعف برای یک شروع به همه بدهد. اما تا استارت یک شروع تازه خورد، تعطیلات یک هفته‌ای کشور را به کما برد. هفته گذشته دوشنبه و چهارشنبه‌ای تعطیلی داشت و چند بین التعطیلین موجب شد تا نهایتاً برخی روزهای شنبه و یکشنبه را بر سر کار حاضر شده و بقیه هفته را تعطیل کنند. برخی دیگر همین دو روز را هم کار نکردند و از چهارشنبه قبلش وارد تعطیلات طولانی شهریور شدند. در هفته قبلش هم تعطیلی چهارم شهریور در روز یکشنبه موجب شد تا بسیاری شنبه را تعطیل کنند و یک تعطیلی چهار روزه را از پنجشنبه تا یکشنبه تجربه کنند. در خرداد ماه هم تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد در روزهای وسط هفته قرار گرفته بود و یک هفته تقریباً تعطیل را به ایرانی‌ها هدیه داد. این در کنار طولانی‌ترین تعطیلات سال یعنی عید نوروز با بیش از ۱۴ روز تعطیلی غیررسمی نشان می‌دهد که فرصت برای کار کردن در ایران باید از خلال ُ خانه‌های قرمز تقویم و به کندی و با انقطاع فراوان بگذرد.

مافیای تالار شیشه‌ای

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «همدستی ویرانگر ناترازی‌ها» را برگزید و نوشت: با آغاز دولت چهاردهم بار دیگر صحبت‌ها درباره اصلاحات اقتصادی و رفع ناترازی‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است. نکته قابل تأمل در این رابطه این است که وجه غالب این سخنان، پویایی و اثرگذاری ناترازی‌ها بر یکدیگر است. به بیان دیگر، اغلب ناترازی‌ها با یکدیگر ارتباطی نزدیک دارند و به همین دلیل، برای رفع این ناترازی‌ها باید دیدی جامع نسبت به همه آنها داشته باشیم. برای مثال، ناترازی برق باعث قطع برق صنایع و کاهش میزان تولید کشور می‌شود. قطع متناوب برق صنایع باعث ناتوانی آنها در پرداخت دستمزد کارکنان خود می‌شود و از این دریچه بر ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و ناترازی بودجه‌ای دولت اثر می‌گذارد. ناترازی برق، نمونه‌ای از ناترازی‌های گسترده در سطح کشور است که حالت تشدیدشونده دارند. به‌عنوان نمونه ملموس دیگر، می‌توان به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی نظیر بنزین اشاره کرد. تشدید ناترازی بنزین در آینده اثر قابل توجهی بر بودجه دولت خواهد گذاشت. از سوی دیگر، مادامی که سیاست مناسبی برای مهار نرخ تورم در نظر گرفته نشود، اصلاح تک‌بعدی قیمت حامل‌های انرژی نیز به یک راهکار عملی تبدیل نمی‌شود. بنابراین باید به این نکته توجه کرد که شناخت ساختار ناترازی‌های کشور بر این موضوع دلالت دارد که اصلاح تک‌بعدی ناترازی‌ها یا آزادسازی قیمتی محدود، راه‌حلی پایدار برای ناترازی‌ها نیست و هر اقدام برای رفع آنها، باید همراه با دیدی جامع و گام برداشتن در راستای آزادسازی اقتصادی باشد.

مافیای تالار شیشه‌ای

کد خبر 787782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.