به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پیشرفتها در حوزه ایمنی جادهها در دهههای اخیر چشمگیر است، اما ایمنی عابرانپیاده از جمله موضوعاتی است که نیاز به توجه و بهبود بیشتر دارد. بسیاری از شهرها و جادهها هنوز ترافیک وسایل نقلیه را بر ایمنی و راحتی عابرانپیاده ترجیح میدهند که منجر به افزایش تصادفات عابرپیاده میشود. بهبود پیادهروها، ایجاد فضاهای امن برای عابرانپیاده و نور کافی در گذرگاهها میتواند جان انسانها را نجات دهد.
افزایش تصادفات عابرپیاده
آمار تلفات عابرپیاده ناشی از تصادف با وسایل نقلیه رو به افزایش است و گذرگاههای عابرپیاده یکی از مناطق کلیدی است که افراد در آن بیشتر در معرض خطر هستند. در ایالات متحده آمریکا، تلفات ناشی از ترافیک عابرانپیاده در دهه گذشته افزایش پیدا کرده و به ۱۶ درصد از کل مرگومیرهای ناشی از ترافیک رسیده است که ۷۵ درصد از این تلفات در مناطق بدون روشنایی کافی رخ داده است. کاهش تصادفات مستلزم بهبود دید، ایجاد هشدارهای واضح برای ترافیک جادهای و افزایش روشنایی در مناطق عبور عابرپیاده است.
مطالعه انجامشده توسط مرکز تحقیقات حملونقل ایالت لوئیزیانا نیاز فوری به بهبود دید در مناطق عبور عابرپیاده را برجسته میکند. رویکردهای مختلفی برای بهبود روشنایی گذرگاهها وجود دارد و نظرات در مورد بهترین روشها متفاوت است، اما آنچه ضروری به نظر میرسد، افزایش نور است و تجربیات عملی نشان میدهد که راههای مؤثر بسیاری برای دستیابی به این مهم وجود دارد.
نتایج این مطالعه بیان میکند که وجود نور در هر دو طرف گذرگاه بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که رانندگان و عابران، هر دو دید واضحی دارند. علاوهبر این، تنظیم مکان نور باید بهصورتی باشد که از قرار گرفتن عابرانپیاده در برابر نور و ایجاد شبح جلوگیری کند.
قدرت روشنایی LED
یکی از راهحلهای بالقوه برای بهبود وضعیت، اجرای روشنایی LED است که با هدف کاهش آلودگی نوری و در عین حال بهبود بهرهوری انرژی در روشنایی عمومی بسیاری از شهرها در حال اجرا است. چراغهای LED علاوهبر مقرونبهصرفه بودن، با بهبود کیفیت نور ساطعشده منجر به کاهش تابش خیرهکننده و درنتیجه افزایش دید در خیابانها میشوند.
گذرگاههای عابرپیاده که با نور LED روشن میشوند، اغلب دارای ردیفی از چراغ هستند که نور را به صورت یکپارچه به سطح جاده میتابانند و گذرگاههای عابرپیاده را در انتهای ردیف مشخص میکنند.
در بعضی موارد نیز چراغها به صورت عرضی در سراسر جاده نصب میشوند، این سیستم علاوهبر آگاه کردن عابرانپیاده از زمان عبور ایمن یا ناایمن، سیگنالهای هشداردهنده را نیز برای رانندگان ارسال میکند.
گروهی از محققان ایتالیایی مطالعهای را روی دو گروه از گذرگاههای عابرپیاده انجام دادند که یک گروه مجهز به نور LED یکپارچه در جاده و گروه دیگر بدون نور هستند و سرعت رانندگی در گروههای مختلف را مقایسه کردند. نتیجه نشان داد که سرعت نزدیک شدن وسایل نقلیه در گذرگاههای عابرپیاده با نور LED در مقایسه با گذرگاههای بدون روشنایی بین ۱۹ تا ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در حالی که هنوز هیچ مطالعه قطعی در مورد تأثیر مستقیم روشنایی بر کاهش میزان مرگومیر انجام نشده است، این یافتهها امیدوارکننده هستند و مزایای بالقوه روشنایی را نشان میدهند.
انواع گذرگاههای ایمن عابرپیاده
هرچند روشنایی گذرگاه، عبور ایمن را برای عابرپیاده تضمین میکند، اما تشخیص محل صحیح قرار دادن روشنایی نیز نقش مهمی در ایمنی جاده دارد، بهویژه در شهرهایی که کارها همیشه بهدرستی انجام نمیشود. برای مثال در بعضی موارد همچون پارک دوبل خودروها یا قرار دادن اثاثیه خیابانی همچون سطل زباله، دید گذرگاههای عابرپیاده کاهش پیدا میکند.
یکی دیگر از راهبردهای افزایش ایمنی جاده برای عابرانپیاده، راهکار دیجیتال در گذرگاههای هوشمند عابرپیاده است که از حسگر و دوربین برای شناسایی الگوهای حرکت و ترافیک استفاده میکند و سیگنالهای بیدرنگ را برای افزایش ایمنی ارسال میکند. روشنایی در این گذرگاههای هوشمند نیز یک عامل کلیدی به حساب میآید.
علاوهبر این، راهحلهای آنالوگ نیز وجود دارد که گذرگاههای عابرپیاده را مرتفعتر از سطح خیابان قرار میدهد و در شهرهای اروپایی بهویژه در نزدیکی مدارس و سایر مناطق حساس بهطور فزایندهای رایج شده است. طراحی برجستگی فیزیکی در جاده رانندگان را وادار میکند تا هنگام نزدیک شدن به گذرگاه و عبور از روی آن سرعت خود را کاهش دهند.
بعضی مناطق از توهمات نوری برای کاهش سرعت وسایل نقلیه در حال نزدیک شدن به گذرگاه استفاده میکنند. دهکدهای کوچک در ایسلند طرح یک گذرگاه عابرپیاده را اجرا کرده است که با رنگآمیزی مخصوص، گذرگاه را به صورت سهبعدی به رانندگان نشان میدهد. ایده اصلی این راهکار از آسیا میآید و دهلی نو نخستین شهری است که این نوع ابتکار توهم نوری را اجرا کرد.
خلاقان کمپانی تکنولوژی Bercman در تارتو، شهری در استونی، بهمنظور حل بحران تصادفات خیابانی خطوط هوشمند عابرپیاده را طراحی کردهاند. این خطوط عابرپیاده در واقع علائم ترافیکی هوشمندی هستند که میتوان آنها را در همه نقاط شهری که احتمال تلفات جانی عابرانپیاده در آنها زیاد است، به کار برد. خطوط هوشمند عابرپیاده که در استونی به SPC شهرت دارد، از سنسورهایی بهره میگیرد که خود را با شرایط مختلف ترافیکی و تغییرات آبوهوایی سازگار میکند. این خطوط میتواند عابرانپیاده و وسایل حملونقل را شناسایی کند، حرکت آنها را تحت نظارت قرار دهد، تغییر مسیر آنها را پیشبینی کند و در نهایت، بر اساس میزان خطر احتمالی، سیگنالهایی از خود تولید کند که وقوع تصادفات خیابانی را به حداقل برساند.
گروهی از هنرمندان ونزوئلایی به گونهای عجیب به نقاشی گذرگاههای عابرپیاده در نقاط مختلفی از کشور خود پرداختند بهطوری که مردم هنگام عبور از این خطوط احساس حیرت میکردند، زیرا نقاشیها در عابران خطای دید به وجود میآورد و چنین در ذهن آنها تجسم میشد که گویی خطوط رنگارنگ در حال حرکت بود و حتی رنگها تغییر پیدا میکند.
از طرفی، رنگارنگ بودن گذرگاههای عابرپیاده در محیطی که مردم بی چونو چرا ملزم به اطاعت از قوانین بودند، موجب ایجاد حس زیبایی در بین این افراد شده بود و جو خشک و بیروح شهر را تغییر داده بود. هنرمندان در ونزوئلا، از طریق بازی با رنگها و حرکات، نهتنها بر زیبایی شهر افزوده بودند، بلکه با این کار نقش رنگها در هنر را به نمایش میگذاشتند.
همه این عوامل باید در یک استراتژی جامع شهری در نظر گرفته شوند تا بهعنوان یک برنامهریزی شهری خوب بتوانند نرخ تصادفات را کاهش دهند. شهر پونتودرا در اسپانیا با اجرای راهبردهایی همچون پیادهروسازی خیابانها، اقدامات آرامسازی ترافیک و کاهش سرعت وسایل نقلیه تا حد امکان، مرگ عابرانپیاده ناشی از وسایل نقلیه را با موفقیت به صفر رساند.
نظر شما